In 2011 stelde Zalando zijn webshop open voor externe verkopers, ook wel partners van Zalando genoemd. Deze partners maken voor het verkopen van hun producten via de Zalando Fashion store gebruik van het partnerportaal Zalando zDirect.
Verkoop je producten op de Zalando Marketplace? Dan kun je via dit portaal allerlei belangrijke gegevens inzien. Denk bijvoorbeeld aan je voorraden en de status van je producten. Meer weten over verkopen op Zalando? Lees onze uitgebreide tips als je gaat verkopen op Zalando blogpost voor meer informatie.
Met zDirect kunnen partners van Zalando hun producten online verkopen via de Zalando Fashion Store.
Als externe verkoper kun je in Zalando zDirect onder andere:
Het partnerportaal van Zalando bestaat uit twee belangrijk modules: de verkoopmodule en de marketingmodule. Hieronder bespreken we de belangrijkste onderdelen van deze twee modules.
De verkoopmodule van Zalando zDirect geeft inzicht in jouw verkoopcijfers. Via deze module kun je de prestaties van jouw merk of bedrijf volgen. Dit stelt je in staat om strategische beslissingen te maken en je verkoop te optimaliseren.
Onder het tabblad 'Sales' (verkoop) vind je de functie 'Article performance' (artikelprestaties). Met deze functie kun je onder meer jouw belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI's) volgen en je verkoopstatistieken inzien. Onder deze functie vind je vier tabbladen:
De marketingmodule maakt het koopgedrag van jouw klanten inzichtelijk. De marketing-module bestaat uit twee onderdelen: conversion Funnel (verkooptrechter) en Insights (inzichten).
De verkooptrechter laat zien welke stappen jouw klanten nemen voordat ze een artikel wel of niet afrekenen. In het ideale geval doorloopt een klant de volgende drie stappen:
In de verkooptrechter vind je deze drie stappen als volgt terug: aantal artikelweergaven, aantal producten in winkelmandje en bruto aantal verkochte artikelen. Je kunt bij elke stap zien hoeveel klanten afhaken. Dit helpt je om problemen in de klantreis op te sporen. Door deze problemen aan te pakken kun je het aantal klanten dat 'de eindstreep' haalt, verhogen.
Je kunt de Insights-tool gebruiken om jouw assortiment te bekijken en marketingbeslissingen te nemen op basis van data. Ook kun je jouw doelgroep bepalen door gegevens over de leeftijd of modevoorkeuren van jouw klanten te bekijken.
Insight biedt onder meer de volgende 'inzichten':
Wil je starten met verkopen via Zalando zDirect? Volg dan de volgende vier stappen:
Wil je aan de slag met het verkopen van jouw producten op Zalando? Of heb je hulp nodig bij het promoten van jouw producten via Zalando Marketing Services? Bij Brandsom helpen we merken om succesvol te verkopen op online marketplaces. Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.