Blog

Amazon PDP optimalisatie

Geschreven door Brandsom | Mar 17, 2022 1:03:27 PM

Amazon Product Detail Page (PDP) optimalisatie – hoe ga je hiermee aan de slag?

Wil jij beter zichtbaar zijn op Amazon? Dan is het zeker goed om meer te weten te komen over de Product Detail Page. Dit is namelijk de basis om beter vindbaar te zijn op Amazon. Het is de bedoeling dat je op deze pagina duidelijk beschrijft wat jij als merk te bieden hebt. Hoe duidelijker de productomschrijving, hoe groter de kans dat klanten converteren.

Koud kunstje toch? Dat is niet helemaal waar. Veel merken denken dat het verkopen begint met het toevoegen van producten aan de shopping feed, maar er komt nog veel meer bij kijken. In dit artikel lees je meer over:

  • Wat een goede Amazon productpagina is
  • Hoe je jouw Amazon Product Detail Page op orde brengt
  • Wat een goede productpagina jou als merk oplevert


Vind je het lastig om hier helemaal zelfstandig mee aan de slag te gaan? Onze marketplace consultants weten raad met jouw Amazon Product Detail Pages. Klik op de link hieronder om contact op te nemen met Brandsom en vraag een vrijblijvend gesprek aan.


Amazon productpagina: wat is het?

We gaan dus terug naar de basis en leggen je kort uit wat een Amazon productpagina is. Dit is een pagina binnen Amazon waarop de informatie over één product staat. Een productpagina ziet er niet in elke categorie hetzelfde uit. Wel bevatten alle Amazon productpagina’s dezelfde elementen. Denk hierbij aan:

  • Producttitel
  • Bulletpoints met productkenmerken
  • Foto’s of afbeeldingen
  • Omschrijving van het product
  • De prijs

Bovenstaande elementen zijn essentieel om hoog in de zoekresultaten te komen. Heb je dit niet op orde? Dan kiest Amazon ervoor om je producten niet te tonen.


Waarom is een goede Amazon productpagina belangrijk?

Je laat als verkoper veel geld liggen, als je geen aandacht besteedt aan de productpagina. Een geoptimaliseerde productpagina vergroot namelijk de vindbaarheid van je product. Binnen Amazon komen we veel productpagina’s tegen die niet in orde zijn. Maar wat voor functie heeft een productpagina op Amazon nu eigenlijk?

  • Een geoptimaliseerde productdetailpagina zorgt voor de juiste bezoekers op de pagina van het product
  • De pagina helpt om bezoekers te laten converteren.

Dus waarom moet je productdetailpagina op orde zijn? Ten eerste omdat meer mensen dan jouw producten bekijken. Dit is logisch, want bij een mooie etalage blijf je ook langer stilstaan. Ten tweede gaan bezoekers dan sneller over tot aankoop. Sla daarom deze stap zeker niet over.


Hoe breng je je Amazon Product Detail Page op orde?

Voor onze klanten optimaliseren wij regelmatig de content op Amazon. Zo bereiken ze enorm goede resultaten. Wij adviseren onder andere om de keywords op orde te brengen. Wij achterhalen als eerste waar de klanten van onze klanten (de eindklant) naar op zoek zijn. Als we de juiste zoekwoorden hebben gevonden, gaan we met de volgende zaken aan de slag:

  • Keywords en bijpassende producten aan elkaar koppelen in de backend van Amazon
  • Het schrijven van klantgerichte bullets
  • Het maken van een conversieverhogende productbeschrijving


Ben je retailer op Amazon en zit er geen schot in de zaak, wat je verkopen betreft? Een goede productpagina levert je duizenden euro’s per week extra omzet op. Naast de geschreven content is het ook belangrijk de afbeeldingen goed in te stellen. Zo krijgt de eindklant een completer beeld van de producten die jij aanbiedt.


Wat is nog meer belangrijk?

Alleen met een goeie tekst en mooie foto's ben je er helaas nog niet. Voor een goede productpagina zijn ook de volgende zaken erg belangrijk om een complete Zorg ook voor onderstaande zaken om een complete productpagina op Amazon neer te zetten:

  • Variaties: in dit gedeelte worden productvariaties weergegeven (ook wel 'onderliggende' vermeldingen of producten genoemd). Klanten kunnen de kleur, maat, hoeveelheid en stijl selecteren die ze wensen uit de vermelde opties.
  • Kenmerken: Amazon kent veel verschillende productattributen die kunnen verschillen per categorie. Door deze kenmerken zo volledig mogelijk in de vullen krijgt de klant een goed beeld van jouw product. Dit verhoogt de conversie en verlaagd het aantal retouren.
  • Producteigenschappen: dit onderdeel worden ook wel de bulletpoints genoemd. Dit is een geweldige kans om belangrijke functies, voordelen, gebruiksuggesties, aanwijzingen en meer te delen om klanten te helpen een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen.
  • A+ content: Amazon A+ Content is een tool die je kunt gebruiken om producteigenschappen op een geavanceerde manier te beschrijven. Zo kan je bijvoorbeeld gedetailleerde beschrijvingen, grafieken, video's, afbeeldingen van hoge kwaliteit, aangepaste teksten (bijv. merkverhalen) toevoegen. A+ Content is ontworpen om verkopers te helpen hun traffic, conversie en sales te verhogen.
  • Gedetailleerde omschrijving: Het gedeelte "Productinformatie" geeft belangrijke productdetails over het gewicht, de afmetingen, beoordelingen, de rangschikking van bestsellers, de fabrikant en de datum waarop het product voor het eerst beschikbaar kwam. Dit gedeelte wordt gemaakt op het tabblad 'Meer details' wanneer je de productdetailpagina in je Amazon Seller Central account bewerkt. Als je dit gedeelte met zoveel mogelijk details invult, wordt je product in meer zoekopdrachten en filters van klanten weergegeven.
  • Voorraad: Dit veld geeft aan of er nog genoeg voorraad is of dat het bijna op is. Ook zie je wanneer het assortiment wordt aangevuld.

 

Wat levert een goede Amazon Product Detail Page je op?

Terwijl meerdere verkopers de detailpagina delen en elk hun eigen aanbieding hebben, wint één aanbieding de Buy Box op de productdetailpagina. Met de Buy Box kunnen klanten de winnende aanbieding aan hun winkelwagentje toevoegen of met één klik kopen.

Je moet voldoen aan prestatiegerelateerde vereisten om in aanmerking te komen voor plaatsing in de Buy Box. Denk hierbij aan bijvoorbeeld prijs, levertijd en seller feedback.


Alle in aanmerking komende Buy Box-aanbiedingen worden vervolgens verder geëvalueerd om de winnende Buy Box-aanbieding te bepalen. Voor één aanbieding in de staat 'Nieuw' en één 'Gebruikt', indien van toepassing, wordt een Buy Box geplaatst. Als je aan de Buy Box voldoet, kan je aanbieding meedingen naar de Buy Box door scherp geprijsd te zijn met aantrekkelijke verzendopties.


Aan de slag met de beste Amazon productpagina? Neem dan contact op met Brandsom voor een vrijblijvend gesprek

Ga nu snel aan de slag met je productpagina op Amazon. Het helpt je zeker bij de groei van je onderneming. Succes begint met een goede strategie en daar weten de marketplace consultants van Brandsom alles van. Neem contact op via contact@brandsom.nl of bel ons op 030-2270520 en vraag een vrijblijvend gesprek aan.