Ook marketplaces blijven zich continu vernieuwen. Zo lanceerde Amazon recent de Amazon Brand Story in Nederland. Voordat we iets kopen, willen we weten waar het vandaan komt. Waar staat jouw bedrijf eigenlijk voor? Wat is jouw verhaal als verkoper? Binnenkort lezen klanten dit via Amazon terug in jouw persoonlijke Amazon Brand Story.
Je merk inschrijven bij Amazon brengt vele voordelen met zich mee. Eén van die voordelen is het brede aanbod aan features, zoals de A+ Content Manager. Met deze tool omschrijf je jouw productinformatie op een unieke manier. Gebruik je dit effectief, dan kan dat een positieve werking hebben op je sales.
Een nieuwe optie binnen de A+ Content Manager is dus de Amazon Brand Story. Wat houdt deze optie precies in? Wat zijn de voor- en nadelen en hoe kunnen wij je hierin ondersteunen?
Verkoop je al via Amazon? Dan weet je dat de concurrentie soms groot is. Amazon heeft inmiddels wereldwijd ruim 8.7 miljoen verkopers! Dat is niet niks. Des te belangrijker dus om te zorgen dat jouw merk eruit springt naast de concurrent. Dat doe je bijvoorbeeld door de Amazon Brand Story goed te gebruiken. Wat houdt deze feature precies in?
Een Brand Story is eigenlijk gewoon een tekstje over je bedrijf. Zie het als een korte variant van je ‘over ons’-pagina, maar dan op Amazon. De Amazon Brand Story komt boven je productomschrijving en andere A+ content te staan. Zo zien klanten direct met wie ze te maken hebben.
Ze lezen er bijvoorbeeld hoe je merk tot stand kwam, wat jouw product uniek maakt en waarom jouw product je passie is. Daarnaast krijgen ze twee afbeeldingen te zien én uiteraard de slogan van je bedrijf.
Lijkt het jou interessant, zo’n Amazon Brand Story? Dat is het ook zeker! Deze manier van e-commerce op de marketplace van Amazon geeft jouw merk een persoonlijk karakter. Dat laat je niet alleen opvallen tussen concurrenten, maar trekt ook jouw ideale klanten aan.
Er zitten dus een hoop positieve kanten aan. Wat zijn de belangrijkste voordelen van de Amazon Brand Story?
1. Benadruk jouw unieke verhaal2. Zorg dat je zichtbaar wordt
Amazonshoppers zijn meestal op zoek naar een product, niet naar een merk. Is het product gevonden en besteld, dan vergeten ze al snel waar het vandaan kwam. Niet de bedoeling! Als ze tevreden zijn met jouw producten, moet dat er niet toe leiden dat ze later een soortgelijk product bestellen bij iemand anders.
Door jouw bedrijfsverhaal prominent te delen, kan de klant er niet meer omheen! Zo onthouden ze jou veel beter.
3. Deel de speciale kwaliteiten van jouw productenJe hoort het wel vaker: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Ook de Amazon Brand Story heeft een aantal minpuntjes. Het zijn geen grote struikelblokken, maar zeker dingen om rekening mee te houden:
1. Een onverzorgde brand story kan averechts werken
Het grootste nadeel heb je zelf in de hand. Als het verhaal van jouw merk niet aansluit op je doelgroep of er simpelweg onverzorgd uitziet, kan dat een averechts effect hebben. Zeker wanneer jouw concurrenten het wél goed op orde hebben! Check dat wat je wil zeggen dus zeker met je gebruiker en haal alle spelfouten eruit.
2. Je bent niet de enige
Dit kwam in het vorige punt al aan bod. Als al je concurrenten een goede Amazon Brand Story hebben, val jij minder op. Des te meer reden om zelf een ijzersterke Brand Story toe te voegen.
3. Er is weinig vrijheid in indeling
De Amazon Brand Story bestaat uit drie standaardvragen over:
Daarnaast voeg je standaard twee afbeeldingen toe. Van dit format kan je niet afwijken. Zo kan je jouw Amazon Brand Story dus niet helemaal uniek maken.
Zo’n Brand Story maken, hoe doe je dat? Door alle verschillende marketplaces en talloze features daarvan, zie je door de bomen het bos niet meer. Wij begrijpen dat. Brandsom is namelijk dé marketplaces specialist van Nederland. Ook met de Amazon Brand Story helpen we je graag.
Allereerst willen we je enkele tips meegeven. Als je inlogt op je Amazon verkoopaccount, vind je onder de tab ‘Adverteren’ de ‘A+ Content Manager’. Hier maak je een Brand Story aan. Voordat je alles invult, willen we de volgende tips meegeven:
1. Get to the point2. Upload je logo!
Amazon geeft de mogelijkheid om twee afbeeldingen te uploaden: één grote en één kleine. Wij raden je aan om de kleine afbeelding te gebruiken voor je bedrijfslogo.
3. Zorg eerst dat je zelf achter de Brand Story staat
Weet je nog niet goed waar je bedrijf precies voor staat? Waarschijnlijk is het antwoord dichterbij dan je denkt. Vraag jezelf eens: wat doe ik beter of anders dan mijn concurrenten? Wat zou een tevreden klant over mijn bedrijf zeggen? Waar wil ik om bekend staan?
4. Blijf authentiek: vertel je ware verhaal
Zie de Amazon Brand Story niet teveel als een verkooppraatje. Vanuit welke behoefte of welk probleem is je onderneming ontstaan? Schrijf niet zomaar iets op, gewoon omdat het interessant klinkt. Dat is niet de juiste manier om een merk op te bouwen. Uiteindelijk val je daarmee door de mand.
Heb je expertise nodig bij het optimaliseren van jouw Amazon Brand Story? Brandsom is hierin gespecialiseerd. We helpen je niet alleen met Amazon, maar ook met de volledige integratie van jouw content op allerlei internationale marketplaces, zoals Zalando, fonQ, Bol.com, Otto en eBay.
Ben je benieuwd hoe we jou precies van dienst kunnen zijn? Klik dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.