Als je online kleding wilt kopen, dan ga je al snel naar de grote fashion retailers. Je kent ze vast wel – Wehkamp, Zalando en About You. Ook de grote kledingmerken zelf zijn in trek om fashion te kopen. H&M, The Sting en Zara doen het bijzonder goed als digitale kledingwinkel. Maar wist je dat het binnenkort normaal is om fashion te kopen op Bol.com?
De grootste online winkel van Nederland liet dit weten via een persbericht. Om deze formule tot een succes te maken, zetten zij in op samenwerking met bekende merken. Ben jij ook een fashion retailer en zoek je naar een laagdrempelig verkoopkanaal? Zet dan zeker in op Bol.com.
Inhoud artikel:
Wil jij gelijk succesvol aan de slag met fashion verkopen op Bol.com? Het is dan zeker handig om je bij te laten staan door een marketplace specialist. Zeker als het gaat over Bol.com, hebben wij de juiste kennis in huis. Wil je meer weten? Klik op onderstaande pijl en vraag een vrijblijvend gesprek aan met een van onze specialisten!
Het gerucht deed al een tijdje de ronde: Bol.com gaat vanaf volgend jaar nog meer fashion verkopen. Dat is niet echt een verrassing. De online marketplace was al een tijdje bezig met de verkoop van tassen, sportkleding, kleding voor zwangeren en baby’s. Volgens Margaret Versteden, directeur Winkels en Chief Commercial Officer, is dit voorlopig de laatste uitbreiding van Bol.com.
De online winkel geeft aan dat ze willen uitbreiden met retailers die al actief zijn bij hen, maar ook met nieuwe partijen. Zij hebben de expertise over assortiment, trends, merken en retourneren. De focus zal vooral liggen op kleuren en maten die derde verkopers niet aanbieden. Bol.com biedt haar klanten graag een zo breed en compleet mogelijk aanbod.
Op dit moment staan er honderdduizend kledingartikelen online op Bol.com. Dit aantal zal zich snel uitbreiden naar vijfhonderdduizend. Die uitbreiding komt uiteraard van de derde partijen zelf. De online retailer verwacht wel van modemerken dat zij hun content op orde brengen om de verkoop te stimuleren. Denk hierbij aan goede productbeschrijvingen en kwalitatief goede foto’s.
Merken worden zich steeds bewuster van de kracht van grote online platformen. De kracht van bijvoorbeeld Bol.com of Amazon is het verkrijgen van zichtbaarheid. Vorig jaar in december bereikte de website 11,2 miljoen shoppers. Meer dan 60 procent shopte via hun tablet of smartphone. Dit is een reden voor kledingmerken om gebruik te maken van een platform als Bol.com.
Er gaat ongeveer 5,5 tot 6 miljard euro om in de Nederlandse kledingsector. Een deel van de transacties gaat vooral via de fysieke kledingwinkels. Ook specialistische webwinkels zoals Zalando, Wehkamp en About You strijken een deel van de inkomsten op. De kledingbranche is goed voor 15 procent van de omzet via alle digitale verkoopkanalen. De kledingsector is dus booming en deze cijfers bewijzen dat er nog veel potentie in zit. Fashion verkopen op Bol.com zal de omzet van kledingmerken nog een extra boost geven.
Ook als je een kleinere retailer bent en fashion verkoopt, kun je van verkopen via Bol.com een succesverhaal maken. Hoe zorg je nou dat klanten eerder bij jou uitkomen en niet bij de concurrent? Let op onderstaande tips en dan zal je zien dat jouw omzet straks door het dak gaat!
Als je gevonden wilt worden, moet je zorgen voor de beste vindbaarheid. Het advies is om veel tijd te besteden aan de titels en productbeschrijvingen van de artikelen in je feed. Als verkoper via Bol.com ben je zelf verantwoordelijk om dit op orde te brengen. Maar Bol.com laat je hierbij niet in de steek. Het platform heeft allerlei tips paraat om de titel opbouw voor de producten te verbeteren en welke veelvoorkomende zoekwoorden goed converteren.
Voor ondernemers die meer dan 200 artikelen verkopen, adviseert Bol.com om je eigen webshop te integreren met die van Bol.com via een API koppeling. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de productbeschrijvingen door te zetten, maar ook om de voorraad en de verkoopprijzen te beheren.
Brandsom biedt Bol.com services voor het optimaliseren en schrijven van jouw productinformatie. Dit helpt jouw merk nog beter vindbaar te worden op Bol.com
Bol.com deelt data gedreven inzichten met verkooppartners. Zo kunnen zij hun winkel bij Bol.com constant verbeteren. Dit geeft de mogelijkheden om te groeien via het platform. Om de drie tot vier maanden deelt de online retailer wat de ‘witte en zwarte vlekken’ zijn. Het gaat dan om producten waar consumenten naar zoeken, maar die het platform nog niet aanbiedt. Ondernemers krijgen inzicht in welke producten zij nog kunnen verkopen om lucratief te zijn.
Het is belangrijk om ook de juiste klantenservice te leveren via Bol.com. Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent tussen 9.00 en 17.00 uur. Beantwoord je mails van klanten binnen 24 uur. Verzend je pakketjes binnen de afgesproken tijd. Weet je dat je verzending binnen 3 werkdagen niet redt? Communiceer dan een termijn van 5 tot 7 werkdagen.
Als je je als retailer hier niet aan houdt, kost dit je punten. Letterlijk! Als je slechte service levert, zak je zelfs naar beneden in je feed. Daardoor komen uiteindelijk weer minder klanten bij je terecht en dit kost je omzet op de langere termijn. Zorg dus voor uitstekende klantenservice als fashion retailer, want ook hier groei je van.
Als kledingverkoper mag je niet alle producten aanbieden via Bol.com. Let op onderstaande lijst. Dan loop je geen risico dat je productaanbod wordt geweigerd:
Ga nu snel aan de slag met fashion verkopen op Bol.com. Het helpt je zeker bij de groei van je onderneming. Succes begint met een goede strategie en daar weten de marketplace consultants van Brandsom alles van. Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.