Op 16 juli 2020 worden Instagram Shop and Facebook Pay officieel geïntroduceerd.
Instagram heeft als doel om 'de beste plek om producten te ontdekken en te shoppen’ te worden en een aanzienlijk aandeel te verwerven binnen de e-commerce.
Op Instagram konden al producten worden getagd met een link naar de website van de aanbieder, maar Instagram heeft twee nieuwe mogelijkheden ontwikkeld:
1. Een eigen Shop-pagina op jouw profiel
2. Een algemene Shop-pagina waar producten worden aangeboden van verschillende bedrijven en merken die aansluiten bij de interesses van de gebruiker.
Op 16 juli is de publieke pilot met Instagram Shop gestart in de Verenigde Staten en deze wordt een aantal maanden later uitgerold in de rest van de wereld.
Instagram is altijd al een plek geweest waar consumenten producten zoeken en kopen. 70% van de consumenten gebruikt Instagram om inspiratie op te doen. 87% geeft aan dat influencers hen hebben geïnspireerd om een aankoop te doen.
Met Instagram Shopping kunnen producten getagd worden in foto’s en video’s en direct worden aangeschaft. Via Instagram Direct Messenger kan de klant vragen stellen aan het bedrijf en kan het bedrijf updates sturen naar de klant.
De gehele klantreis kan met Instagram Check out plaatsvinden binnen de app. Consumenten zien een product dat aanspreekt, klikken erop en kunnen vervolgens bestellen en betalen zonder de app te verlaten. Hiermee verklein je de kans dat je een consument verliest in de klantreis. De Instagram Check out is op dit moment alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten en zal later ook in Nederland beschikbaar komen.
Volg onderstaande stappen om te beginnen met verkopen op Instagram en gebruik te maken van onder andere Shopping tags.
1. Check of je in aanmerking komt
2. Verander je account naar een business account
Bij instellingen op je Instagram profiel kan je overschakelen naar een business of creator account.
3. Connect je Instagram aan een Facebook pagina
Ga naar je Instagram profielpagina en klik op ‘Edit profile’. Klik op ‘page’ onder het kopje publieke bedrijfsinformatie. Kies de pagina waaraan je jouw Instagram shop wilt verbinden.
4. Upload jouw productcatalogus
Je kunt zelf producten toevoegen in Facebook business manager (lees hier hoe) of je kunt producten toevoegen via een e-commerce platform partner zoals Shopify, BigCommerce, WooCommerce en ChannelAdvisor.
5. Account check door Instagram
Wanneer je de product catalogus is geconnect met je Instagram pagina, kun je jouw account laten checken door Instagram. Dit kost normaal gesproken een paar dagen.
Ga naar instellingen
Klik ‘sign up for shopping’
Volg de stappen om jouw account te laten checken
Check op ‘shopping’ in instellingen wat de status is van jouw aanvraag
6. Zet Shopping aan
Ga naar instellingen
Klik op ‘Business’ en dan ‘Shopping’
Selecteer de productcatalogus die je wilt linken aan je account
7. Tag producten in jouw foto
Om producten te taggen in je Instagram post voeg je eerst een foto toe zoals normaal. Vervolgens:
Klik op ‘Tag Products’
Klik op de foto en selecteer het product
Klik op ‘Done’ en ‘Share’
8. Shopping sticker in Instagram Stories
Als je een foto hebt geselecteerd voor een Instagram Story, neem dan de volgende stappen voordat je de Story post:
Klik op het sticker icoontje in de rechtsboven op het scherm
Selecteer de productsticker
Selecteer het product dat je wilt uitlichten uit de productcatalogus
Verschuif de productsticker naar waar je hem wilt hebben in je Story
Verander de tekst of de productsticker door erop te klikken
Deel jouw Story
Je eigen shop op instagram
Instagram biedt de mogelijkheid om een shop te creëren op je eigen profielpagina. De opmaak kan in de nabije toekomst worden aangepast naar de huisstijl van jouw bedrijf. Op dit moment alleen beschikbaar in de Verenigde Staten.
Shopping tags
Met Shopping Tags kunnen bedrijven producten vanuit hun catalogus taggen in de Instagram stories en op het profiel zelf.
Shop in explore
De explore tab (ontdekkings tab) wordt gebruikt door consumenten om nieuwe trends of producten te vinden. Hier worden producten getoond die getagd zijn door merken of influencers geselecteerd op basis van de interesse van de gebruiker.
Collections
Binnen de Instagram shop van bedrijven kunnen zij bepaalde producten selecteren en bundelen in collecties op basis van een bepaald thema. Op dit moment alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en later dit jaar gepland om uit te rollen in Europa/Nederland.
Product Detail Page (PDP)
Op de product detail page (PDP) wordt alle relevante informatie over een product getoond inclusief de prijs, omschrijving, foto’s en video’s. PDP’s bundelen alle media waar het product in is getagd op Instagram zodat consumenten kunnen zien hoe het product op verschillende manieren gedragen of gebruikt wordt.
Shopping ads
Bedrijven kunnen meer mensen bereiken door hun posts te promoten in Instagram Ads Manager.
Checkout
Met de Instagram checkout kunnen consumenten snel en gemakkelijk producten kopen zonder de Instagram app te verlaten. De checkout wordt op dit moment uitgerold in Amerika. Andere bedrijven kunnen wel de andere shopping functionaliteiten gebruiken waarbij consumenten worden doorgelinkt naar de eigen website om de bestelling af te ronden.
Shoppen op persoonlijke pagina’s
Instagram Shopping maakt het mogelijk voor influencers en contentmakers om hun posts shoppable te maken zonder Instagram te hoeven verlaten of naar een ander profiel te hoeven gaan. Dit is momenteel alleen mogelijk met een select aantal merken.
Product launches
Een manier voor bedrijven om toekomstige productlanceringen aan te kondigen op Instagram zodat consumenten het product alvast kunnen zien en een notificatie kunnen aanzetten wanneer het product beschikbaar komt. Op dit moment alleen nog mogelijk met een select aantal merken.
Afbeeldingen
Gebruik duidelijke en consistente afbeeldingen in de productcatalogus. Vermijd het croppen of schalen van afbeeldingen voor Instagram. Zorg dat de producten in het midden staan en goed zichtbaar zijn met een effen achtergrond.
Context
Voeg meerdere foto’s toe om een goed idee te geven hoe het product eruit ziet. Overweeg om meerdere hoeken, kleuren, verschillende modellen en unieke producteigenschappen te laten zien.
Product detail page (PDP)
Het uploaden van een video kan helpen om te zien hoe het product eruit ziet wanneer het gedragen wordt.
Content van influencers
Posts die worden getagged door influencers komen automatisch op de PDP van het product. Door samen te werken met influencers die passen bij jouw merk kun je de zichtbaarheid vergroten en een meer diverse productfoto’s verkrijgen.
Complete productinformatie
Zorg voor de juiste en complete productinformatie.
Voorraad: een accurate voorraad.
Productnamen: beknopt en consistent met andere verkoopkanalen.
Product omschrijvingen: denk aan materiaal en unieke producteigenschappen.
Maten: zorg voor duidelijke omschrijving van de maten en houdt verschillende maten op voorraad.
Verzendkosten: het is mogelijk verschillende verzendkosten te rekenen.
Prijzen: accurate prijzen en consistent met eigen verkoopkanaal.
Creëer content die consumenten informeert over jouw producten om aankoopbeslissingen makkelijker te maken. 8 manieren om verkopen te stimuleren zijn:
Draag of gebruik het product dat je verkoopt en geef tips over hoe je het kunt dragen of gebruiken
Geef informatie over de pasvorm en maten
Vraag consumenten om hun vragen in te vullen in de ‘question bar’ in Instagram Stories. Geef vervolgens antwoord op deze vragen in je Instagram Stories.
Vragen die vaak gesteld worden kan je opslaan als highlight op je profiel zodat consumenten snel antwoord op hun vraag kunnen vinden.
Identificeer culturele momenten die passen bij jouw merk en consumenten en creëer shoppable content die past bij die momenten.
Zet een duidelijk call to action in de omschrijving bij de foto.
Maak een kalender met belangrijke momenten voor jouw merk of consument en plan vooruit.
Blijf authentiek!
Werk samen met influencers die jouw producten taggen op hun eigen Instagram profiel. Anderen kunnen het product bekijken en kopen door op de link te klikken.
Content die door influencers is gemaakt kan helpen om:
Jouw product onderdeel te maken van een culture of community
Nieuwe consumenten te bereiken
Consumenten inspireren om een aankoop te doen
Op Instagram kan je ‘approved accounts’ instellen en de influencers selecteren die jouw product kunnen aanprijzen in shoppable posts. Het voordeel van influencers is dat zij hun publiek en de laatste trends kennen. Zij kunnen authentieke content creëren door jouw product te dragen of te gebruiken op de manier die bij hen past en hun publiek inspireert.
Bron: Instagram.com