Blog

Zalando zDirect | Wat is het en hoe werkt het?

Geschreven door Brandsom | Nov 6, 2020 12:15:00 PM

In 2011 stelde Zalando zijn webshop open voor externe verkopers, ook wel partners van Zalando genoemd. Deze partners maken voor het verkopen van hun producten via de Zalando Fashion store gebruik van het partnerportaal Zalando zDirect.  

Verkoop je producten op de Zalando Marketplace? Dan kun je via dit portaal allerlei belangrijke gegevens inzien. Denk bijvoorbeeld aan je voorraden en de status van je producten. Meer weten over verkopen op Zalando? Lees onze uitgebreide tips als je gaat verkopen op Zalando blogpost voor meer informatie. 

Dit kun je met Zalando zDirect

Met zDirect kunnen partners van Zalando hun producten online verkopen via de Zalando Fashion Store.

Als externe verkoper kun je in Zalando zDirect onder andere:

  • artikelen aanmaken
  • voorraad beheren
  • bestellingen uitvoeren
  • verkoopgegevens inzien
  • marketingcampagnes en advertenties beheren
  • gebruikers toevoegen en beheren
  • zendingen van en naar het Zalando-magazijn volgen

Zalando zDirect modules

Het partnerportaal van Zalando bestaat uit twee belangrijk modules: de verkoopmodule en de marketingmodule. Hieronder bespreken we de belangrijkste onderdelen van deze twee modules.

De verkoopmodule van zDirect

De verkoopmodule van Zalando zDirect geeft inzicht in jouw verkoopcijfers. Via deze module kun je de prestaties van jouw merk of bedrijf volgen. Dit stelt je in staat om strategische beslissingen te maken en je verkoop te optimaliseren.

Onder het tabblad 'Sales' (verkoop) vind je de functie 'Article performance' (artikelprestaties). Met deze functie kun je onder meer jouw belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI's) volgen en je verkoopstatistieken inzien. Onder deze functie vind je vier tabbladen:

  • Groei: hiermee kun je producten identificeren die goed verkopen, inzien welke producten een hoge of lage handelswaarde hebben en groeimogelijkheden identificeren.
  • Voorraad: hiermee kun je jouw voorraadniveau controleren. Ook kun je inzien hoe vaak jouw productpagina is bekeken. Dit helpt je om jouw aanbod beter af te stemmen op de vraag van jouw klanten. 
  • Retouren: onder deze tabblad vind je jouw retourpercentage en een indicatie van hoe jouw artikelen presteren in vergelijking met soortgelijke artikelen op het Zalando-platform. Dit helpt je om het retourgedrag van jouw klanten te begrijpen, zodat je de kosten kunt minimaliseren en meer winst kunt maken.
  • Niet verkocht: hier vind je de artikelen die online staan, maar die je in een bepaalde periode nog geen enkele keer hebt verkocht. Ook kun je inzien hoeveel klanten jouw product hebben bekeken, zonder een aankoop te doen.

De marketingmodule van zDirect

De marketingmodule maakt het koopgedrag van jouw klanten inzichtelijk. De marketing-module bestaat uit twee onderdelen: conversion Funnel (verkooptrechter) en Insights (inzichten).

Conversion Funnel (verkooptrechter) 

De verkooptrechter laat zien welke stappen jouw klanten nemen voordat ze een artikel wel of niet afrekenen. In het ideale geval doorloopt een klant de volgende drie stappen:

  • het artikel wordt bekeken;
  • het artikel wordt toegevoegd aan het winkelmandje;
  • het artikel wordt afgerekend.

In de verkooptrechter vind je deze drie stappen als volgt terug: aantal artikelweergaven, aantal producten in winkelmandje en bruto aantal verkochte artikelen. Je kunt bij elke stap zien hoeveel klanten afhaken. Dit helpt je om problemen in de klantreis op te sporen. Door deze problemen aan te pakken kun je het aantal klanten dat 'de eindstreep' haalt, verhogen. 

Insights (inzichten)

Je kunt de Insights-tool gebruiken om jouw assortiment te bekijken en marketingbeslissingen te nemen op basis van data. Ook kun je jouw doelgroep bepalen door gegevens over de leeftijd of modevoorkeuren van jouw klanten te bekijken. 

Insight biedt onder meer de volgende 'inzichten': 

  • omrekeningskoersen per land
  • artikelweergaven per land
  • koopgedrag van klanten
  • modevoorkeur van klanten per land en geslacht

Starten met verkopen (onboarding)

Wil je starten met verkopen via Zalando zDirect? Volg dan de volgende vier stappen:

  1. Merkgereedheid: voor je toegang krijgt tot het zDirect partnerportaal voert Zalando een controle uit om ervoor te zorgen dat je voldoet aan alle contractuele en technische vereisten om live te gaan.
  2. Accountconfiguratie: is jouw merk/bedrijf goedgekeurd door Zalando? Dan begint de introductie op het Zalando-platform. Hiervoor moet je alle benodigde informatie verstrekken over jouw bedrijf, markten, uitvoering en integratiegegevens.
  3. Artikelen onboarden: vervolgens kun je artikelen onboarden op het platform. Het is belangrijk dat je tijdens deze stap een aantal artikelen succesvol onboardt en eventuele fouten corrigeert.
  4. Testopdrachten: ten slotte moet je enkele testopdrachten uitvoeren. Je stuurt dan een product naar Zalando, volledig op dezelfde manier als je dat naar een klant zou doen. Zalando controleert op deze manier of alles goed verloopt. Ook wordt je bestelling gekeurd door het kwaliteitsteam van Zalando. Doorloop je dit zonder problemen? Dan kun je beginnen met verkopen!

Hulp nodig met verkopen op Zalando?

Wil je aan de slag met het verkopen van jouw producten op Zalando? Of heb je hulp nodig bij het promoten van jouw producten via Zalando Marketing Services? Bij Brandsom helpen we merken om succesvol te verkopen op online marketplaces. Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten