Blog

Facebook Shops versus Marketplaces

Geschreven door Brandsom | Apr 5, 2022 8:55:25 AM

Facebook Shops versus Marketplaces – wat is de beste strategie voor jouw online shop?

Facebook is bedoeld om je te verbinden met de dingen die je leuk vindt. Dat geldt voor vrienden en familie, maar ook voor producten, merken en bedrijven. Al een paar jaar lang gebruiken mensen de apps van Facebook voor het kopen en verkopen van spullen. In het begin verliep dat voornamelijk via de persoonlijke feed. Je zette je oude fiets online en vrienden zagen vervolgens dat je jouw stalen ros wilde verkopen.

Tegenwoordig gaat de verkoop van spullen via de Marketplace van Facebook. Het platform is dus niet langer een kanaal om alleen maar te verbinden met bekenden. Wat betekent dit voor jou als verkoper? Het is een extra verkoopkanaal en daarbij profiteer je van de grote dagelijkse bezoekersaantallen. In dit artikel lees je meer over:

Er komt veel kijken bij de verkoop van je producten via Facebook Marketplaces of Facebook Shopping. Klik op de pijl hieronder, neem contact op met de marketplace consultants van Brandsom en vraag vandaag nog een vrijblijvend gesprek aan. We helpen je graag verder.

Facebook Shops: wat is het?

Facebook Shops maakt het voor bedrijven gemakkelijk om een online winkel op te zetten. Bezoekers komen zowel via Instagram als Facebook bij jouw winkel terecht. Het aanmaken van Facebook Shops is gratis en simpel. Als verkoper kies je dan de producten uit die jij graag wilt laten zien via de catalogus. Je kunt zelfs het uiterlijk van jouw eigen Facebook Shop aanpassen met een omslagafbeelding en accentkleuren, die passen bij jouw merk.

Het maakt niet uit hoe groot of klein je bent of wat je budget is – iedereen kan altijd gebruik maken van Facebook Shops. Klanten kunnen zelfs contact met je opnemen, wanneer het hen uitkomt. Via jouw Facebook Shops of Instagram zien bezoekers in één oogopslag wat jij aanbiedt. Ze kunnen zelfs de foto’s opslaan en dan later weer terugkomen om het product echt te kopen.

 

Hoe werkt Facebook Shops?

Ben je meteen enthousiast geworden over Facebook Shops en wil je ermee aan de slag? In het onderstaande stappenplan ontdek je hoe het werkt.

  • Als je al over een Facebook en/of Instagram account beschikt, krijg je de vraag of je je account wil omzetten naar een Shopping account. Je profiel is dan niet alleen maar een etalage, maar is ook echt bedoeld om bezoekers te laten converteren in betalende klanten. Voordat je het profiel instelt, krijg je een e-mail of melding dat je nu de winkel kunt gebruiken. Tijd om jouw producten te plaatsen!
  • Het plaatsen van de producten doe je via de functie Handelsbeheer.
  • Je kunt collecties maken om je winkel aan te kleden en om klanten te trekken. Ook dat doe je via Handelsbeheer. Geef elke collectie een passende naam, beschrijving en omslagfoto. Elke collectie moet minimaal 2 producten bevatten.
  • Met Facebook Shopping kun je je merk en producten in een native mobiele ervaring presenteren. Klanten kunnen je winkel op Instagram of Facebook vinden via hun mobiele telefoon, nadat je deze hebt gepubliceerd. Je winkel kan als complete ervaring op volledig scherm worden bekeken en je collecties worden als gepersonaliseerde producten aan klanten weergegeven. Als je nieuwe voorraad aan je winkel toevoegt, zien mensen dit in hun nieuwsoverzicht. Zo worden ze aangespoord om je winkel te bezoeken.
  • Verder kun je functies voor alle apps aanpassen via één centraal punt. Denk hierbij aan producten, adresgegevens, openingstijden en betaalfuncties.

Wat zijn de voordelen?

Een groot voordeel van Facebook Shops is dat het gratis is, al kan het platform je misschien overhalen om ook gebruik te maken van de Facebook-marketingmogelijkheden. Het is vrij eenvoudig te gebruiken en het netwerk heeft duidelijke, stapsgewijze instructies. Als je slechts een paar items verkoopt of alleen via een Facebook-winkel wilt verkopen, is dit misschien alles wat je nodig hebt.

Het opzetten van een zakelijk account geeft je ook de mogelijkheid om te verkopen op Instagram en WhatsApp, terwijl je deze accounts op één plek beheert. Wil je toch adverteren om meer bezoekers en klanten te trekken? Dan kan dat ook via de app waar jouw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Zelfs in de apps kun je de targeting zo instellen dat jouw collectie aan de juiste mensen wordt getoond. Zo krijg je met adverteren waar voor je geld.

Facebook geeft je verschillende metrics om de perfecte doelgroep te vinden. Wel gaat Facebook er vanuit dat iedereen op Facebook zit. Dat is niet per se waar. De doelgroep van Facebook is een beetje bevooroordeeld. Weet jij niet welke doelgroep je het beste kunt bereiken? Brandsom kan je helpen om de juiste doelgroep voor jouw product te bereiken via Facebook.


Overeenkomsten en verschillen met Facebook Marketplaces

Er zijn twee manieren om via Facebook producten te verkopen. Maar wat zijn nu de verschillen en moet je als verkoper op beide plekken aanwezig zijn? Hieronder lees je meer over wat het beste bij jou past.


Facebook Marketplaces

Facebook Marketplaces kun je een beetje vergelijken met de Nederlandse Marktplaats.nl. Facebook Marketplace heeft minder te maken met winkelen en fungeert als een plek waar gebruikers – of het nu individuen, verkopers of fabrikanten zijn – hun producten en bijbehorende prijs samen kunnen vermelden.

Kopers kunnen de productlijst bekijken en contact opnemen met de eigenaar om het product te kopen, te onderhandelen of te informeren. Het fungeert als een site voor verkopers om contact te leggen met kopers en vice versa. Via Facebook Marketplace zijn er geen betaalfuncties; de betaling regelen de partijen onderling.


Facebook Shopping

Facebook Shops is de functie die wordt aangeboden door Facebook, waar je je producten kunt plaatsen en verkopen via jouw Facebook-pagina. Dit betekent dat je een Facebook-publiek veel gemakkelijker kunt aanboren en gebruiken om een ​​enorm klantenbestand te bereiken.

​​Met Facebook Shops kunnen klanten je producten rechtstreeks vanaf een Facebook-pagina bekijken, samen met de mogelijkheid om af te rekenen zonder Facebook ooit te verlaten. Het zorgt er ook voor dat klanten worden doorgestuurd naar je externe e-commerce winkel/site.

Conclusie: Facebook Shops of Facebook Marketplaces

Als je als persoon een keer iets wil verkopen, dan is Facebook Marketplace de beste optie voor jou. Je kan hier als bedrijf ook aanwezig zijn, maar je kunt hier niet je identiteit doorvoeren, adres aangeven of openingstijden aanpassen. Dat kan via Facebook Shops dan weer wel.

Wil je je hele collectie tonen en ervoor zorgen dat bezoekers converteren via Facebook? Ook dat doe je allemaal via Facebook Shops. Omdat het veel uitgebreide functies heeft en veel vraagt van je tijd, is het niet handig voor individuele gebruikers. Beide platforms zijn wel goed voor bedrijven, omdat het een gratis kanaal is om producten onder de aandacht te brengen. Het advies voor verkopers is wel om met de relevantste te beginnen, zodat je niet verdwaald raakt op Facebook.

Succesvol aan de slag met Facebook Shops en Facebook Marketplaces? Neem contact op met de specialisten van Brandsom

Wil je nu aan de slag met verkopen via Facebook? Dat kan via Facebook Shops of Marketplaces. Wil je weten wat het beste werkt voor jouw product, dienst of merk? Laat je dan informeren door de beste marketplace consultants, om direct succesvol aan de slag te gaan. Neem vandaag nog contact op met Brandsom via contact@brandsom.nl of bel op 030-2270520.