De bekende parfumerieketen Douglas kiest voor een nieuwe richting. Binnenkort is het ook mogelijk om jouw producten te verkopen op Douglas! Vorig jaar gaf Tina Müller, CEO van Douglas, aan dat ze binnen de keten bezig zijn met een moderniseringsslag. Met haar team voerde ze de strategie door binnen vele facetten van het merk. Het logo en de huisstijl kregen een ander uiterlijk en de winkels kregen een nieuw interieur.
Voor Douglas gebeurt er nu veel op zowel offline als online niveau. De plannen om de bekendste parfumerieketen te moderniseren, voert Douglas ook door op digitaal gebied. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de gepersonaliseerde en datagedreven marketing acties richting de juiste doelgroepen.
Het meest baanbrekende plan is wel de lancering van de marktplaats voor partners, die in de herfst van 2019 online kwam. Douglas maakt het mogelijk voor kleine parfumwinkels om te verkopen via hun platform. Met dit verdienmodel volgen zij de voetsporen van andere grote marketplaces, zoals Amazon, bol.com, Zalando, Naduvi en Decathlon.
Inhoud artikel:
Onze marketplace specialisten gingen alvast voor jou op onderzoek uit en praten je graag bij over hoe je succesvol verkoopt via Douglas. We bieden hulp bij de opzet en uitvoering van de juiste verkoopstrategie op verschillende marketplaces. Wil je meer weten over wat het jou kan opleveren? Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.
Douglas is één van Europa’s grootste ketens op de cosmeticamarkt. Het bedrijf ontstond al in 1821. De oorspronkelijke oprichter, John Sharp Douglas, begon een zeepfabriek in Hamburg. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat inmiddels in Düsseldorf. Momenteel heeft de winkelketen 2400 winkels door heel Europa.
Verder staat Douglas inmiddels ook bekend om haar baanbrekende marktplaats voor partners. In 2019 kende het partnerprogramma een sterke start op de Duitse markt. Momenteel, in het najaar van 2021, lanceert Douglas het verkoopplatform voor partners ook in andere landen.
De nieuwe strategie van Douglas heeft alles te maken met de winkelervaring van de toekomst. Winkelen bij de parfumerie is nu al een echte omnichannel experience. De parfumerie zelf noemt dit plan #FORWARDBEAUTY. Douglas is nu al de nummer één beauty retailer in 26 landen.
De retailer biedt haar klanten een mooi assortiment van ongeveer 55.000 hoogwaardige producten van meer dan 750 merken op het gebied van parfumerie, decoratieve cosmetica en huidverzorging, evenals voedingssupplementen en accessoires. Douglas realiseerde in boekjaar 2018/2019 een omzet van 3,5 miljard euro. Ongeveer 20.000 schoonheid experts stimuleren en inspireren de klanten elke dag om hun eigen schoonheid te ervaren.
Douglas verkeerde tijdelijk in zwaar weer, als gevolg van de lockdowns in 2020. De omzet van het bedrijf daalde in de eerste 9 maanden van vorig jaar met 7,5 procent. Desondanks zagen de topmensen van Douglas kansen in het online kanaal. De verkopen via de webshops namen met wel 40 procent toe, met een bedrag van 640 miljoen euro. De verkopen via internet groeiden in het derde kwartaal met maar liefst 70 procent. In de fysieke winkels daalden de verkopen met ruim 17 procent.
Inmiddels zijn alle 2400 winkels door heel Europa weer geopend. Toch besluit Douglas de kansen via de online kanalen verder te exploiteren. Tina Müller geeft aan dat ze zich al in een vroeg stadium op e-commerce richten, als onderdeel van de #FORWARDBEAUTY strategie. “Dankzij ons aanpassingsvermogen en onze discipline wisten we Douglas samen veilig door de corona crisis te navigeren", aldus de CEO.
De nieuwe missie, visie en strategie zijn ontstaan om kleine parfumerieën te helpen in moeilijke tijden. De marktplaats is dus bedoeld om te zorgen voor meer verkopen, zodat hun omzetniveau op peil blijft. Waarom is het voor kleine parfumerieën interessant om te verkopen via het platform van Douglas? De grote parfumerieketen maakt een ware beleving van het ontdekken van een heerlijke geur, goede verzorging en prachtige make-up.
De online shop van Douglas heeft namelijk het grootste online beauty assortiment van Nederland en mag honderden bekende merken, zoals Clinique, Estée Lauder, Hugo Boss, Lancôme en meer tot haar assortiment rekenen. Als je als zelfstandige parfumerie-uitbater een goede strategie loslaat met het verkopen op Douglas, kan de samenwerking financieel erg goed voor je uitpakken.
Aanmelding voor het partnerprogramma van Douglas verloopt via AWIN. Als Douglas jouw aanmelding goedkeurt, dan kun je aan de slag met de verkoop. Belangrijk om te weten is dat Douglas standaard 10% commissie pakt over jouw online verkopen via het platform.
Douglas blijft een parfumerieketen. Alleen willen ze met hun online marktplaats ook uitbreiden naar andere branches, zoals gezondheid, voedingssupplementen, sieraden, accessoires en interieur.
Wil je van de verkopen op Douglas een succes maken? Houd dan ook rekening met de technische toepassingen, om je sales een boost te geven. Het is daarbij handig om slimme filters in te stellen om producten te categoriseren. Denk hierbij aan prijs, merknaam, voorraad, prijs en marge. De filters zorgen ervoor dat klanten die op zoek zijn naar jouw specifieke product, sneller bij jou terechtkomen.
Om een goede koppeling te maken tussen het platform en jouw webshop, zijn er speciale integraties beschikbaar. Wat doet zo’n programma? De bestellingen die op Douglas worden verkocht, worden automatisch opgehaald en verschijnen in de backend van je eigen webshop. De verkopen volgen je reguliere proces zonder dat er aanpassingen nodig zijn.
Wil je meeliften op het succes van het platform van Douglas? De specialisten van Brandsom helpen je graag verder. Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.