Decathlon verandert zijn webshop naar een marketplace. Dat betekent dat ook externe partners gebruik kunnen maken van Decathlon als platform. De Belgische versie begon er als eerste mee, Nederland volgde daarna. Decathlon is hiermee van start gegaan om de breedte en het volume van het aanbod te vergroten, zonder dat de productiviteit omlaag gaat. Dat is de uitleg van de Belgische directeur van Decathlon, Nicolas Deltendre.
Het uiteindelijke doel is om 200.000 artikelen op het platform aan te bieden. Nu schommelt dit aantal nog tussen de 40.000 en 50.000 artikelen. De groei van het aantal producten wordt dus mogelijk gemaakt door de partners. Decathlon ontvangt een commissie over de verkoop van hun producten. Ook in andere landen gaat Decathlon aan de slag met dit concept, waaronder Spanje, Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Italië.
Inhoud artikel:
Als marketplace-specialist weet Brandsom alles over de juiste verkoopstrategie via Decathlon. Het platform is pas net van start gegaan in Nederland, maar onze specialisten zijn al helemaal op de hoogte van alle ins en outs. Klik op onderstaande pijl om contact op te nemen met één van onze specialisten.
De samenwerking met partners is voor Decathlon een aantrekkelijk verdienmodel. Het is niet nieuw. De grote sportgigant kan dit kunstje al een tijdje afkijken van andere grote marketplaces. Zo gebruiken ook Bol.com, Amazon en Zalando deze formule om extra inkomsten te genereren.
Het is niet alleen aantrekkelijk voor de retailers zelf. Ook partners liften mee op de groei en zichtbaarheid van de grote online marketplaces. We hebben een aantal belangrijke motieven om te verkopen via online marketplaces hieronder op een rijtje gezet:
Door partners gebruik te laten maken van grote online marketplaces verandert het retaillandschap behoorlijk. Naar schatting wordt wereldwijd al meer dan 40 procent van de producten via een online marketplace verkocht. Brandsom biedt een breed scala marketplace-gerelateerde services aan die jouw merk helpen bij de verkoop op Decathlons platform. Zo helpen we je graag bij het onboarden van producten, het opzetten van een advertentiecampagne en het optimaliseren van product content.
Decathlon is een Franse sportwinkelketen die is opgericht in 1976. Het merk staat vooral bekend om zijn grootte, zowel qua winkels als het aantal filialen. Bijna elke winkel heeft een vloeroppervlak van enkele duizenden vierkante meters. Het aanbod bestaat uit sport-, kampeer- en outdoorartikelen. Van skiën tot snorkelen – het aanbod sportartikelen is voor wel 68 verschillende sporten beschikbaar.
Daarnaast bieden de winkels ruimte om de sportartikelen te testen. Deskundige medewerkers geven advies op maat en er zijn zelfs reparatieruimtes om defecte artikelen te repareren. Naast de verkoop van bekende merken, biedt Decathlon ook nog eigen sportmerken aan. De keten in sportartikelen telde in 2019 al meer dan 1500 filialen. Het marketplace-concept draagt bij aan de snelle groei van Decathlon.
Decathlon staat bekend om de relatief voordelige prijzen, het brede assortiment en het aanbod van technische sportartikelen. De artikelen zijn geschikt voor zowel beginners als ervaren sporters. Iedere sporter kan bij de sportketen terecht.
Ook de missie van Decathlon spreekt veel consumenten aan. De keten streeft ernaar om duurzaamheid en levensstandaarden te verbeteren door middel van sport, gezonde voeding en welzijn. Ze willen een positieve en impactvolle community verwezenlijken, die streeft naar een gezonde, actieve en menselijke wereld. Aanbieders van sportartikelen kunnen zich vaak vinden in de missie en sluiten zich ook om die reden bij Decathlon aan.
Decathlon wil de verkoop van producten voor partners eenvoudig en efficiënt maken. Het streven is om een proces in te bouwen waar zo min mogelijk handmatige handelingen aan te pas komen. De bestellingen die je op Decathlon verkoopt, verschijnen automatisch in de backend van de eigen webshop. Verder verloopt het proces zoals je dat ook doet met directe verkopen.
Als je de webshop integreert met de plugin van de Decathlon marketplace, gaat de rest vanzelf. Het advies is wel om in jouw eigen Decathlon shop slimme filters in te bouwen zoals bijvoorbeeld prijs, merknaam, voorraad en marge. Deze filters zorgen ervoor dat klanten die op zoek zijn naar een specifiek product, sneller bij jouw aanbod terechtkomen. Bij Brandsom richten wij ons exclusief op marketplaces. Hierdoor hebben wij de kennis in huis om te zorgen dat jouw merk en producten goed te zien zijn op Decathlons platform. We bieden hulp bij het optimaliseren van je productpagina’s en zijn als partner van verschillende integrators goed op de hoogte van alle integratiemogelijkheden.
Dat de online winkel Decathlon populair is blijkt wel uit de cijfers. Zo ziet de populariteit van de internationale webshop eruit in cijfers:
Om te kunnen verkopen op Decathlon, is het de bedoeling dat je jouw webshop koppelt aan de interface van de marketplace. Zo gaat de verkoop via Decathlon automatisch. Aanmelden gaat via het inschrijfformulier op hun website. Onze ervaren marketplace adviseurs helpen je graag bij het creëren en ondersteunen van de integratie van jouw merk op Decathlon.
Voorlopig is het alleen nog mogelijk om zelf de logistieke afhandeling te doen. Decathlon geeft wel aan dat ze later de logistieke diensten voor partners gaan uitbreiden. Hetzelfde geldt voor de trends. De online retailer wil goed naar de partners blijven luisteren, de samenwerkingen uitbreiden en voornamelijk relevant zijn voor hun klanten.
Wil jij meer weten over de juiste verkoopstrategie voor verkopen op Decathlon? De specialisten van Brandsom zochten het alvast voor je uit. Neem vrijblijvend contact op via onderstaand contactformulier of mail naar contact@brandsom.nl. We zijn ook telefonisch bereikbaar op 030-2270520.