Facebook is bedoeld om je te verbinden met de dingen die je leuk vindt. Dat geldt voor vrienden en familie, maar ook voor producten, merken en bedrijven. Al een paar jaar lang gebruiken mensen de apps van Facebook voor het kopen en verkopen van spullen. In het begin verliep dat voornamelijk via de persoonlijke feed. Je zette je oude fiets online en vrienden zagen vervolgens dat je jouw stalen ros wilde verkopen.
Tegenwoordig gaat de verkoop van spullen via de Marketplace van Facebook. Het platform is dus niet langer een kanaal om alleen maar te verbinden met bekenden. Wat betekent dit voor jou als verkoper? Het is een extra verkoopkanaal en daarbij profiteer je van de grote dagelijkse bezoekersaantallen. In dit artikel lees je meer over:
Er komt veel kijken bij de verkoop van je producten via Facebook Marketplaces of Facebook Shopping. Klik op de pijl hieronder, neem contact op met de marketplace consultants van Brandsom en vraag vandaag nog een vrijblijvend gesprek aan. We helpen je graag verder.
Facebook Shops maakt het voor bedrijven gemakkelijk om een online winkel op te zetten. Bezoekers komen zowel via Instagram als Facebook bij jouw winkel terecht. Het aanmaken van Facebook Shops is gratis en simpel. Als verkoper kies je dan de producten uit die jij graag wilt laten zien via de catalogus. Je kunt zelfs het uiterlijk van jouw eigen Facebook Shop aanpassen met een omslagafbeelding en accentkleuren, die passen bij jouw merk.
Het maakt niet uit hoe groot of klein je bent of wat je budget is – iedereen kan altijd gebruik maken van Facebook Shops. Klanten kunnen zelfs contact met je opnemen, wanneer het hen uitkomt. Via jouw Facebook Shops of Instagram zien bezoekers in één oogopslag wat jij aanbiedt. Ze kunnen zelfs de foto’s opslaan en dan later weer terugkomen om het product echt te kopen.
Ben je meteen enthousiast geworden over Facebook Shops en wil je ermee aan de slag? In het onderstaande stappenplan ontdek je hoe het werkt.
Een groot voordeel van Facebook Shops is dat het gratis is, al kan het platform je misschien overhalen om ook gebruik te maken van de Facebook-marketingmogelijkheden. Het is vrij eenvoudig te gebruiken en het netwerk heeft duidelijke, stapsgewijze instructies. Als je slechts een paar items verkoopt of alleen via een Facebook-winkel wilt verkopen, is dit misschien alles wat je nodig hebt.
Het opzetten van een zakelijk account geeft je ook de mogelijkheid om te verkopen op Instagram en WhatsApp, terwijl je deze accounts op één plek beheert. Wil je toch adverteren om meer bezoekers en klanten te trekken? Dan kan dat ook via de app waar jouw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Zelfs in de apps kun je de targeting zo instellen dat jouw collectie aan de juiste mensen wordt getoond. Zo krijg je met adverteren waar voor je geld.
Facebook geeft je verschillende metrics om de perfecte doelgroep te vinden. Wel gaat Facebook er vanuit dat iedereen op Facebook zit. Dat is niet per se waar. De doelgroep van Facebook is een beetje bevooroordeeld. Weet jij niet welke doelgroep je het beste kunt bereiken? Brandsom kan je helpen om de juiste doelgroep voor jouw product te bereiken via Facebook.
Er zijn twee manieren om via Facebook producten te verkopen. Maar wat zijn nu de verschillen en moet je als verkoper op beide plekken aanwezig zijn? Hieronder lees je meer over wat het beste bij jou past.
Facebook Marketplaces kun je een beetje vergelijken met de Nederlandse Marktplaats.nl. Facebook Marketplace heeft minder te maken met winkelen en fungeert als een plek waar gebruikers – of het nu individuen, verkopers of fabrikanten zijn – hun producten en bijbehorende prijs samen kunnen vermelden.
Kopers kunnen de productlijst bekijken en contact opnemen met de eigenaar om het product te kopen, te onderhandelen of te informeren. Het fungeert als een site voor verkopers om contact te leggen met kopers en vice versa. Via Facebook Marketplace zijn er geen betaalfuncties; de betaling regelen de partijen onderling.
Facebook Shops is de functie die wordt aangeboden door Facebook, waar je je producten kunt plaatsen en verkopen via jouw Facebook-pagina. Dit betekent dat je een Facebook-publiek veel gemakkelijker kunt aanboren en gebruiken om een enorm klantenbestand te bereiken.
Met Facebook Shops kunnen klanten je producten rechtstreeks vanaf een Facebook-pagina bekijken, samen met de mogelijkheid om af te rekenen zonder Facebook ooit te verlaten. Het zorgt er ook voor dat klanten worden doorgestuurd naar je externe e-commerce winkel/site.
Als je als persoon een keer iets wil verkopen, dan is Facebook Marketplace de beste optie voor jou. Je kan hier als bedrijf ook aanwezig zijn, maar je kunt hier niet je identiteit doorvoeren, adres aangeven of openingstijden aanpassen. Dat kan via Facebook Shops dan weer wel.
Wil je je hele collectie tonen en ervoor zorgen dat bezoekers converteren via Facebook? Ook dat doe je allemaal via Facebook Shops. Omdat het veel uitgebreide functies heeft en veel vraagt van je tijd, is het niet handig voor individuele gebruikers. Beide platforms zijn wel goed voor bedrijven, omdat het een gratis kanaal is om producten onder de aandacht te brengen. Het advies voor verkopers is wel om met de relevantste te beginnen, zodat je niet verdwaald raakt op Facebook.
Wil je nu aan de slag met verkopen via Facebook? Dat kan via Facebook Shops of Marketplaces. Wil je weten wat het beste werkt voor jouw product, dienst of merk? Laat je dan informeren door de beste marketplace consultants, om direct succesvol aan de slag te gaan. Neem vandaag nog contact op met Brandsom via contact@brandsom.nl of bel op 030-2270520.