Brandsom Aug 10, 2020 11:21:36 AM 26 min read

Verkopen op Zalando - Uitleg, tips en tricks

Heb jij een winkel of webshop in mode? Of ben je eigenaar van een kledingmerk? Dan kun je jouw fashion verkopen via Zalando. Je profiteert dan van de naamsbekendheid en populariteit van deze grote online modewinkel. Dit kan je veel extra klanten en verkoop opleveren. Maar dan moet je het wel goed aanpakken! Daarom lees je in dit artikel alles wat je moet weten over verkopen als externe verkoper op Zalando.

Over Zalando

Zalando is het grootste online modeplatform in Europa. De webshop begon in Duitsland en verkoopt op dit moment aan ruim 30 miljoen klanten in maar liefst 17 Europese landen. Naast Duitsland en Nederland verkoopt Zalando in: Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Engeland, Zweden, Zwitserland, België, Spanje, Denemarken, Finland, Polen, Noorwegen, Luxemburg, Tsjechië en Ierland. Zalando begon als online schoenenwinkel, maar groeide al snel uit tot een webshop voor mode in het algemeen. Je koopt er nu naast schoenen ook dames- en herenkleding, sportkleding, modeaccessoires, lingerie, make-up en verzorgingsproducten. Het assortiment bestaat uit producten van meer dan 2500 merken

Zalando's platformstrategie

De Europese modemarkt maakt dankzij digitalisering een radicale verandering door. Klanten, merken, retailers, fabrikanten, stylisten, contentproviders en logistieke bedrijven worden met elkaar verbonden door nieuwe technologieën. Zalando wil hierop inspelen en hiervan profiteren door in te zetten op een platform-gebaseerd bedrijfsmodel.

Een platform is een bedrijfsmodel dat focust op het mogelijk maken van interacties tussen vraag en aanbod. Zalando biedt op dit moment eigen producten en producten van externe verkopers aan. In de toekomst wil Zalando meer inzetten op inkomsten uit producten van externe verkopers. Om dit te bereiken doen ze grote investeringen in het verbeteren van de infrastructuur en het aantrekken van merkpartners.

Verkopen op Zalando via het partnerprogramma

Voor merkpartners biedt het verkopen van mode-artikelen op het platform van Zalando veel kansen. Het platform biedt jou als merkeigenaar of (web)winkeleigenaar de kans om door meer klanten te worden gezien en daarmee meer producten te verkopen. Het grote internationale netwerk biedt je bovendien de mogelijkheid om eenvoudig in meerdere landen te verkopen.

Via het partnerprogramma kunnen je jouw voorraad direct inpassen op het Zalando-platform. Als partner houd je zelf de controle over je assortiment en je prijzen. Zalando regelt de betalingsverwerking en de klantenservice. Daarnaast kun je gebruikmaken van extra diensten, zoals Zalando Fulfillment Services en verschillende marketingopties. 

Merken die al meedoen aan het partnerprogramma zijn onder andere: Mango, Bestseller, Nike, Superdry, The North Face, Wrangler, Oysho, Esprit en s.Oliver.

Integreren van jouw producten op het Zalando-platform

Hoe werkt het integreren van jouw producten op het Zalando-platform precies?

Handmatig al jouw producten toevoegen en jouw voorraad bijhouden is natuurlijk veel te veel werk. Toch moet de informatie van elk partnerartikel naar de online Zalando-catalogus  worden geüpload om de informatiestroom van voorraad en bestellingen tussen Zalando-klanten en -partners mogelijk te maken. Je kunt hiervoor uit drie integratiemethoden kiezen: 

  • Maak een directe API-integratie: maak een directe verbinding tussen jouw voorraad en Zalando’s API. 
  • Maak gebruik van een integrator: je kunt een externe integrator gebruiken die al een verbinding heeft met het Zalando-platform. De integrator biedt je een interface waarmee je jouw voorraad en bestellingen kunt beheren.
  • Laat het aan ons over: je kunt het inpassen van jouw producten op het Zalando-platform natuurlijk ook aan ons overlaten. Wij maken de verbinding tussen jouw producten en het platform van Zalando en bieden je ondersteuning bij het beheren van jouw account.

Logistieke opties voor externe verkopers Zalando

Als externe verkoper op Zalando kun je ervoor kiezen om het logistieke proces zelf te doen, of door Zalando uit te laten voeren. 

Het logistieke proces zelf doen (Partner Fulfillment) 

Kies je ervoor om het logistieke proces zelf te doen, dan beheer je zelf je voorraad en de verzendingen vanuit jouw magazijn. Hiervoor moet je aan de volgende eisen voldoen:

    • Klantenservice: je moet binnen 24 uur reageren op elk schriftelijk verzoek van de klant en verzoeken via de Zalando Klantenservice. Ook moet minimaal één klantenservicemedewerker van maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 20.00 uur bereikbaar zijn via de telefoon en e-mail.
    • Logistieke partners: leveringen aan de klant moeten worden gedaan door een door Zalando goedgekeurd logistiek bedrijf in het betreffende land. In Nederland is dit PostNL of DHL, in Duitsland DPD, Hermes of DHL, en in België UPS of BPost.
    • Verpakkingsvereisten: elk afzonderlijk artikel moet je apart verpakken. Kleding, accessoires, tassen e.d. moet je in een doorzichtige polybag verpakken. Schoenen moet je in een schoenendoos verpakken. Elk artikel en elke verpakking moet je duidelijk markeren met een uniek artikelnummer, EAN/GTIN, de kleurcode of kleurbeschrijving, een EU-maattabel. Het label op het artikel, in de polybag, moet zichtbaar zijn zonder de tas te hoeven openen.
    • Leveringsdocumenten: in het pakket moet je een afleveringsbewijs, een retourformulier en een retouretiket opnemen.
    • Verzending en retouren: zowel verzending als retourneren moet gratis zijn voor klanten. De klant moet zijn of haar producten binnen de aangegeven tijd ontvangen en mag de producten binnen 100 dagen terugsturen.

Het logistieke proces uitbesteden (Zalando Fulfillment Solutions) 

Als externe verkoper kun je er ook voor kiezen om het logistieke proces aan Zalando uit te besteden. Je kiest dan voor Zalando Fulfillment Solutions (ZFS). Als je hiervoor kiest leg je jouw producten op voorraad in de magazijnen van Zalando. Zalando regelt voor jou het voorraadbeheer en het verpakken en verzenden van jouw producten. Ook eventuele retouren handelt Zalando voor je af. Meer over Zalando Fulfillment Solutions lees je hier.

Artikelen onboarden op Zalando

Als externe verkoper op Zalando ben je zelf verantwoordelijk voor het assortiment, de prijzen en het beeldmateriaal dat je gebruikt. Je kunt ervoor kiezen om je volledige assortiment te ‘onboarden’, of een deel van jouw producten. Al jouw producten krijgen een productcode of SKU. Verkoop je artikelen die andere verkopers ook verkopen? Elk artikel wordt één keer weergegeven op de website, onder één SKU. Dit betekent dat één SKU meerdere resellers kan hebben. 

Bij het onboarden van jouw artikelen moet je op de volgende zaken letten:

  • Artikelselectie: je mag zoveel artikelen onboarden als je zelf wilt. Wel moet je het wettelijk recht hebben om het product te verkopen. Ook mag het product niet in strijd zijn met de ethische normen van Zalando. 
  • Assortiment: je kunt je assortiment op elk moment aanpassen door artikelen toe te voegen, productinformatie te wijzigen of een artikel te verwijderen.
  • Voorraad: de producten die online staan, moeten altijd op voorraad zijn.
  • Eigendom van het artikel: jij blijft eigenaar van het artikel tot het product op de mat van klant ligt. Kiest de klant ervoor het product terug te sturen? Dan wordt jij opnieuw eigenaar van het product.
  • Beeldmateriaal en productbeschrijvingen: je bent zelf verantwoordelijk voor de foto’s en de teksten bij jouw producten. Voor de foto’s moet je aansluiten bij de beeldvereisten van Zalando. Daarover lees je hieronder meer. In de productbeschrijvingen moet in elk geval informatie staan over de kleur, materialen en maatvoering.
  • Prijzen: de artikelprijs mag niet hoger zijn dan de werkelijke verkoopprijs van het artikel.

Eisen productafbeeldingen Zalando

Om succesvol te verkopen op Zalando is het gebruiken van kwalitatieve foto’s van jouw producten heel belangrijk. Goede foto’s en goed geschreven productbeschrijvingen, versterken jouw merkwaarde op Zalando. Zalando stelt sterke eisen aan de productfoto’s van externe verkopers. De eisen verschillen per productcategorie (kleding, schoenen, accessoires, etc.). Alle eisen lees je hier

De belangrijkste technische eisen

  • Beeldverhouding (breedte x hoogte): 1:1,44
  • Minimale grootte: 762 x 1100 pixels
  • Maximale grote: 6000 x 9000 pixels
  • Best practice-formaat: 1800 x 2600 pixels
  • Afbeeldingstype: JPEG
  • Kleurmodus: RGB
  • De foto moet rechtop worden genomen

Houd verder rekening met het volgende:

  • De foto mag niet overbelicht zijn.
  • De achtergrond moet neutraal zijn; geen sfeerachtergrond en geen gekleurde achtergronden.
  • Vermijd schaduw en reflecties.
  • Producten moeten netjes zijn; geen rimpels of kreukels, stof, krassen of pluizen.
  • Voor kleding geldt: de styling van de kleding moet altijd worden gedaan met schoenen, niet blootsvoets (met uitzondering van lingerie en yoga).

Beginnen met verkopen op Zalando: checklist

Voordat je kunt beginnen met verkopen op Zalando moet je aan de volgende eisen voldoen:

1. Je bent in het bezit van een bestaande webshop.

2. Je verkoopt artikelen in één of meerdere van de volgende categorieën: kleding, schoenen, sportkleding, mode-accessoires. 

3. Je voldoet aan de servicevoorwaarden van Zalando: gratis verzending en retour, 100 dagen retourrecht, verzending door een door Zalando goedgekeurde logistieke partner.

Integratie-checklist (Partner Fulfillment)

Voldoe je aan deze eisen? Fijn! Dan sta je vast te trappelen om jouw producten op het platform aan te melden. Voordat je kunt beginnen met het aanmelden van jouw producten op het Zalando-platform, moet je echter aan enkele eisen voldoen. Wanneer je ervoor kiest om de logistiek zelf te doen (partner fulfillment) kijk dan of je aan alle punten op de volgende checklisten voldoet: 

Algemene checklist:

Je hebt het Zalando-contract ondertekend.
  1. Het contract tussen jou en de integrator is ondertekend.
  2. Je hebt een contract ondertekend met één van de goedgekeurde vervoerders.
  3. Je hebt de ‘master data sheet’ (een spreadsheet met daarop alle beschikbare productgegevens) aan Zalando versterkt.
  4. De namen en functies van alle belangrijke contactpersonen zijn aan Zalando verstrekt.
  5. Je hebt toegang tot Zalando Portal University (ZPU)
  6. Je bent op de hoogte van het btw-beleid. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw belastingverplichtingen in de landen waar jij via Zalando verkoopt. Voor sommige landen betekent dit dat je een lokaal btw-nummer nodig hebt.
  7. De KYC-documenten zijn ingediend bij Zalando (zie hieronder).  

Checklist met betrekking tot jouw feed:

  1. Je hebt Zalando voorzien van jouw merklogo of merklogo’s. De logo’s hebben een minimale breedte van 200px, moeten als JPEG opgeslagen zijn en een RGB-formaat hebben.
  2. Lever maattabel-codes aan die jouw maten omrekenen naar de standaardmaten van Zalando.
  3. Jouw afbeeldingen voldoen aan de technische eisen van Zalando (zie hierboven).

Checklist met betrekking tot logistiek: 

  1. Je magazijn is klaar om bestellingen van Zalando te verzenden met een door Zalando goedgekeurde vervoerder.
  2. De leveringsdocumenten zijn aangepast aan de eisen van Zalando (afleveringsbewijs, retournota, retourinstructies, factuur). Stuur een voorbeeld van een levering met alle leveringsdocumenten naar Zalando.
  3. Je hebt Zalando geïnformeerd of je gebruikmaakt van Pakstations, Pickup-Points en Cash by Delivery.

Technische checklist:

  1. De Integrator systemen zijn correct verbonden met jouw interne systemen.
  2. Je hebt toegang tot de Integrator Portal.

Integratie-checklist (Zalando Fulfillment Services)

Kies je ervoor om de logistiek door Zalando te laten uitvoeren (Zalando Fulfillment Services)?  Dan moet je aan dezelfde punten voldoen als die hierboven zijn genoemd. Uiteraard kun je de ‘checklist met betrekking tot logistiek’ dan overslaan. Als je kiest voor ZFS, regelt Zalando namelijk alle logistieke zaken voor jou. Jij hoeft er alleen voor te zorgen dat jouw producten bij Zalando in het magazijn liggen. De bestellingen worden door Zalando verpakt en verstuurd. Zalando zorgt daarbij ook voor de leveringsdocumenten.

KYC-documenten

Voor je jouw producten kunt inpassen op het Zalando-platform, moet je de benodigde KYC-documenten naar Zalando sturen. KYC staat voor Know Your Costumer. Het aanleveren van KYC-documenten is een wettelijke vereiste op basis van de Duitse witwaswet. Vanwege deze wet is Zalando vereist om de identiteit van zijn klanten (d.w.z. contractuele partners) die handelen op Zalando Marketplace vast te stellen. 

Wat moet je doen?

  • Vul je gegevens in en lever bewijsstukken aan via Zalando’s online KYC-vragenlijst.
  • Lever de volgende pdf-documenten aan: een kopie van inschrijving in het bedrijfs- of handelsregister, een kopie van een geldig paspoort of identiteitsbewijs van elke persoon die namens het bedrijf handelt, bewijs van een particulier woonadres (bijvoorbeeld een kopie van een recente elektriciteitsfactuur), bewijs van geboorteplaats (indien niet vermeld op het identiteitsbewijs kan dit bewijs worden geleverd in de vorm van een geboorteakte).

Meer producten verkopen op Zalando

Verkoop je al op Zalando, maar wil je hier meer succes uit halen? Dat kan! Meer verkopen op Zalando doe je door: 

  • je productinformatie te verbeteren;
  • en gebruik te maken van Zalando Marketing Services.

Verbeter je productinformatie

Goede productinformatie zorgt ervoor dat je producten beter gevonden en vaker worden verkocht. De productinformatie helpt de klant namelijk een goed beeld te vormen van zijn eventuele aankoop. Zo verbeter je je productinformatie:

1. Kies een duidelijke titel. Vermeld in elk geval het merk van het product, het model en de productgroep. De verschillende onderdelen van de titel scheid je met een koppelteken. Niet doen: volledige woorden in hoofdletters schrijven, onnodig Engelse woorden gebruiken, verschillende schrijfwijzen in een titel, overdreven veel bijvoeglijk naamwoorden. 
2. Vul de productspecificatie volledig in. Vul alle kenmerken die van toepassing zijn op jouw product in.
3. Geef een duidelijke en wervende beschrijving van je product. Geef de belangrijke details van je product en schrijf wervend. Een goede beschrijving zorgt voor een lager retourpercentage en een hogere conversie.
4. Geef voldoende en kwalitatieve foto’s en filmpjes. Zorg dat op de foto’s en filmpjes niet alleen te zien is wat het voor kledingstuk is, maar ook wat het materiaal is, hoe het aanvoelt, hoe het valt, etc. Dit zorgt er niet alleen voor dat je meer verkoopt, maar ook dat er minder producten retour worden gestuurd.
5. Zorg ervoor dat je productbeschrijving uniek is. Zorg ervoor dat de beschrijvingen van de verschillende producten genoeg van elkaar verschillen. Kopieer de productbeschrijving ook niet zomaar van je website. Een unieke productbeschrijving zorgt ervoor dat je productpagina beter scoort in Google.

Zalando Marketing Services (ZMS): adverteren op Zalando

Een andere manier om het aantal verkopen op Zalando te verhogen is door gebruik te maken van de Marketing Services van Zalando. Verkopen op Zalando biedt veel kansen, vanwege het grote bereik en het grote aantal actieve klanten. Maar de concurrentie op het platform is groot. Door gebruik te maken van Zalando Marketing Services (ZMS) kun je ervoor zorgen dat jouw producten bij meer klanten onder de aandacht komen.

Zalando Marketing Services bestaat uit de volgende drie diensten:

  1. Consumer Insights: krijg een beter begrip van jouw (potentiële) klanten. Met Consumer Insights biedt Zalando jouw advies en analyses op maat. Met deze adviezen kun je jouw product-, marketing- en merchandisebeslissingen verbeteren.
  2. ZMS Creative: met ZMS Creative biedt Zalando jouw verschillende manieren om jouw marketing op een creatieve manier in te zetten: door storytelling en op basis van data.
  3. ZMS Media: met ZMS Media kun je marketingcampagnes uitvoeren op de website van Zalando, op social media en op andere online kanalen.

Waarom zou je gebruikmaken van Zalando Marketing Services? Hieronder zetten we enkele voordelen op een rijtje: 

  • Door gebruik te maken van op maat gemaakte campagnes (ZMS creative) kun je jouw verkoop stimuleren en jouw marktpositie versterken.
  • Door gebruik te maken van ZMS Media kun je aandacht vragen voor nieuwe merken of nieuwe producten.
  • Door gebruik te maken van ZMS Media kun je jouw kleding onder de aandacht brengen in alle landen waar Zalando actief is.
  • Door gebruik te maken van Consumer Insights krijg je een beter begrip van de markt en jouw (potentiële) klanten binnen Zalando. 

Hulp bij automatiseren via Zalando: integrators

Een integrator is software die jouw interne systemen koppelt aan het systeem van één of meerdere marketplaces. Door gebruik te maken van een integrator kun je al jouw producten automatisch aanmelden op het platform van Zalando. Bestellingen worden automatisch verwerkt en de voorraad wordt automatisch bijgehouden. De integrator biedt je een interface waarop je jouw producten, jouw voorraad en jouw bestellingen kunt inzien.

Om gebruik te maken van een integrator heb je ICT-kennis nodig. Heb jij zelf niet genoeg ICT-kennis om deze koppeling te maken? Bij Brandsom hebben we ervaring met het integreren van merken met alle belangrijke integrators, waaronder: ChannelEngine, Productflow, EffectConnect, Vendiro en Tradebyte. Wij kunnen je dan ook helpen met:

  • het vinden van de juiste integrator;
  • het koppelen van je systemen;
  • en het onboarden en mappen van je producten.

Wat kost verkopen op Zalando?

Verkopen op Zalando kan je veel opleveren, maar er zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden. Merken en retailers betalen een commissie per verkocht product. De commissie wordt berekend als percentage van de verkoopprijs van het product en zit tussen de 5% en 25%. Het percentage dat Zalando rekent, is afhankelijk van de productcategorie en de prijs van het product. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de commissie.

Hulp bij verkopen op Zalando

Heb jij interesse in het verkopen van jouw producten op Zalando en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen jou bijvoorbeeld helpen met:

  • automatiseren: het onboarden van je producten via diverse integrators;
  • optimaliseren: het verbeteren van je product-titels en -beschrijvingen; 
  • adverteren: het succesvol inzetten van Zalando’s marketingmogelijkheden.