Blog

Amazon Brand Book | belangrijke informatie voor merken op Amazon

Geschreven door Brandsom | Jul 10, 2020 9:45:00 AM

Amazon is 's werelds grootste online webshop. De website, die begon als een online boekenwinkel, is uitgegroeid tot een one-shop-stop waar je alles kunt kopen van kleding tot sportartikelen en van meubels tot elektronica. Dagelijks bezoeken miljoenen mensen wereldwijd deze website. Niet gek dus, dat veel bedrijven geïnteresseerd zijn in het verkopen van hun producten via Amazon. Wil jij jouw merk verkopen op Amazon? In dit Amazon Brand Book lees je belangrijke informatie voor merken op Amazon.

1.0 Brand Registry: registreer en bescherm je merk op Amazon

Amazon Brand Registry helpt je om jouw handelsmerk en jouw intellectuele eigendom te beschermen op Amazon. Door je merk te registreren, krijg je toegang tot exclusieve functies en tools die ervoor zorgen dat je meer invloed en controle hebt over de producten van jouw merk die door derden verkocht worden op Amazon. 

1.1 De voordelen van Brand Registry

Dit zijn de voordelen van Amazon Brand Registry:

1.1.1 Automatische merkbescherming

Amazon maakt gebruik van geautomatiseerde beveiliging. Wanneer je jouw merk hebt geregistreerd via Amazon Brand Registry, gebruikt Amazon informatie over jouw merk om foutieve of onnauwkeurige inhoud op te sporen en actief te verwijderen. Ook productmeldingen die inbreuk maken op jouw intellectuele eigendom worden opgespoord en verwijderd.  

1.1.2. Spoor schendingen op en rapporteer ze

Je krijgt bovendien toegang tot hulpmiddelen om producten van jouw merk te vinden. Je kunt zoeken met afbeeldingen, trefwoorden of een lijst van ASIN's. Zo kun je zelf mogelijke schendingen opsporen en eenvoudig rapporteren

1.1.3. Toegang tot marketingtools

Door je merk te registreren via Amazon Brand Registry krijg je toegang tot marketingtools, zoals Enhanced Brand Content (EBC of A+) en Sponsored Brands. Deze tools maken het mogelijk om meer aandacht te genereren voor jouw producten en jouw merk.

Met EBC kun je jouw product extra laten opvallen door aangepaste content te uploaden op de productpagina. EBC zorgt voor een meer gepersonaliseerde merkpresentatie, meer zichtbaarheid en een hogere conversie.

Amazon Sponsored Brands zijn display-advertenties met jouw merklogo, een aangepaste kop en maximaal drie van jouw producten. Deze advertenties worden getoond wanneer een consument een zoekopdracht uitvoert die aansluit bij jouw merk en producten. 

1.1.4. Ontwerp je eigen Brand Store

Wanneer je jouw merk registreert via Amazon Brand Registry kun je gratis een eigen Brand Store ontwerpen. Dit is een soort eigen webshop binnen Amazon, waarop je naast je producten ook video's en achtergrondinformatie over jouw merk kunt tonen. Met een Brand Store kun je meer naamsbekendheid genereren voor jouw merk. Ook krijg je een eigen, gemakkelijk te onthouden Amazon-URL, zoals: amazon.nl/merknaam, die ideaal is voor advertenties binnen en buiten Amazon.

1.2 Wat heb je nodig om je merk te registreren?

Je hebt het volgende nodig om je in te schrijven voor Amazon Brand Registry:

  • Je hebt een actief geregistreerd handelsmerk nodig voor het merk dat op je producten of verpakkingen staat.
  • Je moet jezelf kunnen verifiëren als rechthebbende voor het merk.
  • Je hebt een Amazon-account Hiervoor kun je je bestaande Amazon-account gebruiken of een nieuw account aanmaken.

 

2. Amazon Standard Identification Number of ASIN

De Amazon-catalogus bevat meer dan 350 miljoen producten. Om al die producten georganiseerd te houden, gebruikt Amazon ASIN's. ASIN staat voor Amazon Standard Identification Number. Deze nummers worden gegeven aan ieder product dat voor verkoop wordt geüpload op Amazon. Amazon gebruikt deze codes om producten eenvoudig te identificeren en te groeperen. 

2.1 Waarom zijn ASIN's belangrijk?

ASIN’s zijn om de volgende drie redenen belangrijk voor jou als merkeigenaar: 

  • ASIN's helpen bij het beheren van een productcatalogus op Amazon.
  • De juiste ASIN maakt het voor klanten eenvoudiger om producten van jouw merk te vinden.
  • ASIN beschermt jouw merk tegen namaakproducten.
2.2 Een unieke ASIN voor unieke producten

Wanneer je producten uploadt op Amazon, moet je controleren of er al een ASIN bestaat voor dat product. Als dat zo is, kun je beginnen met verkopen door een aanbieding te maken onder die ASIN. Je deelt dit nummer dan met alle andere verkopers die hetzelfde product aanbieden. Echter, als merkeigenaar verkoop je waarschijnlijk unieke producten, waar nog geen ASIN voor bestaat. In dat geval moet je eerst een nieuw product aanmaken in de Amazon-catalogus. Zodra je een nieuw product hebt gemaakt, wijst Amazon jouw product een unieke ASIN toe en kun je beginnen met verkopen. 

 

3.0 Amazon Product Detail Page (PDP): alle informatie over jouw product op één pagina

Klanten op Amazon komen meestal via de productpagina (ook wel productdetailpagina) in aanraking met jouw producten en jouw merk. De productpagina is een pagina binnen Amazon waarop alle informatie over een product staat. Op deze pagina staan in elk geval de volgende elementen: 

  • de titel van het product,
  • een afbeelding, 
  • bulletpoints met de belangrijkste productkenmerken, 
  • een beschrijving van het product, 
  • productvariaties 
  • en recensies.
3.1 Waar moet je op letten bij het aanmaken van de Product Detail Page?

De volgende elementen zijn belangrijk om op te letten bij het aanmaken van een productpagina: 

  1. Geef het product een beknopte en duidelijke titel, bijvoorbeeld: merk, afdeling, naam, maat en kleur.
  2. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit. De producten kunnen het beste tegen een witte achtergrond gefotografeerd worden. De kwaliteit van de afbeelding is het beste wanneer de afbeelding 1000x1000 pixels groot is.
  3. Geef in de bulletpoints minimaal vijf belangrijke productkenmerken weer.
  4. Geef alle productvariaties, zoals de beschikbare maten en kleuren.
  5. Geef een nauwkeurige beschrijving van het product. Gebruik hierin zoekwoorden om de vindbaarheid van jouw product te vergroten.
  6. Zorg ervoor dat jouw product in de juiste categorie geplaatst is: ook dit maakt jouw product beter vindbaar.

 

4.0 Amazon Europe Marketplaces Account: verkoop eenvoudig in heel Europa

Met een Amazon Europe Marketplace Account kun je als merkeigenaar eenvoudig jouw producten verkopen op alle vijf de Europese Amazon-marketplaces: Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it, en Amazon.es.

4.1 Internationaal verkopen

Voordat je internationaal gaat, moet je aan het volgende denken:

  • Plan je internationale inventaris.
  • Vertaal alle informatie op je productpagina. 
  • Zorg ervoor dat je vertrouwd bent met de lokale belastingwetten.
  • Plan je verzending en retouren.
4.2 De voordelen van een Amazon Europe Marketplaces-account

Met een Amazon Europe Marketplace-account kun je:

  • jouw producten aanbieden op alle Europese marketplaces met één verkoopaccount;
  • je inventaris voor alle Europese marketplaces op één plek beheren;
  • bestellingen van meerdere Europese verkoopkanalen volgen en beheren in één rapport;
  • gebruik maken van het Europese Fulfilment Network van Amazon (wanneer je gebruikmaakt van Fulfilment by Amazon);
  • accountgegevens bijwerken of delen via één User Interface;
  • alle verkooppagina's in het Engels bekijken.

 

5.0 Fulfillment by Amazon (FBA)

Als merkeigenaar kun je ervoor kiezen om het volledige logistieke proces door Amazon te laten uitvoeren. Dit heet Fulfillment by Amazon (FBA). Wanneer je hiervoor kiest, leg je jouw artikelen op voorraad bij Amazon en maak je gebruik van het geavanceerde logistieke netwerk van Amazon. 

5.1 De voordelen van Fulfillment by Amazon (FBA)

Fulfillment by Amazon (FBA) heeft voor jou als externe verkoper enkele voordelen:

  • Door gebruik te maken van het logistieke netwerk van Amazon, kun je eenvoudig jouw producten in heel Europa
  • Wanneer je gebruik maakt van FBA, worden jouw aanbiedingen beter zichtbaar op Amazon. 
  • Je producten komen gratis in aanmerking voor Amazon Prime.
  • Je legt jouw producten in het magazijn van Amazon en hebt daarom zelf minder opslagruimte nodig.
  • Je bent geen tijd kwijt aan voorraadbeheer, het verpakken en verzenden van producten en het afhandelen van retouren.
  • Amazon biedt 24 uur per dag en 7 dagen in de week klantenservice in de lokale taal.

 

6.0 Amazon Prime

Amazon prime is een abonneedienst van Amazon, waarmee je als klant extra voordelen hebt. Prime-klanten kunnen miljoenen producten gratis en snel laten bezorgen, soms zelfs dezelfde dag. Deze snelle, gratis levering geldt echter alleen op zogenaamde Prime-artikelen. Wanneer je kiest voor Fulfillment by Amazon (FBA) dan komen jouw producten automatisch in aanmerking voor Amazon Prime. 

6.1 Seller Fulfilled Prime (SFP)

Met Amazon Seller Fulfilled Prime (SFP) kun je prime-artikelen leveren vanuit je eigen magazijn.  Dit zijn de voordelen van SFP:

  • Door gebruik te maken van SFP kun je miljoenen loyale Amazon-klanten
  • Met SFP kun je jouw klanten gratis verzending en een snelle levertijd
  • Jouw producten worden zichtbaarder door de Prime-badge.
  • Je hebt een sterkere concurrentiepositie en maakt meer kans op de Buy Box.
  • Jouw klanten krijgen toegang tot de klantenservice van Amazon.
  • Je kunt jouw bedrijf laten groeien met Lightning Deals.
  • Je kunt je verkopen blijven uitvoeren vanuit je eigen magazijnen en via je eigen logistieke partners.

Meer over verkopen op Amazon voor merken

Wil je meer weten over één of meer van deze onderwerpen? Of wil je aan de slag met het verkopen van jouw merk op Amazon? Als marketplaces specialist helpt Brandsom je hier graag bij!

Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten