Als fashion merk kan het voor jou waardevol zijn om te profiteren van de groei van kleding marketplaces. Steeds meer consumenten shoppen namelijk online op platforms als Zalando en About You. In dit artikel vind je alle waardevolle informatie over waar je moet zijn, wat dit voor jouw merk of bedrijf kan betekenen en welke strategie je kunt implementeren om hier succes uit te halen.
Wil je meer weten over het verkopen op Fashion marketplaces en wat Brandsom voor jou kan betekenen? Klik dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten!
Marketplaces zijn platforms waarop je jouw producten of merk kunt plaatsen. Het zijn dus online afzetkanalen die je kunt inzetten, naast de verkoop via jouw eigen webshop of fysieke winkel. Bekende voorbeelden zijn Bol.com en Amazon.
Online fashion marketplaces zijn, online marktplaatsen gericht op mode. In tegenstelling tot one-stop-shops zoals bovengenoemde marketplaces (waar je zo’n beetje alles kunt kopen) koop je op fashion marketplaces alleen (sport)kleding, schoenen, en modeaccessoires.
Heb jij een fashion merk? Dan zijn deze marketplaces voor jou wellicht interessanter dan de algemene marktplaatsen, omdat je te maken hebt met klanten die op zoek zijn naar datgene wat jij verkoopt: mode.
Marketplaces zijn in de afgelopen jaren enorm gegroeid. In 2020 groeiden de marketplaces gezamenlijk zelfs met 81 procent, zo blijkt uit een onderzoek van het Franse technologiebedrijf Mirakl. Dit komt door een stijging in zowel de omzet van verkopers als in het aantal verkopers.
Veel merkeigenaren die hun producten op deze grote marketplaces aanbieden, zagen hun omzet toenemen in het afgelopen jaar. Dat komt omdat je met je aanbod in zowel je eigen winkel als op marketplaces een veel groter publiek bereikt. Hiermee vergroot je dus de kans op bestellingen en dat leidt tot meer omzet.
Op het gebied van fashion zijn er een aantal belangrijke spelers. Dit zijn Zalando, AboutYou en Otto. Alle drie de webshops bieden hun eigen producten aan. Daarnaast geven ze merken een platform om als externe partner producten te verkopen.
Zalando is, met een omzet van 8 miljard(!) in 2020, de grootste online marketplace in Europa. Sinds 29 juli 2021 is Zalando met de toevoeging van Kroatië, Estland en Letland actief in ... landen. Als jij je kleding verkoopt via dit platform, maak je gebruik van de digitale infrastructuur en van het bereik van Zalando. Bovendien biedt Zalando mogelijkheden om de samenwerking uit te breiden met logistieke diensten. Voor een meer uitgebreide uitleg over de voordelen van Zalando voor jouw merk lees dan het Tips als je gaat verkopen op Zalando blog
Otto begon oorspronkelijk als een postorderbedrijf dat schoenen verkoopt. Inmiddels is het assortiment van de webshop uitgebreid met heel veel andere producten: consumenten kunnen bij Otto terecht voor onder andere meubels, speelgoed, elektrische apparaten en natuurlijk ook fashion. Als je internationaal wil uitbreiden met je merk, kijk dan zeker naar de mogelijkheden bij Otto. De Duitse marketplace is actief in meer dan 20 landen. Voor een meer uitgebreide uitleg over de voordelen van Otto voor jouw merk klik hier.
AboutYou is een dochterbedrijf van Otto. In tegenstelling tot het moederbedrijf richt AboutYou zich enkel op fashion. De doelgroep is voornamelijk jongeren en het platform richt zich op het aanbieden van een uitgebreide fashion experience. AboutYou opereert nu in 10 Europese landen. Voor een meer uitgebreide uitleg over de voordelen van AboutYou voor jouw merk klik hier.
Hieronder gaan we uitgebreider in op de implementatie van de strategie voor het aanbieden van kleding via de grote fashion marketplaces. Aan de hand van onze 5 pilaren leggen we je uit waar je allemaal op moet letten.
In de fashion branche kun je de beschikbare marketplaces opsplitsen in vier verschillende categorieën: demand creation, demand fulfillment, category specialist en discounters. Afhankelijk van het type kleding dat je verkoopt, kies je welke marketplace voor jou het meest relevant is.
Als je een merk hebt met veel verschillende soorten producten en je wilt in eerste instantie de eindklant inspireren, dan kan het een goede strategie zijn om jouw producten te tonen op een groot platform. De platforms die passen bij deze strategie zijn bijvoorbeeld:
Voor grote merken zijn deze sites aantrekkelijk, omdat ze een groot bereik hebben. Naast dat marketplaces als Zalando en AboutYou een enorm publiek hebben, staan ze ook dichtbij de klant door de goede service die ze bieden. Wat deze platforms nog aantrekkelijker maakt is hun campagnematige aanpak, bijvoorbeeld rondom seizoensproducten.
Als merk profiteer je van de mogelijkheden op marketinggebied zonder gelijk veel te investeren. Net als bij Google en Facebook betaal je voor het adverteren op deze marketplaces via Pay Per Click. Je betaalt alleen als bezoekers op jouw advertentie klikken.
Bij demand fulfilment marketplaces gaat het niet zozeer om branding, maar meer om conversie. Het doel is om zoveel mogelijk producten te verkopen. Als jij alleen T-shirts of broeken wilt verkopen, dan zijn onderstaande platforms daar uitermate geschikt voor:
Net als de demand creation marketplaces hebben ook deze platforms een groot bereik. Echter ligt de focus bij deze platforms op het genereren van conversie en verkeer. Om het aantal verkopen zo hoog mogelijk op te voeren en het aantal retours en annuleringen zo laag mogelijk te houden, sturen deze platforms aan op het optimaliseren van de content rondom de producten. Denk hierbij aan de toevoeging van scherpe foto’s, uitgebreide productbeschrijvingen en reviews van kopers. Het hanteren van een scherpe prijs weegt voor de platforms ook mee om jouw product in de ranking te laten stijgen of om in het koopblok terecht te komen.
Category specialists zijn specialistische marketplaces en dus vooral bedoeld om nicheproducten te verkopen. Een category specialist verkoopt wel fashion, maar richt zich dus op voornamelijk één bepaalde categorie. Denk hierbij aan enkel kinderkleding, plussize kleding of sportkleding. De platforms die passen bij deze strategie zijn bijvoorbeeld:
Verkopers van nicheproducten handelen vaak in high-end producten en richten zich daarmee op de early adopters. Deze doelgroep koopt graag als eerste de nieuwste producten. De marketingactiviteiten omvatten vooral het inzetten van banners, met branding als focus. Het voornamelijke doel is het winnen van autoriteit onder de relevante doelgroep. Kortingen worden niet zo snel gegeven, omdat het publiek vaak wel bereid is een hogere prijs te betalen voor het merk en de exclusieve producten.
Een discounter marketplace kun je als merkeigenaar gebruiken om je niet-verkochte voorraad te verkopen. De losse producten op deze discount marketplaces kunnen niet gevonden worden op Google, waardoor ze niet concurreren met de huidige voorraad van de nieuwe collectie op andere marketplaces. Ook deze platforms zijn lucratief voor verkopers die hun producten elders niet kwijt kunnen, omdat deze vooral werken met promoties en kortingen. Voorbeelden van discounters zijn:
Het assortiment dat je vindt bij discounters is vaak van oude seizoenen, of het gaat om overtollige voorraad. Het doel voor marketplaces is om alsnog inkomsten te genereren wanneer dat op andere platformen niet is gelukt.
Wil je meer weten over de beste fashion marketplace-strategie? Klik dan op de onderstaande pijl en neem contact op met een van onze fashion consultants!
Om jouw marketplace-strategie optimaal te integreren, is het handig om met softwaresystemen voor marketplace-management te werken. Deze softwaresystemen noemt men ook wel integrators. Een belangrijk onderdeel van een goede Fashion integrator is dat deze goed zijn in het managen van je retouren. De volgende marketplace integratie systemen sluiten volgens Brandsom het beste aan bij het verkopen op fashion marketplaces:
De reden dat er gebruik wordt gemaakt van integrators is dat merkeigenaren in het begin vaak verdrinken in de logistieke en financiële kwesties die op hen afkomen. Als je eenmaal veel orders krijgt via marktplaatsen, affiliates en vergelijkingssites maak je gebruik van het volume aan bezoekers dat naar deze sites toekomt. Door middel van programma’s als ChannelEngine en Tradebyte zorg je ervoor dat de online bestellingen van verschillende verkoopplatformen centraal te regelen zijn. Via één backoffice-systeem regel je kwesties als prijzen, voorraad en klantvragen. Je hoeft dan niet te schakelen tussen de verschillende platforms, wat je veel tijd en energie bespaart.
ChannelAdvisor is een integrator die je goed kunt gebruiken als je wil verkopen op Fashion marketplaces. Het gebruiken van deze integrator biedt een aantal voordelen:
Tradebyte maakt internationale samenwerkingen mogelijk. Deze online marketingtool kun je zien als een schakel tussen internationale marktetplaces en merken. Tradebyte zorgt ervoor dat bestellingen van consumenten op platforms als Amazon, Otto en Zalando worden doorgegeven aan de verkoper.
Het Super Retailer Network van Tradebyte omvat meer dan 120 van de bekendste marktplaatsen in heel Europa en groeit voortdurend. Zo heb je als verkoper toegang tot de bekendste platforms uit 16 landen. Dit programma is dus aantrekkelijk voor merkeigenaren die internationaal willen groeien en focussen op fashion.
ChannelEngine staat er als tool om bekend dat het makkelijk te bedienen is. De voordelen zijn onder andere:
Om meerdere redenen is een integrator zeker aan te raden als je je producten verkoopt via meerdere platforms.
Als partner van een grote online (fashion) marketplace (Zalando fulfilment solutions of fulfilment by AboutYou) kun je kiezen voor fulfilment via deze bedrijven. Dit biedt jou als verkoper een aantal voordelen:
Naast de hieronder beschreven standaardregels voor content op marketplaces gelden voor modeproducten nog een aantal specifieke regels. Goed geoptimaliseerde content kan ervoor zorgen dat klanten minder retourneren. Zalando Duitsland heeft een retourpercentage van ongeveer 50%. Dit is vervelend voor verkopers, omdat retouren kosten met zich meebrengen. Je dringt dit hoge aantal retourpercentage terug met een aantal eenvoudige tips.
Voor fashion is het belangrijk om te focussen op het optimaliseren van de size charts (beschrijvingen van de pasvorm) in plaats van titels en vindbaarheid. De belangrijkste reden om kleding terug te sturen is namelijk dat het niet goed past. Bovendien is er binnen de fashion een groot verloop in producten, omdat er elk seizoen een nieuwe collectie uitkomt. Dit maakt het optimaliseren van productinformatie erg veel werk.
Voor de seizoensproducten kan je ervoor kiezen om de content basaal te houden en voor de producten die je het hele jaar door verkoopt (Never out of stock) kan je ervoor kiezen om wel meer aandacht te besteden aan de productinformatie.
De volgende tips helpen jou als online fashion retailer om zoveel mogelijk te verkopen en zo min mogelijk retour te krijgen:
Ten eerste genereer je extra traffic door je listing en productpagina op orde te hebben. Daarnaast kun je gebruik maken van verschillende marketingmiddelen, zoals:
Als je op de juiste manier met marketplaces omgaat kan dat erg winstgevend zijn. Daarom geven we nog een korte opsomming om je een duidelijk overzicht te geven:
Het uiteindelijke doel van het aanscherpen van je strategie is het verminderen van annuleringen en retouren en het verhogen van de conversie. Met behulp van een integrator verzamel je data en weet je precies welke verbeterslagen je kunt maken als kledingmerk of retailer. Uiteindelijk leidt het ertoe dat je kostenefficiënt kunt werken en dat tevreden klanten weer terugkeren.
Wil je aan de slag met het verkopen van jouw producten op fashion marketplaces? Of heb je hulp nodig bij het promoten van jouw producten? Bij Brandsom helpen we merken om succesvol te verkopen op online marketplaces. Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.