Brandsom Aug 14, 2020 11:37:00 AM 16 min read

Verkopen op La Redoute - Uitleg, tips en tricks

Heb jij een winkel of webshop en/of verkoop je een fysiek product? Dan kun je jouw producten verkopen via verschillende online marktplaatsen, zoals Bol.com, Amazon en La Redoute. La Redoute is een Franse webshop die gespecialiseerd is in mode en woonartikelen. Het aanbieden van jouw producten op deze webshop kan je veel extra klanten en verkoop opleveren. Maar dan moet je het wel goed aanpakken! Daarom vind je in dit artikel alles wat je moet weten over verkopen als externe verkoper op La Redoute.

Over La Redoute

La Redoute heeft een lange geschiedenis in Frankrijk. Het bedrijf begon in de 19e eeuw als wolspinnerij en bracht in de 20e eeuw haar eerste catalogus uit, waarmee klanten op afstand konden shoppen. Zo werd La Redoute een van de eerste postorderbedrijven. Tegenwoordig is La Redoute een van de grootste webshops in Frankrijk. Maar liefst 99% van alle Fransen is bekend met dit merk! Naast Frankrijk verkoopt de webshop inmiddels ook in 25 andere landen.

La Redoute in Nederland

De afgelopen jaren is La Redoute bezig met een herpositionering. Het doel is niet langer om marktleider in Frankrijk te zijn. In plaats daarvan wil het bedrijf zich focussen op vrouwen boven de 30 wereldwijd. Sinds enkele jaren is het dan ook mogelijk voor Nederlandse klanten om te bestellen bij La Redoute, via laredoute.nl. Hiermee gaat La Redoute de concurrentie aan met Wehkamp, die ook vooral mode- en woonartikelen verkoopt aan vrouwen boven de 30. La Redoute is in Nederland nog geen Marketplace (m.a.w. geen externe verkopers), maar wel in Frankrijk. 

La Redoute marketplace

Sinds 2010 biedt La Redoute naast eigen producten ook producten van externe verkopers aan via de online marktplaats. Het assortiment is daarmee ook uitgebreid. Op de marktplaats kun je als externe verkoper producten verkopen in allerlei categorieën, waaronder: mode, woonartikelen en woondecoratie, maar ook elektronica, beautyproducten, speelgoed, tuinartikelen en meer. Er zijn meer dan 450 externe verkopers op laredoute.fr. 

Hoe werkt het?

  • Jij biedt je producten aan op laredoute.fr.
  • Je beheert zelf je aanbod, prijzen en voorraad.
  • Je verstuurt bestellingen vanuit jouw magazijn direct naar de klant. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor het verpakken en verzenden van jouw producten.
  • Ook ben je zelf verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen (in het Frans!) en het afhandelen van eventuele retouren. 

Belangrijk om te beseffen:

90% van alle klanten op La Redoute is vrouw.

Eisen voor externe verkopers op La Redoute

La Redoute is een zogenaamde ‘gesloten marktplaats’. Dat betekent dat niet iedereen zomaar op deze webshop kan verkopen. Voordat je kunt verkopen op deze site word je gescreend. Gekeken wordt naar je prijsniveau, de scope van je productassortiment en of je zelf eigenaar bent van een bepaald merk. 

Als verkoper op La Redoute, moet je onder meer aan de volgende eisen voldoen:

  • Alle productgegevens moeten in het Frans worden verstrekt.
  • Alle artikelen moeten een EAN-code hebben.
  • Je bent verplicht om je klanten een Track-en-Trace-nummer te sturen.
  • Voor de klantenservice moet je een Frans telefoonnummer opgeven. Klanten moeten in het Frans worden aangesproken, door iemand die de taal spreekt op moedertaalniveau.
  • Alle verkopers zijn verplicht om gratis retourzendingen op een Frans retouradres aan te bieden.
  • De producten die je verkoopt mogen geen concurrentie vormen met de eigen collectie van La Redoute.

Checklist aanmelden als externe verkoper op La Redoute

Voldoe je aan deze eisen? Doorloop dan de volgende stappen:

  1. Meld je via deze link aan als potentiële verkoper. La Redoute bekijkt dan of jij een geschikte partner bent.
  2. Als je geschikt bent verklaard krijg je vanzelf een uitnodiging voor het partnerplatform.
  3. Voorzie La Redoute van alle gevraagde informatie: bedrijfsprofiel, master data, productinformatie, artikelinformatie, etc. Let op: alle informatie dien je in het Frans aan te bieden.
  4. Onderteken het contract met La Redoute.
  5. Voeg artikelen toe. Dit kan handmatig of via een integrator. 
  6. Start met verkopen!

Productinformatie op La Redoute

Je productinformatie moet aan een flink aantal eisen voldoen. Hieronder bespreken we de belangrijkste eisen voor de titel, de productbeschrijving, de zoektermen en de bulletpoints.

Let op: alle informatie moet in het Frans worden geschreven.

Titel:

    1. De titel is als volgt opgebouwd: Productcategorie - Materiaal (alleen toevoegen als het een waardevol materiaal is, zoals leer of kasjmier) - Vorm of detail (bijvoorbeeld ‘lang’, ‘glitter’ of ‘bedrukt’) - Model
    2. De eerste letter van elk onderdeel is met een hoofdletter, de rest in kleine letters. (Uitzonderingen zijn mogelijk voor merknamen die in hoofdletters worden geschreven.)
    3. Gebruik maximaal 45 karakters.
    4. Gebruik geen speciale karakters als &,% of #.
    5. Niet benoemen in de titel: merk, geslacht, kleur en maat. 

Productbeschrijving:

  • Elk product moet je voorzien van een productbeschrijving.
  • Schrijf deze tekst bondig, maar ook zo gedetailleerd mogelijk.
  • De tekst moet doorlopend geschreven zijn. Het mag geen opsommingstekens of opmaak bevatten.
  • Je mag geen links toevoegen, bijvoorbeeld voor een andere online winkel.
  • Vermeldt kenmerken die niet zichtbaar zijn op de afbeelding.

Zoektermen:

  • Je kunt zoektermen toevoegen die de klant helpen jouw product te vinden.
  • Gebruik ongeveer vijf zoektermen, gescheiden door komma’s. 
  • Elk zoekterm mag maximaal 50 tekens lang zijn.

Bulletpoints:

  • Voeg ook altijd 3-8 bulletpoints toe waarin je de belangrijkste punten weergeeft.
  • Per opsommingsteken gebruik je maximaal 5 woorden.

Wil je meer weten over verkopen op Zalando, druk dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten. 

Pijl naar beneden (oranje)

Afbeeldingen op La Redoute

Goede afbeeldingen zijn erg belangrijk. Ze kunnen ervoor zorgen dat je meer producten verkoopt. Zorg dus voor goede, scherpe foto’s waarin jouw producten goed uit de verf komen.

La Redoute stelt onder meer de volgende eisen aan afbeeldingen: 

  • Voeg voor elk product minimaal 2 afbeeldingen toe.
  • De grootte van je afbeelding moet minimaal 641 x 641 pixels zijn. 
  • Bij afbeeldingen die groter zijn dan 1200 x 1200 pixels wordt automatisch de zoom-functie geactiveerd.

Artikelinformatie op La Redoute

Naast productinformatie, moet je ook artikelinformatie invoeren voordat je begint met verkopen. Artikelen zijn de verschillende varianten van een product. De artikelen die onder een product staan verschillen op een paar onderdelen, zoals kleur en formaat, maar zijn verder identiek aan elkaar.

La Redoute stelt onder meer de volgende eisen aan de artikelinformatie:

  • Geef de maat en kleur van het artikel op.
  • Geef per artikel een EAN.
  • Geef per artikel de voorraad op. 
  • Geef per artikel de verkoopprijs (RP) en de aanbevolen verkoopprijs van de fabrikant (MSRP) op.
  • Geef per artikel het land van herkomst aan.

Europese artikelnummering of EAN

Een EAN is een unieke cijfercombinatie waarmee een artikel op basis van een Europees systeem wordt geïdentificeerd. EAN staat voor 'European Article Numbering', of Europese Artikelnummering. De code bestaat uit 13 cijfers.

Let op het volgende:

  • De EAN's moeten uniek zijn. Binnen één account zijn meerdere identieke codes niet toegestaan.
  • De geldigheid van de verstrekte EAN's wordt gecontroleerd, zorg er dus voor dat je geldige EAN gebruikt.

Marketing: artikelen promoten op La Redoute

Verkoop je al op La Redoute, maar denk je dat je hier meer uit kunt halen? Dan is het misschien slim om te kijken naar de marketing-opties. Er zijn verschillende manieren waarop je jouw producten beter onder de aandacht kan brengen bij klanten. Hieronder noemen we er drie:

    • Gesponsorde producten: gesponsorde producten komen hoger in de zoekresultaten. Zo krijgen meer klanten jouw producten te zien, wat leidt tot meer verkoop.
    • E-mailmarketing: breng jouw producten onder de aandacht bij de meer dan 1 miljoen nieuwsbriefabonnees van La Redoute. Je kunt hierbij kiezen voor specifieke targeting op basis van klantprofiel, bijvoorbeeld: leeftijd, geslacht of eerdere aankopen.
    • On site presence: er zijn verschillende manieren waarop je kunt adverteren op de website zelf, bijvoorbeeld in de vorm van banner-advertenties die in de rechter en linker zijbalk op de website worden weergegeven, of in de app.

Automatiseren: koppel jouw webshop aan La Redoute

Het toevoegen van artikelen aan jouw La Redoute-account kan handmatig of geautomatiseerd. Het handmatig toevoegen van alle artikelen kost veel tijd en is foutgevoelig. Daarom is het verstandig om een integrator te gebruiken. Deze software koppelt jouw interne systemen aan een of meerdere marktplaatsen. 

Je kunt jouw webshop koppelen aan La Redoute met integrators zoals EffectConnect, ChannelEngine, ChannelAdvisor, TradeByte en Vendiro. Bestellingen worden dan automatisch verwerkt en de voorraad wordt vanzelf bijgehouden. Ook kun je eenvoudig jouw producten, voorraad en bestellingen inzien. 

Heb jij zelf niet genoeg ICT-kennis om deze koppeling te maken? Wij helpen je graag met het koppelen van je systemen en het onboarden en mappen van je producten.

Integratie en optimalisatie van verkopen op La Redoute

Heb jij interesse in het verkopen van jouw producten op La redoute en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Klik dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten

Pijl naar beneden (oranje)

Wij kunnen jou bijvoorbeeld helpen met:

  • het onboarden van je producten via diverse integrators (automatisering)
  • het verbeteren van je producttitels- en beschrijvingen (optimalisering)
  • het succesvol inzetten van de advertentiemogelijkheden (advertising)

Neem contact op met Imco

Onze marketplace specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Imco van Elk, Marketplace consultant, Amazon specialist