Collabary bemiddelt tussen merken en influencers. Wat heeft dat met marketplaces te maken? Het antwoord is tweeledig. Het platform kun je zien als een marktplaats voor influencers. Van groot tot klein – als jij een influencer zoekt voor jouw product of merk, dan vind je die op Collabary. Je kunt dus kiezen voor een kleine influencer tegen een lage prijs. Of je kiest voor een influencer met een groot aantal volgers als je meer budget hebt.
De andere relatie met marktplaatsen is dat het influencer platform Collabary een initiatief is van Zalando. Het doel is om merken en content creators te verenigen, om samen het merkverhaal over te brengen naar de doelgroep. In dit artikel lees je alles over Collabary en waarom het werkt voor jouw online shop.
Inhoud artikel:
Wil je inhoudelijk advies over influencer marketing via Collabary voor jouw product of merk? Brandsom helpt je graag met de opzet en uitvoering van de juiste strategie. Wij helpen je om van beide een succes te maken. Wil je meer weten? Klik op onderstaande pijl om contact op te nemen met een van onze specialisten of lees het Tips als je gaat verkopen op Zalando blog.
Zalando Media Solutions, dat tegenwoordig Zalando Marketing Services heet, lanceerde Collabary in 2016. Aanvankelijk begon het platform als een online schoenenwinkel. Het idee was om met Zalando de focus te leggen op kleding. Collabary zou dan het zusje worden dat schoenen verkoopt. Zalando groeide echter zó snel, dat de online fashion reus besloot om zowel de kleding- als schoenenverkoop centraal te laten verlopen via Zalando.
Het merk heeft namelijk altijd veel aan campagnes gedaan om de naamsbekendheid te vergroten. Dit in combinatie met datagedreven verkoopcampagnes. Zalando Marketing Services merkte dat de inzet van influencers voor beide marketingdoeleinden effectief was. De software die ze hebben gebouwd om hun marketinginspanningen voor influencers intern te beheren, vormt de basis van Collabary. De paden van verkoop van schoenen naar een SaaS marketing platform lopen dus vloeiend in elkaar over. Leuk detail is dat de grote schoenenmerken zich al snel aanmeldden voor de bèta-versie van het marketing platform. Denk hierbij aan Nike, Diesel, Vans en Timberland.
Collabary werkt met de gedachte dat ‘vele kleintjes één grote maken’. Merken die het platform gebruiken, kunnen verschillende kleine influencers inzetten. Dit geeft merken ook de gelegenheid om te testen in welke niche-segment je het beste scoort. Wil een influencer de klus graag hebben? Dan zet deze zijn of haar sociale bereik in voor het merk. Het bereik van meerdere influencers bij elkaar opgeteld kan al makkelijk het bereik van een modeblad evenaren.
Bij Brandsom zijn we gespecialiseerd in het vinden van de juiste influencer voor jouw merk. Door goed te luisteren naar de behoefte van de klant, kunnen onze consultants jouw merk koppelen aan een passende influencer. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Veel merken stonden enkele jaren geleden nog sceptisch tegenover influencer marketing. Inmiddels nemen zij de social influencers een stuk serieuzer. Deze nieuwe vorm van promotie heeft veel voordelen. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet.
Influencers zijn specialisten in het maken van mooie en authentieke content. Als influencers een samenwerking aangaan, gebruiken ze hun vaardigheden om je product of dienst een authentieke rol te laten spelen in de storytelling. Kortom, ze krijgen je merk of product op een geloofwaardige manier bij je doelgroep.
Door de authentieke content nodig je je volgers uit om te delen, liken en reageren. Het zorgt er ook voor dat de volgers van de influencers organisch bij jouw merk terechtkomen. Extra advertising is dus niet nodig. Influencers met een trouwe achterban zorgen voor waardevolle interacties met je merk. Je wil namelijk dat mensen echt over je merk gaan praten, in plaats van dat je alleen maar bereik genereert met posts. Die gesprekken over je product of merk zorgen voor mond-tot-mond reclame en leiden uiteindelijk weer tot conversies.
Maar liefst 92% van de consumenten vertrouwt op een persoonlijke aanbeveling van een ander. Wil je business impact genereren? Dan is de ‘personal touch’ dus essentieel. Influencers zijn échte personen die vertrouwen creëren door hun authentieke content.
Influencers zijn niet langer meer de meiden die alleen mode presenteren op hun socialmedia-kanalen. De meesten focussen zich op een bepaalde niche. Denk hierbij aan kunst, beauty, fitness, technologie of finance. Wat hun focus ook is, ze worden door hun volgers beschouwd als experts binnen hun domein. Influencer marketing maakt het dus mogelijk om gericht te communiceren met een relevant publiek.
Het gebruik van adblockers blijft toenemen. Google Chrome, de meest gebruikte browser ter wereld, heeft zelfs een adblocker ingebouwd in de browser zelf. Merken krijgen het steeds moeilijker als ze gebruik blijven maken van pop-ups en banners. Met influencer marketing omzeil je de adblockers en maak je toch impact bij de doelgroep.
Het bezwaar om in zee te gaan met influencers is dat influencers alleen goed zijn voor het genereren van naamsbekendheid. Dat is nu niet meer zo – de grens tussen e-commerce en social media vervaagt langzaam maar zeker. Dat komt door de uitbreiding van opties binnen een socialmedia-platform als Instagram. Zo is het momenteel mogelijk om Instagram Shopping aan een post toe te voegen.
Je linkt dan direct door naar de webwinkel van het merk of de speciaal aangemaakte Instagram Shopping feed. Zelfs in de stories is het mogelijk om door te linken naar een product. Je hoeft als volger alleen maar op de link-sticker te klikken om bij dat gave topje of die hippe sneakers terecht te komen. De link-sticker is een vervanging van de swipe-up functie die voorheen werd gebruikt om producten aan te bieden via Instagram Stories. In eerste instantie was deze link-sticker, net als de swipe-up functie, alleen beschikbaar voor accounts met een blauw vinkje en minstens 10.000 volgers. Inmiddels kunnen alle accounts gebruik maken van deze optie.
Influencer marketing is niet duur in vergelijking met de meer traditionele vormen van marketing. De tarieven voor een post variëren van 100 tot 10.000 euro. Sommige micro-influencers zijn zelfs bereid een ruildeal aan te gaan. Jij stuurt als merk de producten en zij maken de content voor jou. Hoe duur een influencer is, hangt af van de grootte van de achterban, hoeveel content je wil hebben en wat de gemiddelde interactie is. Met interactie bedoelen we dat de volgers iets doen met de post die jouw merk laat zien. Oftewel: delen, liken, opslaan en/of reageren.
Bij Brandsom zoeken wij de beste influencers voor jouw merk en maken we een overzicht van de gemiddelde kosten. Daarnaast zetten we alle gegevens op een rijtje, waardoor je in één oogopslag kunt zien welke influencer het beste bij de behoefte van jouw merk past.
Ben jij benieuwd naar hoe Collabary werkt? Neem dan contact op en laat je verrassen door de positieve effecten van influencer marketing voor jouw product, merk of dienst. Onze marketplace specialisten helpen je graag met het implementeren van een succesvolle strategie die je helpt met verkopen op marketplaces. Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.