Met de uitgebreide marktkennis van Brandsom op het gebied van marketplaces heeft het team verschillende merken geholpen om hun producten met succes te verkopen op marketplaces. In het geval van M line, heeft Brandsom ze geholpen met onder andere het opzetten van een kanaalstrategie, wat uiteindelijk leidde tot groot succes op de marketplace Amazon.
M line is een bedrijf gespecialiseerd in slaapsystemen en is een dochteronderneming van Beter Bed. Zij zijn de officiële slaapleverancier van TeamNL, KNVB, Ajax en Team Visma-Lease a Bike. M line is een bedrijf dat verschillende slaapsystemen aanbiedt en is een dochteronderneming van het concern Beterbed. Het merk biedt matrassen, boxsprings, kussens, dekbedovertrekken en toppers aan. Deze producten hebben allemaal één ding met elkaar gemeen en dat is dat de producten van M line ervoor zorgen dat je uitgerust en fit wakker wordt, door de unieke technologieën en hoogwaardige materialen die bij M line’s producten gebruikt worden. In 2020 begon M line met het verkopen van zijn producten op de marketplace Bol.com, daarvoor waren M line-producten alleen verkrijgbaar op marketplaces via resellers. In 2022 zocht het merk contact met Brandsom om te helpen met de uitbreiding naar Amazon.
Hiervoor moest er eerst een business case opgezet worden. Door Brandsom werd voor het merk de winstgevendheid van de marketplace uitgezocht en werden de investeringen en opbrengsten in kaart gebracht. Brandsom heeft voor M line ook de ‘Brand Readiness’ onderzocht. Hierbij wordt er gekeken of een bedrijf of merk voldoet aan de voorwaarden van de marketplace en of hun interne systemen hiervoor geschikt zijn. Voor de kanaalintegratie werkte Brandsom samen met ChannelEngine, een toonaangevende integrator die de marketplaces koppelt aan de systemen van M line. De integratie van de systemen van M line met verschillende kanalen verliep aanzienlijk soepeler en sneller via dit platform. Brandsom heeft M line ook geholpen met de kanaalstrategie. Hiermee wordt bepaald welke producten er verkocht gaan worden op de marketplace en welke prijspunten daarvoor het beste zijn. Ook wordt er gekeken naar een goede advertising strategie en content voor de marketplace. Dit kan als merk best overweldigend zijn. Brandsom is als marketplace expert op de hoogte van alle ontwikkelingen en de diverse ins- en outs van het kanaal. Op deze manier kunnen we merken succesvol onboarden op marketplaces.
Na het opzetten van de kanaalstrategie en Business Case was het tijd om de strategie te lanceren voor Amazon. Brandsom heeft M line voor, tijdens en na de lancering geholpen met het optimaliseren van M line op één van de grootste marketplaces van de wereld. Zo heeft Brandsom het merk geholpen met het online krijgen van het Amazon verkoop- en Vendor-account en ervoor gezorgd dat alle producten goed online staan. M line heeft gekozen voor een hybride model bij Amazon. Het merk verkoopt met een eigen seller model, maar maakt ook gebruik van Amazon Vendor.
Sponsored Products en content zijn van groot belang om succesvol op Amazon te verkopen. Brandsom heeft M line geholpen de advertising strategie uit te voeren met onder andere Amazon Promotions en heeft de content geoptimaliseerd op basis van de best practices. Bij Brandsom hebben we zowel advertentie-als contentspecialisten klaarstaan om te helpen met het opzetten en optimaliseren van content en advertenties. Voor content heeft Brandsom gekeken naar optimalisatie die past bij de premium branding van M line en dat volledig toegepast op alle producten. Brandsom heeft met de advertenties een strategie voor M line opgezet om de targets die M line voor zichzelf had opgesteld te halen. Brandsom heeft voor M line ook een marktonderzoek gedaan om te zien waar de meeste potentie in advertenties voor M line lag.
Ongeveer anderhalf jaar na de start van de samenwerking heeft al het onderzoek en inzet zijn vruchten afgeworpen. Op Amazon heeft M line nu een structurele, maandelijkse omzetgroei van gemiddeld 35% en het einde van die groei lijkt nog niet in zicht. Dit heeft erin geresulteerd dat één van M line's toonaangevende producten in de top 100 best sellers staat van de categorie. M line is zeer tevreden over de samenwerking met Brandsom en de twee partijen zijn bezig met het maken van plannen voor de toekomst. Zo wil het merk uitbreiden naar andere marketplaces, zowel in Nederland als in andere Europese landen. Het volgende doel van M line is om een merk te worden dat wereldwijd bekend is en Brandsom gaat helpen om dat doel te bereiken.
"Brandsom heeft alle kennis in huis om je merk op marketplaces te lanceren. We kijken uit naar de toekomst samen met Brandsom!"
Als je een bedrijf of merk bent dat producten op marketplaces wilt verkopen, biedt Brandsom zijn expertise in verschillende categorieën, waaronder Home & Garden, Fashion, Consumentenelektronica en Verbruiksgoederen. Je kunt ook een kijkje nemen bij ons succesverhaal over de samenwerking van Brandsom met Fable England. Als je geïnteresseerd bent of vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via het contactformulier.