Heb jij een winkel of webshop en/of verkoop je een fysiek product? Dan kun je jouw producten verkopen via bol.com. Je profiteert dan van de naamsbekendheid en populariteit van de grootste webshop van Nederland en België. Dit kan je veel extra klanten en verkoop opleveren. Maar dan moet je het wel goed aanpakken! In dit artikel vindt je alles wat je moet weten over verkopen als externe verkoper op bol.com.
Over Bol.com
Voordelen
Beginnen met verkopen
Servicenormen
Logistiek
Tips voor optimalisatie
Adverteren
Automatiseren met integrators
Kosten
Hulp bij verkopen op Bol.com
Vlak voor de eeuwwisseling, in 1999, zag bol.com het licht. Ruim twintig jaar later heeft de online winkel 12,5 miljoen actieve klanten in Nederland en België. De webshop begon als kleinschalige online boekenwinkel, maar is uitgegroeid tot een gigantisch online warenhuis.
Bij de lancering bestond het assortiment uit 140.000 Nederlandstalige boeken. Inmiddels worden er zo'n 33 miljoen artikelen verkocht, binnen meer dan 20 productcategorieën, waaronder boeken en e-books, films, games, elektronica en speelgoed. Maar ook: babyartikelen en tuin- en klusartikelen. Ten slotte vind je er ook alles voor wonen, dieren, sport, vrije tijd en persoonlijke verzorging.
Sinds 2011 heeft bol.com zijn webshop opengesteld voor het assortiment van externe verkopers. Als externe verkoper kun je via bol.com je artikelen aanbieden aan een groot publiek. Klanten van bol.com hebben hierdoor keuze uit een nog breder assortiment. Winkeliers kunnen via bol.com hun bereik en daarmee hun omzet verhogen. En bol.com houdt er zelf natuurlijk ook wat aan over; zij krijgen een kleine commissie per verkocht product.
Sinds de introductie van 'Verkopen via bol.com' verkopen al meer dan 20.000 ondernemers via bol.com. Wat zijn de voordelen van het verkopen van jouw producten via deze online marketplace?
Ben je enthousiast en wil je jouw producten verkopen op bol.com? Controleer dan eerst of je aan de volgende voorwaarden voldoet:
Voldoe je aan deze eisen? Dan kun je in vier stappen beginnen met het verkopen van jouw producten via bol.com:
1. Maak een account aanHeb je een bedrijf buiten Nederland en België? Houd er dan rekening mee dat je een Nederlandse of Belgische KvK-inschrijving en BTW-nummer nodig hebt om te verkopen op bol.com. Je hoeft hier niet per se een Nederlandse of Belgische vestiging voor te hebben.
Buitenlandse vennootschappen die geen vestiging in Nederland hebben, hebben de mogelijkheid zich in te schrijven in het Nederlandse handelsregister wanneer zij ondernemingsactiviteiten in Nederland hebben. Neem contact op met de KVK voor meer informatie.
Producten die online worden verkocht hebben – net als producten in reguliere winkels – barcodes nodig. Deze codes zijn een soort 'paspoort' voor jouw product. Met deze code kun je jouw producten wereldwijd overal verkopen. Voor het verkopen op bol.com bestaan twee soorten codes: GS1-codes (vroeger EAN) en ISB-nummers. ISB-nummers gebruik je alleen voor boeken. Voor alle andere producten gebruik je een GS1-code.
Hebben jouw producten nog geen ISBN of GS1-code? Dan dien je deze aan te vragen bij GS1 Nederland. Ga naar de website van GS1 Nederland voor meer informatie.
Om te kunnen (blijven) verkopen op bol.com moet je zo veel mogelijk voldoen aan de volgende servicenormen:
Tip: hoe beter je voldoet aan de servicenormen, hoe hoger je scoort binnen het algoritme van bol.com. Dit betekent dat jouw producten hoger eindigen in de zoekresultaten. En dat zorgt er weer voor dat meer klanten jouw producten zien en dat je meer verkoopt!
Voldoe je niet altijd aan deze normen? Dan krijg je eerst een waarschuwing. Let op: als je score te laag is, kun je zelfs van het platform gegooid worden.
Wil je meer weten over verkopen op bol.com, druk dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.
Verkopen op bol.com biedt jou als ondernemer veel kansen om te groeien. De grootste kans ligt in het vergroten van je bereik en daarmee het aantrekken van meer klanten. Echter, met meer dan 20.000 ondernemers uit Nederland en België die als externe verkoper actief zijn op bol.com, is de concurrentie groot. Hoe zorg je er dan toch voor dat jouw aanwezigheid op bol.com tot meer verkopen en meer winst leidt? Hieronder geven we je enkele tips:
1. Schrijf interessante productbeschrijvingen en verbeter je productinformatie (zie hieronder).2. Houd rekening met zoektrends (zie hieronder).
3. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit.
4. Houd je feed up-to-date.
5. Zorg ervoor dat je voldoet aan de servicenormen van bol.com. Bol.com geeft je hiervoor een score: zorg ervoor dat deze zo hoog mogelijk is.
6. Maak eventueel gebruik van de advertentiemogelijkheden (zie hieronder).
Goede productinformatie zorgt ervoor dat je producten beter gevonden en vaker verkocht worden. De productinformatie helpt de klant namelijk een goed beeld te vormen van zijn eventuele aankoop. Zo verbeter je je productinformatie:
1. Kies een duidelijke titel voor je product. In de titel vermeld je het merk van het product (wanneer van toepassing), het model of typenummer en de productgroep. De verschillende onderdelen van de titel scheid je met een koppelteken. Gebruik maximaal 70 tekens (inclusief spaties). Gebruik geen volledige woorden in hoofdletters, Engelse woorden, verschillende schrijfwijzen of synoniemen of overdreven veel bijvoeglijk naamwoorden.
2. Zorg voor correcte en volledige productspecificaties. Vul alle kenmerken die van toepassing zijn op jouw product in.
3. Geef een duidelijke beschrijving van je product. Geef de belangrijke details van je product en schrijf wervend. Een goede beschrijving zorgt voor een lager retourpercentage en een hogere conversie.
4. Controleer de kwaliteitsscore van je productinformatie. Wanneer je een artikel bekijkt in je verkoopaccount, kun je aan de status zien wat we kwaliteit van de productinformatie van dit artikel is. Er zijn vijf mogelijke statussen van ‘zwak’ tot ‘zeer sterk’. Hoe hoger de kwaliteit van je productinformatie, hoe beter je producten te vinden zijn en hoe sneller een klant zal overgaan tot aankoop. Zorg er dus voor dat je status minimaal ‘sterk’ is.
5. Zorg ervoor dat je productbeschrijving uniek is. Kopieer niet een-op-een de beschrijving van je website. Dit zorgt ervoor dat je productpagina beter scoort in Google.
Als verkoper op bol.com wil je natuurlijk dat jouw producten hoog scoren in de zoekresultaten. Want hoe hoger je scoort, hoe meer klanten jouw producten zien en hoe groter de kans dat ze het product bij jou kopen. Naast het verbeteren van je productinformatie en productbeschrijvingen, kan ook het inspelen op zoektrends hieraan bijdragen.
Zoektrends is een nieuwe tool in het bol.com verkoopaccount. Met deze tool kun je informatie vinden over het zoekgedrag van bezoekers van bol.com. Met deze tool kun je precies zien hoeveel bezoekers een bepaald zoekwoord gebruiken en wat de trend hiervan is. Met deze inzichten kun je meer uit je verkopen halen, omdat je beter kunt aansluiten bij de behoeften van klanten.
Deze inzichten kunnen je helpen bij:
Een andere manier om meer aandacht te genereren voor jouw producten op bol.com is door advertenties. Je kunt op verschillende manieren adverteren op bol.com:
1. Display advertisingDisplay advertising, ook wel banner advertising genoemd, is het adverteren met digitale banners. Dit kan een banner zijn op de website van bol.com, of een banner buiten bol.com, op een andere website, app of op social media.
2. Sponsored productsMet Sponsored Products kun je bezoekers op bol.com bereiken in de diverse aankoopfasen, waarbij je jouw producten in de spotlight kunt zetten. Wanneer een potentiële klant een zoekopdracht invoert op bol.com krijgt hij een hele lijst met resultaten te zien. Vaak staan op de eerste pagina enkele gesponsorde resultaten. Met Sponsored Products kun je er dus voor zorgen dat jouw producten hoger in de zoekresultaten eindigen. Je bepaalt zelf wat je uitgeeft aan de advertentie en betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt om de productpagina te bezoeken.
3. Online magazinesBol.com biedt verschillende online magazines aan. In deze tijdschriften geven ze informatie, inspiratie en tips aan (potentiële) klanten van bol.com. Er zijn tijdschriften over verschillende onderwerpen: stijl, tech, thuis, lees en kids. Om lezers te vinden voor de online tijdschriften gebruiken ze social media. Je neemt een magazine-campagne dus altijd af in combinatie met een social-mediacampagne.
4. Bulk-momenten en SinterklaasDrie keer per jaar vindt 10 dagen lang een zogenaamd ‘Bulk-moment’ plaats. Tijdens deze campagne kun je een speciaal mediapakket aanvragen, waarbij je zelfs in de tv-commercials van bol.com kunt komen. Ook in de tien dagen rond Sinterklaas zijn er speciale advertentiemogelijkheden.
5. Social advertising
Ten slotte kun je ook adverteren met Touch-advertenties op Facebook of Instagram. Een socialmedia-campagne bestaat altijd uit twee fasen: in de eerste fase wordt je advertentie getoond. In de tweede fase worden mensen die op de advertentie hebben geklikt nog eens herinnerd aan jouw product door middel van retargeting.
Met Automatiseren via bol.com kun je een koppeling maken tussen je interne computersysteem en je bol.com verkoopaccount, zodat je al je verkooppunten vanuit één plek kunt beheren. Dit doe je met een integrator.
Een integrator is software die jouw interne systemen (bijvoorbeeld: PIM, ERP, WMS) koppelt aan je verkoopaccount van één of meerdere marketplaces. Hiermee kun je alle marketplace-gerelateerde zaken efficiënt bijhouden en verbeteren. Denk aan: aantal verkopen, aantal verzendingen, voorraadbeheer, retouren, inkomsten, etc.
Vooral als je op meerdere marketplaces wilt verkopen, is het verstandig om gebruik te maken van een integrator. Hierdoor kun je veel tijd besparen en heb je alle kennis op één plek.
Om gebruik te maken van een integrator heb je ICT-kennis nodig. Heb jij zelf niet genoeg ICT-kennis om deze koppeling te maken? Bij Brandsom hebben we ervaring met het integreren van merken met alle belangrijke integrators, waaronder: ChannelEngine, Productflow, Vendiro en Tradebyte. Wij kunnen je dan ook helpen met:
Het verkopen van producten op bol.com kan je veel opleveren, maar er zijn ook kosten aan verbonden. Hieronder bespreken we deze kosten.
Kosten voor een account
Laten we beginnen met het goede nieuws: het aanmaken en beheren van een verkoopaccount op bol.com kost helemaal niets. Waar je bij sommige andere online marketplaces een maandelijks bedrag betaalt voor het aanbieden van je producten op de website, is dit bij bol.com gratis.
Verkoopcommissie
Wel betaal je commissie over de producten die je verkoopt. Deze commissie bestaat uit twee delen:
1. een vast bedrag per product (vaste commissie);
2. een percentage van de verkoopprijs (variabele commissie).
Het vaste bedrag dat je betaalt per product is meestal €0,83. Voor artikelen onder de €20,- is dit €0,40 en voor artikelen onder de €10,- is dit €0,20. Voor enkele categorieën gelden afwijkende kosten.
Het percentage van de verkoopprijs dat je afdraagt aan bol.com is voor veel artikelen 12,4% (exclusief btw). Echter, ook hier geldt dat voor enkele categorieën lagere of hogere percentages worden gehandhaafd.
Marges
Stel: je verkoopt diervoeding. Het product dat je verkoopt kost €25 inclusief btw,-.
Hiervoor betaal jij bol.com:
Vaste commissie: €0,83/product
Variabele commissie: €12,4% van €25,- = €3,10
Totale kosten per product: €21,07
Van de €25,- houd je dus nog €21,07 over. Dit is nog niet je winst: hier moet je nog de btw en je eigen kosten vanaf trekken. Voordat je begint met verkopen op bol.com is het dus belangrijk om je bewust te zijn van de marges op je producten. Alleen wanneer je marges hoog genoeg zijn, is verkopen via bol.com winstgevend.
Optioneel: Logistiek via Bol.com en adverteren
Uiteraard betaal je extra wanneer je kiest voor Logistiek via bol.com, of wanneer je gebruik maakt van één van de advertentiemogelijkheden.
Heb jij interesse in het verkopen van jouw producten op bol.com en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen jou bijvoorbeeld helpen met:
Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten voor meer informatie.