Blog

Amazon seller metrics

Geschreven door Brandsom | Aug 4, 2021 2:39:37 PM

Verkoop jij producten via Amazon, en wil je daar graag in blijven groeien? Dan is het belangrijk dat je enige kennis bezit van Amazon Metrics. Zeker wanneer je ook advertentiecampagnes wilt starten, laten draaien en optimaliseren, kun je hier veel voordeel uit halen. De verschillende metrics geven jou inzicht in hoe goed je presteert als verkoper. Meer weten over verkopen op Amazon? Lees onze uitgebreide blogpost hier
 
Op deze pagina gaan we in op het belang van Amazon Metrics. Ook geven we je meer informatie over een aantal specifieke metrics en de betekenis daarvan. Ten slotte geven we je een stukje kennis mee over hoe je een Amazon-account bijhoudt. 
Met het goed bijhouden en begrijpen van de sales metrics kan jij ervoor zorgen dat er meer traffic naar je product pagina op Amazon komt. 

 

Inhoud artikel:

- Amazon metrics - waarom is het belangrijk?
- Amazon Advertising & Amazon performance metrics uitgelegd
- Hoe houd je jouw Amazon Seller metrics bij?

 

Wil je inhoudelijk advies over het optimaliseren van je advertenties of zoek je iemand die dit proces voor jou uit handen neemt? Brandsom heeft ervaring met het opzetten en uitvoeren van de juiste advertentiestrategie op Amazon. Meer weten? Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze marketplace consultants voor een vrijblijvend consult.

 

 

Amazon metrics - waarom is het belangrijk?

Het is onmogelijk om succesvol te zijn als verkoper op Amazon, als je geen kennis hebt van jouw cijfers en dus niet weet hoe jouw producten of advertenties lopen. Het succes of falen van jouw campagne zegt namelijk alles over jouw verkoop- en marketingstrategie. Lees hier meer over de verschillende advertentiemogelijkheden op Amazon.


Zeker als je net bent begonnen, kunnen de statistieken een drempel zijn. Dit is dan ook vaak de reden dat ondernemers weer stoppen met verkopen op Amazon. Toch is het aan te raden om de beschikbare statistieken en gegevens voor je te laten werken, zodat je erachter komt welke prioriteiten je moet stellen. De Amazon metrics helpen je om in te zien welke producten goed lopen en waar nog verbeteringen mogelijk zijn. 

Nog een reden om de statistieken te begrijpen, is dat Amazon alleen goede verkopers toelaat op hun platform. Als je producten in een bepaalde categorie – bijvoorbeeld gezondheid, elektronica of kleding – doorlopend verkocht worden, dan mag je dit blijven doen. Als de campagne of verkopen niet succesvol zijn, bestaat de kans dat Amazon op basis van je Amazon Performance Metrics je account opschort voor een bepaalde categorie. In deze fase bekijkt het platform of je verder mag gaan als verkoper of niet. Amazon wil graag dat je echt producten verkoopt, in plaats van dat je het platform inzet om bereik te genereren. 



Amazon Advertising & Amazon Performance Metrics uitleg

Het bijhouden van jouw Amazon Performance Metrics, verzekert de winstgevendheid van jouw Amazon-account. Als je dit op dagelijkse basis doet, merk je dat je meer zult verkopen, waardoor je een grotere omzet behaalt en uiteindelijk meer winst maakt.

Hieronder geven we uitleg over de verschillende begrippen en afkortingen die je tegenkomt als je aan de slag gaat met Amazon metrics. We leggen uit wat het begrip inhoudt en hoe je de Amazon PPC Metrics voor je kan laten werken.

Average Cost of Sale (ACoS)

Voor de meeste adverteerders is de ACoS de belangrijkste variabele van alle Amazon Performance Metrics. De ACoS drukt in percentages uit hoeveel advertentiekosten je maakt per verkoop. 

Hoe lager de ACoS, hoe beter de advertentie presteert. Theoretisch gezien betekent een ACoS van 0 dat je niets uitgeeft aan adverteren en toch verkoopt. Het belang van ACoS ligt in het vermogen om in één oogopslag te tonen of jouw advertentie winstgevend is of niet. 

Impressies

Impressies geven aan hoeveel keren jouw advertentie is weergegeven op het platform. Als deze variabele te laag is, kan het zijn dat jouw bod te laag is om de advertentie in te zetten. Het gevolg hiervan is dat de concurrenten jou overbieden. Het beste wat je kan doen is jouw bod verhogen. 

Ook kan het zo zijn, dat je de verkeerde zoekwoorden voor jouw doelgroep gebruikt. De zoekwoorden zijn te specifiek, de selectie van zoekwoorden is te klein, en/of de woorden die je gebruikt sluiten niet aan op de zoekopdrachten van jouw doelgroep. Je kunt dan het beste je zoekwoorden aanpassen.

Clicks

Clicks geven aan hoeveel keren mensen op jouw advertentie hebben geklikt. Als het gaat om impressies en clicks is het belangrijk om twee dingen te weten:

  • Een hoge klikfrequentie met lage verkopen, duidt op een probleem op de productpagina. Door jouw advertentie komen mensen op de productpagina terecht, maar iets zorgt ervoor dat ze deze pagina wegklikken zonder iets te kopen. Waarschijnlijk richt je je advertentie op de verkeerde mensen, of je moet je productpagina verbeteren.
  • Een lage klikfrequentie met veel impressies duidt op een probleem met je targeting: veel mensen bekijken de advertentie, maar hebben geen verdere interesse in jouw product. Dit komt door een slechte selectie van zoekwoorden: de woorden die jij gebruikt, komen niet overeen met de intentie van de kijker van je advertentie. Evalueer dan je zoekwoorden opnieuw. 

Click-Through Rate (CTR) op Amazon

De Click-Through Rate is de verhouding tussen de clicks op de advertenties en het aantal impressies. Je wil natuurlijk een hoge CTR, want dat betekent dat kijkers jouw advertentie aantrekkelijk genoeg vinden om jouw productpagina te bekijken. Is dit niet het geval? Verbeter dan jouw advertentietekst, productafbeelding, zoekwoorden of de positie van je advertentie. Of vergelijk jouw advertentie met die van je concurrenten om erachter te komen hoe je deze kunt optimaliseren.  

 

Total Spend

Total Spend is het totale bedrag aan advertentiegeld dat je aan je campagnes uitgeeft. Om jouw winst te verbeteren, dien je zo weinig mogelijk uit te geven aan deze variabele. Maar als de spend té laag is, bestaat de kans dat Amazon jouw advertentie te weinig toont. Het platform geeft jouw campagne dan niet weer. Ook dan is het zaak om jouw targeting en zoekwoorden te optimaliseren.

Om de winst te optimaliseren, moet er gezocht worden naar een perfecte balans in de 'Total Spend' variabele; er moet zo min mogelijk uitgegeven worden, maar wel zoveel dat Amazon de advertentie voldoende toont.

Totale omzet 

De totale omzet zijn de verkopen die je genereert door middel van organische en betaalde verkopen. Samen zorgen zij voor jouw totale omzet. Een gezonde verhouding tussen deze twee is 6:4. Dit betekent dat van tien verkopen, er zes organisch waren en vier betaald. 

 

Kosten per klik (CPC)

CPC is het bedrag dat je uitgeeft zodra iemand op jouw advertentie klikt. Een product dat je met 1 euro winst verkoopt, kan zich geen hoge CPC veroorloven. Het gaat hierbij om je winstmarge, ofwel het verschil tussen de verkoopprijs en de advertentiekosten rondom dit product. Zet de advertentieprijs niet te hoog in en prijs je product niet te laag. Anders is verkopen op Amazon niet lucratief genoeg voor jou als verkoper of merkeigenaar. 

Conversieratio

Kort gezegd is conversieratio het aantal verkopen nadat bezoekers jouw product hebben bekeken. Dit percentage varieert van 4 tot 50 %. Sommige marktonderzoeken tonen aan dat de gemiddelde CVR op Amazon PPC 9,6% is, terwijl die voor e-commerce 1,33% is.
Amazon houdt rekening met de conversieratio bij het bepalen van de positie van jouw advertentie, die op zijn beurt bepaalt hoe vaak de advertentie wordt weergegeven.



Hoe houd je jouw Amazon Seller Metrics bij?

Hoe je je statistieken bijhoudt, is afhankelijk van het type account dat je hebt. Als individuele verkoper heb je enkel inzage in verkoopprestaties, betalingen, retouren en belastingdocumenten. Professionele verkopers hebben ook toegang tot bedrijfs- en voorraadrapporten. Deze rapporten zijn belangrijk voor het bijhouden van verkeer, voorraadstatus en de totale verkoop. 

De Amazon Seller Metrics die meer vertellen over het succes van jouw Amazon webshop zijn:

  • Bestel defect tarief: Dit zijn de producten die de klant retour stuurt vanwege een defect. Het is een vereiste van Amazon dat het percentage van defecte producten onder de 1% ligt.

  • Reviews: Positieve beoordelingen van kopers laten jouw account groeien en doen de positie van jouw producten stijgen in de feed.

  • Annuleringspercentage: Als je meer dan 2.5% van de bestellingen annuleert voordat deze zijn afgehandeld of bevestigd als verzonden, kan jouw account worden opgeschort.

  • Tarief late verzending: De vereiste voor deze statistiek is minder dan 4%; als meer dan 4% van jouw bestellingen niet worden bevestigd voor de verwachte verzenddatum, gaan de verkoopstatistieken snel bergafwaarts.

  • Geldige volgsnelheid: Amazon annuleert jouw account als meer dan 5% van jouw bevestigde zendingen geen geldige trackingnummers hebben. Amazon beschouwt een tracking code als geldig zodra een koerier deze scant. Elke tracking code die nog nooit is gescand, bijvoorbeeld een geannuleerde bestelling, heeft invloed op de score.

Hulp nodig bij Amazon Metrics?

Heb je hulp nodig bij het interpreteren van jouw Amazon seller Metrics? Brandsom biedt hulp bij het vertalen en bijhouden van jouw statistieken op Amazon om zo de beste advertentiestrategie te bepalen voor jouw merk. Onze advertentiespecialisten weten alles over hoe je jouw merk het beste kan promoten op verschillende marketplaces.    

Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.