De grote webwinkels zijn de laatste jaren als paddestoelen uit de grond geschoten. De opkomst van online marketplaces zoals Bol.com, Amazon, Zalando en About You, is een voorbode van de winkelervaring van de toekomst. Deze winkels verkopen niet alleen hun eigen producten.
Het is ook mogelijk voor partners om hun producten te verkopen via deze marketplaces. Omdat het voor online retailers ook lucratief is om zoveel mogelijk aangesloten partners te hebben, zijn zij vrij transparant over hun prijzen, de eisen en manier van aanmelding.
Toch kan het voor retailers enigszins verwarrend zijn, omdat elke webwinkel weer zijn eigen regels erop nahoudt. In dit artikel vertellen we meer over de prijzen, eisen en het aanmeldingsproces voor de volgende webwinkels:
Heb je vragen over fulfilment voor bovenstaande webwinkels of ga je graag in gesprek met een marketplace specialist over de mogelijkheden voor jouw merk? Druk dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze consultants.
Beide winkels begonnen met de verkoop van boeken. Inmiddels zijn dit de grootste marktplaatsen die we kennen. Wil jij meedoen met de ongekende groei van Bol of Amazon? Hieronder lees je over de kosten van het logistieke proces.
Hieronder lees je meer over de logistieke voorwaarden van Bol.com. Hiermee krijg je een algemeen beeld van de opties die voor jou interessant kunnen zijn.
De tarieven voor fulfilment via Bol.com hebben alles te maken met het gewicht en de afmeting van de verpakkingen. Daarnaast berekent Bol.com voorraadkosten per artikel per maand. De webwinkel codeert de grootte van de pakketten met maten XXXS tot en met L en berekent de kosten met een formule.
Voor artikelen die vallen in het L-formaat geldt een aanvullende regel dat het product niet groter mag zijn dan 70 Liter. Liter = (maximale lengte in cm x middelste lengte in cm x kleinste lengte in cm /1000). De prijzen van de verschillende pakketgroottes zien eruit als volgt:
Tariefgroep |
Kosten per artikel |
Kosten per bezorging |
Totaal per besteld artikel |
Voorraadkosten per artikel per maand |
XXXS |
€ 1.30 |
€ 1.65 |
€ 2.95 |
€ 0.10 |
XXS |
€ 1.40 |
€ 1.95 |
€ 3.35 |
€ 0.10 |
XS |
€ 1.50 |
€ 2.90 |
€ 4.40 |
€ 0.15 |
S |
€ 1.90 |
€ 3.35 |
€ 5.25 |
€ 0.30 |
M |
€ 2.00 |
€ 3.40 |
€ 5.40 |
€ 0.40 |
L |
€ 2.50 |
€ 3.60 |
€ 6.10 |
€ 0.60 |
Deze tarieven zijn:
Inclusief:
Exclusief:
Ben je van plan om te verkopen via Bol.com? Controleer dan eerst of je aan de volgende voorwaarden voldoet:
Voldoe je aan deze eisen? Dan kun je in vier stappen beginnen met het verkopen van jouw producten via Bol.com:
1. Maak je eigen account
Om te kunnen verkopen op Bol.com, heb je een account nodig. Dit kan een bestaand particulier account zijn, of je kunt hiervoor een nieuw Bol.com account aanmaken.
2. Controleren en accepteren
Kijk goed of alle gegevens correct zijn ingevuld. Lees en accepteer de algemene voorwaarden.
3. Bevestig je aanmelding
Je ontvangt een e-mail met validatie-link. Klik op de link, log in en vul aanvullende gegevens in, zoals je bankrekening en adres.
4. Verifieer je account
Je ontvangt binnen drie werkdagen een brief met een verificatiecode op het adres waar je bedrijf is gevestigd. Zodra je deze hebt ingevoerd kun je beginnen met het toevoegen van artikelen aan jouw webwinkel!
Wil je nog meer weten over de verkoop via Bol.com? Bekijk dan dit artikel met praktische tips en tricks.
Amazon heeft ook zijn eigen voorwaarden voor partners. De prijzen, eisen en het aanmeldproces staat hieronder voor je uitgelegd. De details van Fulfilment by Amazon vind je in dit document.
Amazon hanteert 3 fulfilment opties, namelijk:
Per categorie zijn er verschillende prijzen.
Je hebt voorraad aangelegd in Duitsland en maakt gebruik van Fulfilment By Amazon (FBA). Let op: Je hebt hiervoor een Duits Btw-nummer nodig.
Je maakt gebruik van het European Fulfilment Network (EFN);
Stel, je weet zeker dat de nieuwe Noise Cancellation Headphones van Sony jouw nieuwe hit gaan worden op Amazon. Je hebt 100 stuks ingekocht en wilt deze in december op Amazon gaan verkopen voor € 99,95 per stuk inclusief BTW.
Gemiddeld genomen zijn de kosten van het verkopen via Fulfilment By Amazon (FBA) als je gebruikmaakt van het European Fulfilment Network (EFN) rond de 15%-25% van je bruto-omzet.
Verkoop je al producten op Amazon en wil je aan de slag gaan met Fulfilment By Amazon? Volg dan de volgende 4 stappen:
Ook als fashion retailer is het mogelijk om gebruik te maken van een online marktplaats. Dan kom je al snel uit bij retailers zoals Zalando of About You. Hieronder lees je alles over de logistieke voorwaarden van deze retailers.
De prijzen van de Zalando Fulfilment Services zijn afhankelijk van het postorderbedrijf waarmee Zalando de producten verzendt. In deze schakel van het proces werkt Zalando ook met partnerbedrijven. De aangesloten postorderbedrijven vind je in dit artikel van Brandsom.
Aan welke logistieke eisen moet je voldoen als je het logistieke proces zelf gaat doen? Er zijn grofweg vijf soorten vereisten waaraan je moet voldoen:
Wil je meer weten over hoe je succesvol kan verkopen op Zalando? Lees dan het tips als je gaat verkopen op Zalando blog.
Ook About You hanteert verschillende prijzen per land. Bovendien rekent de fashion retailer verschillende tarieven per logistiek onderdeel. Niet iedereen kan gebruikmaken van het platform. Om een uitstekende klantervaring te bieden, stelt About You hoge eisen aan de content vanuit de merken.
De prijzen van About You verschillen dus per logistiek onderdeel. Hieronder staat wat je als partner kunt verwachten:
Als je als merk jouw producten wil verkopen via About You, dan heb je de keuze uit twee verschillende opties. Je kunt kiezen uit dropshipping of het fulfilment model.
Als je kiest voor dropshipping, dan houd je zelf je producten op voorraad. Je regelt de logistieke afhandeling van A tot Z. Jij stuurt het bestelde product rechtstreeks naar de klant en de bestelling handel je helemaal zelf af. Retourzendingen komen ook rechtstreeks jouw kant op. Zo heb je volledig de controle over jouw voorraad en manier van verzenden. About You biedt merken een extra kanaal om de producten te verkopen en onder de aandacht te brengen.
Als je kiest voor Fulfilment by About You dan blijf je ook de eigenaar van jouw voorraad. Je hebt als merk dan nog steeds de leiding over de producten die je wel en niet aanbiedt.
Het verschil zit hem in de opslag en logistieke afhandeling. Het grote verschil is dat je producten nu liggen opgeslagen in het magazijn van About You. Het platform verzorgt de logistieke afhandeling en verwerkt eventuele retourzendingen.
Wil je een uitgebreid advies over welke fulfilment-optie het beste past bij jouw webwinkel? Neem contact op met onze een van onze marketplace-consultants en kom erachter wat Brandsom kan doen om jouw logistieke proces naar een hoger niveau te tillen. Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.