Als je als fashion retailer gebruikmaakt van het Zalando Partner Programma, dan krijg je vast weleens te maken met producten die retour komen. Natuurlijk is dit niet het leukste onderdeel van je bedrijf. Gelukkig regelt Zalando dit goed voor haar verkooppartners. In dit artikel krijg je informatie over hoe je het retourproces efficiënt en kostenbesparend kunt laten verlopen.
Inhoud artikel:
Brandsom biedt een breed scala marketplace gerelateerde services aan die jouw merk kunnen helpen bij de verkoop op Zalando. We helpen je volledig integreren, onboarden en vermarkten op verschillende marketplaces. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Klik op onderstaande pijl en neem direct contact op met een van onze marketplace specialisten voor een vrijblijvend gesprek.
Als grote marktplaats voor fashion heeft Zalando veel klanten tevreden te houden. Een gestroomlijnd retourbeleid verhoogt de klanttevredenheid. Voor de partners en retailers betekent zo’n beleid lage retourkosten. Zo raadt Zalando altijd aan om de producten in één doos te versturen.
Door de partners goed te adviseren over de manier van verkoop en marketing, hoopt Zalando het retourpercentage terug te dringen. Voor Zalando Duitsland ligt dit nu rond de 50%. Bovendien gaan de meeste vragen aan de Zalando Customer Care Service over retouren, ongeveer 57% van de vragen. Bijvoorbeeld over:
Het liefste wil je als fashion retailer het aantal retouren zo laag mogelijk houden. Als de klanten 50% van jouw producten retour sturen, is er veel werk aan de winkel. Hoe zorg je daarvoor? Het advies van Zalando is om aandacht aan de content te besteden.
Voor fashion is het vooral belangrijk om de size charts te optimaliseren, naast de titels en de vindbaarheid. Klanten sturen vooral producten retour als de kleding niet goed past. Bovendien is er binnen de fashion een groot verloop in producten. Het optimaliseren van productinformatie is daarom veel werk. Voor de seizoensproducten kun je ervoor kiezen om de productinformatie basaal te houden. Besteed wel meer aandacht aan de producten die je het hele jaar door verkoopt. Door de juiste informatie te vermelden, zorg je voor weinig retouren.
De grote merken tonen de kleding nu ook door modellen met verschillende lichaamstypen. Dit geeft klanten een beter beeld van hoe de kleding bij hun staat en voorkomt een vertekend beeld, wanneer zij het thuis aantrekken. Aansprekende en herkenbare content zorgt dus ook zeker voor een lager retouraantal.
De voordelen van de Zalando Return Solutions voor klanten zijn als volgt:
Andere voordelen zijn:
Hoe werkt ZRS? Verhoog de klanttevredenheid en verlaag de retourkosten door retouren in één doos te consolideren en het proces over te dragen aan Zalando. Bij dit model is van toepassing dat:
Dit model zorgt voor zo min mogelijk schakels. Bovendien sluit deze werkwijze aan op het duurzaamheidsbeleid van Zalando en het doel om de CO2-uitstoot terug te dringen.
Als je gebruikmaakt van Zalando Return Solutions, is het proces overzichtelijk en eenduidig. De klant stuurt alle producten die van jouw fashion webshop komen, zelf naar het Zalando Fulfilment Center. Als de items daar aankomen, worden de producten automatisch ZFS items. De logistieke medewerkers checken de producten op kwaliteit.
De data van het aantal retouren gaat naar de Zalando Customer Service. Deze afdeling neemt met jou weer contact op om de kosten te verrekenen. Het voordeel van de Zalando Return Solutions is dat je als verkoper niet veel werk hebt aan de retouren.
De volgende keer dat het product weer wordt verkocht, wordt het weer automatisch verstuurd vanuit het Zalando Fulfilment Center.
Als je als klant graag zelf je retouren regelt 一 al dan niet in samenwerking met Zalando 一 is een goedlopend retourproces net zo belangrijk. Om dit proces te stroomlijnen, adviseren wij om gebruik te maken van een integrator. Door gebruik te maken van een integrator kun je al jouw producten automatisch aanmelden op het platform van Zalando. Bestellingen worden automatisch verwerkt en de voorraad wordt automatisch bijgehouden. De integrator biedt je een interface waarop je jouw producten, je voorraad en je bestellingen kunt inzien. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de retouren die weer jouw kant op komen.
Voorbeelden van goede integrators zijn onder andere:
Als je hulp nodig hebt met een integrator, dan helpt Brandsom jou graag waar dat kan. Zulke software is soms complex en het duurt even voordat je de opties onder de knie hebt. Als gecertificeerd partner van verschillende integrators weten de specialisten van Brandsom precies wat er nodig is om jouw systemen te integreren met verschillende marketplaces. Neem contact met ons op door het onderstaande contactformulier in te vullen.
Wil je als fashion retailer graag meer informatie over de Zalando Return Solutions? Neem dan contact op met één van de consultants van Brandsom. Vul het contactformulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Voor meer informatie over het verkopen op Zalando lees dan het tips als je gaat verkopen op Zalando blog.
Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.