Amazon is 's werelds grootste online webshop. De website, die begon als een online boekenwinkel, is uitgegroeid tot een one-shop-stop waar je alles kunt kopen van kleding tot sportartikelen en van meubels tot elektronica. Dagelijks bezoeken miljoenen mensen wereldwijd deze website. Niet gek dus, dat veel bedrijven geïnteresseerd zijn in het verkopen van hun producten via Amazon. Wil jij jouw merk verkopen op Amazon? In dit Amazon Brand Book lees je belangrijke informatie voor merken op Amazon.
Amazon Brand Registry helpt je om jouw handelsmerk en jouw intellectuele eigendom te beschermen op Amazon. Door je merk te registreren, krijg je toegang tot exclusieve functies en tools die ervoor zorgen dat je meer invloed en controle hebt over de producten van jouw merk die door derden verkocht worden op Amazon.
Dit zijn de voordelen van Amazon Brand Registry:
1.1.1 Automatische merkbescherming
Amazon maakt gebruik van geautomatiseerde beveiliging. Wanneer je jouw merk hebt geregistreerd via Amazon Brand Registry, gebruikt Amazon informatie over jouw merk om foutieve of onnauwkeurige inhoud op te sporen en actief te verwijderen. Ook productmeldingen die inbreuk maken op jouw intellectuele eigendom worden opgespoord en verwijderd.
1.1.2. Spoor schendingen op en rapporteer ze
Je krijgt bovendien toegang tot hulpmiddelen om producten van jouw merk te vinden. Je kunt zoeken met afbeeldingen, trefwoorden of een lijst van ASIN's. Zo kun je zelf mogelijke schendingen opsporen en eenvoudig rapporteren.
1.1.3. Toegang tot marketingtools
Door je merk te registreren via Amazon Brand Registry krijg je toegang tot marketingtools, zoals Enhanced Brand Content (EBC of A+) en Sponsored Brands. Deze tools maken het mogelijk om meer aandacht te genereren voor jouw producten en jouw merk.
Met EBC kun je jouw product extra laten opvallen door aangepaste content te uploaden op de productpagina. EBC zorgt voor een meer gepersonaliseerde merkpresentatie, meer zichtbaarheid en een hogere conversie.
Amazon Sponsored Brands zijn display-advertenties met jouw merklogo, een aangepaste kop en maximaal drie van jouw producten. Deze advertenties worden getoond wanneer een consument een zoekopdracht uitvoert die aansluit bij jouw merk en producten.
1.1.4. Ontwerp je eigen Brand Store
Wanneer je jouw merk registreert via Amazon Brand Registry kun je gratis een eigen Brand Store ontwerpen. Dit is een soort eigen webshop binnen Amazon, waarop je naast je producten ook video's en achtergrondinformatie over jouw merk kunt tonen. Met een Brand Store kun je meer naamsbekendheid genereren voor jouw merk. Ook krijg je een eigen, gemakkelijk te onthouden Amazon-URL, zoals: amazon.nl/merknaam, die ideaal is voor advertenties binnen en buiten Amazon.
Je hebt het volgende nodig om je in te schrijven voor Amazon Brand Registry:
De Amazon-catalogus bevat meer dan 350 miljoen producten. Om al die producten georganiseerd te houden, gebruikt Amazon ASIN's. ASIN staat voor Amazon Standard Identification Number. Deze nummers worden gegeven aan ieder product dat voor verkoop wordt geüpload op Amazon. Amazon gebruikt deze codes om producten eenvoudig te identificeren en te groeperen.
ASIN’s zijn om de volgende drie redenen belangrijk voor jou als merkeigenaar:
Wanneer je producten uploadt op Amazon, moet je controleren of er al een ASIN bestaat voor dat product. Als dat zo is, kun je beginnen met verkopen door een aanbieding te maken onder die ASIN. Je deelt dit nummer dan met alle andere verkopers die hetzelfde product aanbieden. Echter, als merkeigenaar verkoop je waarschijnlijk unieke producten, waar nog geen ASIN voor bestaat. In dat geval moet je eerst een nieuw product aanmaken in de Amazon-catalogus. Zodra je een nieuw product hebt gemaakt, wijst Amazon jouw product een unieke ASIN toe en kun je beginnen met verkopen.
Klanten op Amazon komen meestal via de productpagina (ook wel productdetailpagina) in aanraking met jouw producten en jouw merk. De productpagina is een pagina binnen Amazon waarop alle informatie over een product staat. Op deze pagina staan in elk geval de volgende elementen:
De volgende elementen zijn belangrijk om op te letten bij het aanmaken van een productpagina:
Met een Amazon Europe Marketplace Account kun je als merkeigenaar eenvoudig jouw producten verkopen op alle vijf de Europese Amazon-marketplaces: Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it, en Amazon.es.
Voordat je internationaal gaat, moet je aan het volgende denken:
Met een Amazon Europe Marketplace-account kun je:
Als merkeigenaar kun je ervoor kiezen om het volledige logistieke proces door Amazon te laten uitvoeren. Dit heet Fulfillment by Amazon (FBA). Wanneer je hiervoor kiest, leg je jouw artikelen op voorraad bij Amazon en maak je gebruik van het geavanceerde logistieke netwerk van Amazon.
Fulfillment by Amazon (FBA) heeft voor jou als externe verkoper enkele voordelen:
Amazon prime is een abonneedienst van Amazon, waarmee je als klant extra voordelen hebt. Prime-klanten kunnen miljoenen producten gratis en snel laten bezorgen, soms zelfs dezelfde dag. Deze snelle, gratis levering geldt echter alleen op zogenaamde Prime-artikelen. Wanneer je kiest voor Fulfillment by Amazon (FBA) dan komen jouw producten automatisch in aanmerking voor Amazon Prime.
Met Amazon Seller Fulfilled Prime (SFP) kun je prime-artikelen leveren vanuit je eigen magazijn. Dit zijn de voordelen van SFP:
Wil je meer weten over één of meer van deze onderwerpen? Of wil je aan de slag met het verkopen van jouw merk op Amazon? Als marketplaces specialist helpt Brandsom je hier graag bij!
Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.