Marketplaces brachten een revolutie in het retaillandschap. Via marketplaces kunnen merken direct verkopen aan de consument. Hierdoor kan een hogere marge en meer verkoopdata worden verkregen. Het businessmodel van de traditionele wholesale wordt steeds vaker vervangen door een marketplacemodel. Voor merken wordt hun DTC (direct to consumer) verkoop steeds belangrijker en marketplaces worden onderdeel van de verkoopstrategie. Wanneer de consument specifieke producten zoekt op snelgroeiende marketplaces, zoals Bol.com of Amazon, worden deze gemakkelijk gevonden. Echter, als er geen specifieke zoekopdracht is, bieden de zoekresultaten niet veel inspiratie. Op dit moment is de kans groot dat een consument een product koopt op Bol.com of Amazon dat hij/zij heeft gezien op social media. Hier zien social media een kans.
Naast marketplaces richten ook social media hun platformen in om verkoop te faciliteren. Dit biedt de kans op een nieuw verkoopkanaal, waar consumenten direct te bereiken en bedienen zijn. Op social media kun je als merk of retailer een geheel nieuwe shopervaring creëren. De consumer journey, van inspiratie tot aankoop, kan nu plaatsvinden op één plek. Hiermee wordt het aantal touch points en de kans om een consument te verliezen kleiner. De samenwerking tussen de marketing- en verkoopafdeling wordt steeds belangrijker. Hieronder gaan we dieper in op de ontwikkelingen en mogelijkheden van verkopen op Instagram.
Interactie met de consument, onderdeel worden van de online community en loyaliteit creëren zijn heel goed mogelijk op social media. Hier zijn twee redenen voor: de functionaliteiten van de platforms en de grote hoeveelheid tijd die consumenten op de platforms besteden. Op Instagram kun je bijvoorbeeld gemakkelijk inspelen op live events of actuele gebeurtenissen. Ook kun je entertainment, informatie, service en inspiratie bieden om een connectie te maken met de consument. Daarnaast kun je consumenten eenvoudig op de hoogte houden van nieuwe productlanceringen.
Instagram wordt al veelvuldig gebruikt door consumenten om inspiratie op te doen voor een aankoop en bedrijven spenderen veel geld aan marketingcampagnes op het platform. Consumenten en bedrijven hebben Instagram altijd al gebruikt om producten aan te bieden, maar de transactie vond plaats buiten het platform. Om dit te vergemakkelijken is in 2018 Instagram Shopping gelanceerd, dat de mogelijkheid biedt om een product te taggen en te linken naar een webshop. Deze zomer (eerst in de VS en later dit jaar in Europa) introduceert Instagram een nieuwe functionaliteit waarbij een eigen 'webshop' gecreëerd kan worden. Merken en winkels kunnen de look & feel van de Instagram-shop aanpassen met afbeeldingen, lettertype en kleuren die passen bij hun huisstijl. De producten kunnen getoond worden op het profiel zelf, in Instagram stories of in advertenties. Vanaf daar kan de volledige collectie bekeken worden en producten opgeslagen of besteld worden. In de VS kan er al afgerekend worden op het platform zelf, in Europa moeten we daar nog even op wachten.
Er zitten nog meer interessante ontwikkelingen in de pijplijn. Zo is Instagram bezig met een live shopping functionaliteit waarbij relevante producten onder een video staan en gekocht kunnen worden tijdens het kijken van de video. In Azië is deze business enorm en creëren influencers hun eigen online winkel op social media. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om ook bestellingen te plaatsen via WhatsApp, Facebook Messenger of Instagram Direct.