Brandsom Jul 30, 2021 10:06:53 AM

Fashion marketplaces [de beste verkoopstrategie in 5 stappen]

Als fashion merk kan het voor jou waardevol zijn om te profiteren van de groei van fashion marketplaces. Steeds meer consumenten shoppen namelijk online op platforms als Zalando en About You. In dit artikel vind je alle waardevolle informatie over waar je moet zijn, wat dit voor jouw merk of bedrijf kan betekenen en welke strategie je kunt implementeren om hier succes uit te halen. 

 

Inhoud artikel:

 

 

Wat zijn fashion marketplaces en welke zijn het belangrijkste?

 

Marketplaces zijn platforms waarop je jouw producten of merk kunt plaatsen. Het zijn dus online afzetkanalen die je kunt inzetten, naast de verkoop via jouw eigen webshop of fysieke winkel. Bekende voorbeelden zijn Bol.com en Amazon. 

Online fashion marketplaces zijn, online marktplaatsen gericht op mode. In tegenstelling tot one-stop-shops zoals bovengenoemde marketplaces (waar je zo’n beetje alles kunt kopen) koop je op fashion marketplaces alleen (sport)kleding, schoenen, en modeaccessoires. 

Heb jij een fashion merk? Dan zijn deze marketplaces voor jou wellicht interessanter dan de algemene marktplaatsen, omdat je te maken hebt met klanten die op zoek zijn naar datgene wat jij verkoopt: mode. 

 

 

Waarom gebruik maken van marketplaces?

Marketplaces zijn in de afgelopen jaren enorm gegroeid. In 2020 groeiden de marketplaces gezamenlijk zelfs met 81 procent, zo blijkt uit een onderzoek van het Franse technologiebedrijf Mirakl. Dit komt door een stijging in zowel de omzet van verkopers als in het aantal verkopers. 

Veel merkeigenaren die hun producten op deze grote marketplaces aanbieden, zagen hun omzet toenemen in het afgelopen jaar. Dat komt omdat je met je aanbod in zowel je eigen winkel als op marketplaces een veel groter publiek bereikt. Hiermee vergroot je dus de kans op bestellingen en dat leidt tot meer omzet. 

 

 

Wie zijn de belangrijkste spelers op het gebied van fashion?

Op het gebied van fashion zijn er een aantal belangrijke spelers. Dit zijn Zalando, AboutYou en Otto. Alle drie de webshops bieden hun eigen producten aan. Daarnaast geven ze merken een platform om als externe partner producten te verkopen. 

 

Brandsom-AboutYou-Zalando-Otto-arrows


Zalando

Zalando is, met een omzet van 8 miljard(!) in 2020, de grootste online marketplace in Europa. Sinds 29 juli 2021 is Zalando met de toevoeging van Kroatië, Estland en Letland actief in ... landen. Als jij je kleding verkoopt via dit platform, maak je gebruik van de digitale infrastructuur en van het bereik van Zalando. Bovendien biedt Zalando mogelijkheden om de samenwerking uit te breiden met logistieke diensten. Voor een meer uitgebreide uitleg over de voordelen van Zalando voor jouw merk klik hier.

 

Otto

Otto begon oorspronkelijk als een postorderbedrijf dat schoenen verkoopt. Inmiddels is het assortiment van de webshop uitgebreid met heel veel andere producten: consumenten kunnen bij Otto terecht voor onder andere meubels, speelgoed, elektrische apparaten en natuurlijk ook fashion. Als je internationaal wil uitbreiden met je merk, kijk dan zeker naar de mogelijkheden bij Otto. De Duitse marketplace is actief in meer dan 20 landen. Voor een meer uitgebreide uitleg over de voordelen van Otto voor jouw merk klik hier.

 

AboutYou

AboutYou is een dochterbedrijf van Otto. In tegenstelling tot het moederbedrijf richt AboutYou zich enkel op fashion. De doelgroep is voornamelijk jongeren en het platform richt zich op het aanbieden van een uitgebreide fashion experience. AboutYou opereert nu in 10 Europese landen. Voor een meer uitgebreide uitleg over de voordelen van AboutYou voor jouw merk klik hier.


Wil je meer weten over het verkopen op Fashion marketplaces? Klik dan op onderstaande pijl en vul het formulier in!

Pijl naar beneden (oranje)

 

 

Verkopen op fashion marketplaces in 5 stappen

Hieronder gaan we uitgebreider in op de implementatie van de strategie voor het aanbieden van kleding via de grote fashion marketplaces. Aan de hand van onze 5 pilaren leggen we je uit waar je allemaal op moet letten.

 

 

Diensten (1 tot 5) [3]-1

 

 

1. De beste marketplace-strategie voor jouw merk

In de fashion branche kun je de beschikbare marketplaces opsplitsen in vier verschillende categorieën: demand creation, demand fulfillment, category specialist en discounters. Afhankelijk van het type kleding dat je verkoopt, kies je welke marketplace voor jou het meest relevant is. 

 

 

1 Strategy - Fashion marketplaces [3]

 

 

Demand creation

Als je een merk hebt met veel verschillende soorten producten en je wilt in eerste instantie de eindklant inspireren, dan kan het een goede strategie zijn om jouw producten te tonen op een groot platform. De platforms die passen bij deze strategie zijn bijvoorbeeld: 

  • Zalando
  • AboutYou
  • LaRedoute
  • Inno 
  • Galeries Lafayette

Voor grote merken zijn deze sites aantrekkelijk, omdat ze een groot bereik hebben. Naast dat marketplaces als Zalando en AboutYou een enorm publiek hebben, staan ze ook dichtbij de klant door de goede service die ze bieden. Wat deze platforms nog aantrekkelijker maakt is hun campagnematige aanpak, bijvoorbeeld rondom seizoensproducten. 

Als merk profiteer je van de mogelijkheden op marketinggebied zonder gelijk veel te investeren. Net als bij Google en Facebook betaal je voor het adverteren op deze marketplaces via Pay Per Click. Je betaalt alleen als bezoekers op jouw advertentie klikken. 

 

Demand fulfillment

Bij demand fulfilment marketplaces gaat het niet zozeer om branding, maar meer om conversie. Het doel is om zoveel mogelijk producten te verkopen. Als jij alleen T-shirts of broeken wilt verkopen, dan zijn onderstaande platforms daar uitermate geschikt voor: 

  • Amazon
  • Otto
  • Galeria
  • Limango
  • Miinto
  • VanGraaf

Net als de demand creation marketplaces hebben ook deze platforms een groot bereik. Echter ligt de focus bij deze platforms op het genereren van conversie en verkeer. Om het aantal verkopen zo hoog mogelijk op te voeren en het aantal retours en annuleringen zo laag mogelijk te houden, sturen deze platforms aan op het optimaliseren van de content rondom de producten. Denk hierbij aan de toevoeging van scherpe foto’s, uitgebreide productbeschrijvingen en reviews van kopers. Het hanteren van een scherpe prijs weegt voor de platforms ook mee om jouw product in de ranking te laten stijgen of om in het koopblok terecht te komen. 

 

Category specialists

Category specialists zijn specialistische marketplaces en dus vooral bedoeld om nicheproducten te verkopen. Een category specialist verkoopt wel fashion, maar richt zich dus op voornamelijk één bepaalde categorie. Denk hierbij aan enkel kinderkleding, plussize kleding of sportkleding. De platforms die passen bij deze strategie zijn bijvoorbeeld:

  • Kleertjes.com
  • Wundercurves
  • Go-sport

Verkopers van nicheproducten handelen vaak in high-end producten en richten zich daarmee op de early adopters. Deze doelgroep koopt graag als eerste de nieuwste producten. De marketingactiviteiten omvatten vooral het inzetten van banners, met branding als focus. Het voornamelijke doel is het winnen van autoriteit onder de relevante doelgroep. Kortingen worden niet zo snel gegeven, omdat het publiek vaak wel bereid is een hogere prijs te betalen voor het merk en de exclusieve producten.

 

Discounters

Een discounter marketplace kun je als merkeigenaar gebruiken om je niet-verkochte voorraad te verkopen. De losse producten op deze discount marketplaces kunnen niet gevonden worden op Google, waardoor ze niet concurreren met de huidige voorraad van de nieuwe collectie op andere marketplaces. Ook deze platforms zijn lucratief voor verkopers die hun producten elders niet kwijt kunnen, omdat deze vooral werken met promoties en kortingen. Voorbeelden van discounters zijn:

  • Afound
  • Otrium
  • Veepee
  • Privalia

Het assortiment dat je vindt bij discounters is vaak van oude seizoenen, of het gaat om overtollige voorraad. Het doel voor marketplaces is om alsnog inkomsten te genereren wanneer dat op andere platformen niet is gelukt.  

Wil je meer weten over de beste fashion marketplace-strategie? Klik dan op de onderstaande pijl en neem contact op met een van onze fashion consultants!

Pijl naar beneden (oranje)

 

 

2. De beste integrators voor fashion marketplaces

Om jouw marketplace-strategie optimaal te integreren, is het handig om met softwaresystemen voor marketplace-management te werken. Deze softwaresystemen noemt men ook wel integrators. Een belangrijk onderdeel van een goede Fashion integrator is dat deze goed zijn in het managen van je retouren. De volgende marketplace integratie systemen sluiten volgens Brandsom het beste aan bij het verkopen op fashion marketplaces:

 

2 Integration - Fashion marketplaces [3]

 

De reden dat er gebruik wordt gemaakt van integrators is dat merkeigenaren in het begin vaak verdrinken in de logistieke en financiële kwesties die op hen afkomen. Als je eenmaal veel orders krijgt via marktplaatsen, affiliates en vergelijkingssites maak je gebruik van het volume aan bezoekers dat naar deze sites toekomt. Door middel van programma’s als ChannelEngine en Tradebyte zorg je ervoor dat de online bestellingen van verschillende verkoopplatformen centraal te regelen zijn. Via één backoffice-systeem regel je kwesties als prijzen, voorraad en klantvragen. Je hoeft dan niet te schakelen tussen de verschillende platforms, wat je veel tijd en energie bespaart. 

 

ChannelAdvisor

ChannelAdvisor is een integrator die je goed kunt gebruiken als je wil verkopen op Fashion marketplaces. Het gebruiken van deze integrator biedt een aantal voordelen:

  • Met ChannelAdvisor is het mogelijk om de pricing van producten en het logistieke proces te automatiseren.
  • Daarnaast zijn er uitgebreide mogelijkheden om je content aan te passen binnen ChannelAdvisor.
  • Ook zijn er verschillende mogelijkheden om je voorraad en distributiecentra te managen.

 

Tradebyte

Tradebyte maakt internationale samenwerkingen mogelijk. Deze online marketingtool kun je zien als een schakel tussen internationale marktetplaces en merken. Tradebyte zorgt ervoor dat bestellingen van consumenten op platforms als Amazon, Otto en Zalando worden doorgegeven aan de verkoper.

Het Super Retailer Network van Tradebyte omvat meer dan 120 van de bekendste marktplaatsen in heel Europa en groeit voortdurend. Zo heb je als verkoper toegang tot de bekendste platforms uit 16 landen. Dit programma is dus aantrekkelijk voor merkeigenaren die internationaal willen groeien en focussen op fashion. 

 

ChannelEngine

ChannelEngine staat er als tool om bekend dat het makkelijk te bedienen is. De voordelen zijn onder andere: 

  • De duidelijke interface: zo werk je gemakkelijk aan je online zichtbaarheid. 
  • Pricing is te automatiseren en centraal te regelen. 
  • ChannelEngine biedt uitgebreide mapping-mogelijkheden om de content aan te passen. 
  • De tool is flexibel te integreren met al je systemen. 

Om meerdere redenen is een integrator zeker aan te raden als je je producten verkoopt via meerdere platforms. 

 

 

3. Hoe regel je de operatie per marketplace?

Als partner van een grote online (fashion) marketplace (Zalando fulfilment solutions of fulfilment by AboutYou) kun je kiezen voor fulfilment via deze bedrijven. Dit biedt jou als verkoper een aantal voordelen: 

  • Tijdbesparing: je bent geen extra tijd kwijt aan voorraadbeheer, het verpakken en verzenden van de kleding naar klanten en de afhandeling van retouren. De verzendkosten vallen lager uit en dat maakt jouw producten winstgevender. Aan het einde van de streep houd je meer geld over. 
  • Extra opslagruimte: door gebruik te maken van het magazijn van de platforms kun je voordelig een ruimer assortiment aanbieden. 
  • Schaalvergroting: je kunt snel en eenvoudig opschalen dankzij de fulfilment services van de online winkels. 


3 Operation - Fashion marketplaces [1] (1)


 

 

4. Hoe optimaliseer je de content van jouw merk?

Naast de hieronder beschreven standaardregels voor content op marketplaces gelden voor modeproducten nog een aantal specifieke regels. Goed geoptimaliseerde content kan ervoor zorgen dat klanten minder retourneren. Zalando Duitsland heeft een retourpercentage van ongeveer 50%. Dit is vervelend voor verkopers, omdat retouren kosten met zich meebrengen. Je dringt dit hoge aantal retourpercentage terug met een aantal eenvoudige tips.

Voor fashion is het belangrijk om te focussen op het optimaliseren van de size charts (beschrijvingen van de pasvorm) in plaats van titels en vindbaarheid. De belangrijkste reden om kleding terug te sturen is namelijk dat het niet goed past. Bovendien is er binnen de fashion een groot verloop in producten, omdat er elk seizoen een nieuwe collectie uitkomt. Dit maakt het optimaliseren van productinformatie erg veel werk. 

Voor de seizoensproducten kan je ervoor kiezen om de content basaal te houden en voor de producten die je het hele jaar door verkoopt (Never out of stock) kan je ervoor kiezen om wel meer aandacht te besteden aan de productinformatie.

 

4 Content - Fashion marketplaces [2]

 

De volgende tips helpen jou als online fashion retailer om zoveel mogelijk te verkopen en zo min mogelijk retour te krijgen:

  • Optimaliseer en implementeer de juiste afbeeldingen
    Beelden zeggen meer dan woorden. Ook op online platforms gaan verkopers eerder af op foto’s. Idealiter plaats je 5 tot 8 afbeeldingen per productpagina. Klanten krijgen een goed beeld van een kledingstuk wanneer een model het draagt. 

  • Verzamel reviews van vorige kopers
    Peer reviews gelden als gratis marketing voor jouw merk of producten. Goede reviews stimuleren de verkoop. Bovendien zorgen positieve beoordelingen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van de marketplace terechtkomt wanneer een klant op relevante termen zoekt.
  • Creëer content rondom jouw product of merk buiten de marketplaces

    Dit gaat niet zozeer over de foto’s of tekst bij jouw product op het platform, maar meet om de social media-content die buiten het platform wordt gedeeld. Een mooie manier om extra aandacht rondom jouw producten te creëren is de inzet van bloggers en influencers. Zo genereer je merkbewustzijn en naamsbekendheid bij jouw doelgroep. 
  • Vermeld size charts bij je fashion producten

    Elk merk is weer anders. Een maat S bij het ene merk valt anders dan een maat S bij het andere merk. Het helpt dus wanneer je de verkoper advies geeft over hoe een kledingstuk valt. Size charts die de maten in centimeters aangeven, zorgen ervoor dat de consument eerder de juiste maat bestelt. Dit voorkomt weer onnodige retouren.

 

 

5. Hoe zorg ik ervoor dat ik de meeste traffic naar mijn productpagina krijg? (Advertising) 

 

5 Advertising - Fashion marketplaces [4] (1)

 

Ten eerste genereer je extra traffic door je listing en productpagina op orde te hebben. Daarnaast kun je gebruik maken van verschillende marketingmiddelen, zoals: 

  • Gesponsorde zoekopdrachten (Sponsored products): dit kan rondom een merk of product zijn. Je biedt op zoekwoorden waar je wilt dat klanten jou vinden. Maak optimale content om de bezoeker te informeren en te inspireren. Een koopblok of metatag dat daarnaast goed in elkaar zit, maakt dat de consument graag doorklikt. Dat zorgt uiteindelijk weer voor hogere conversie. 

  • Branded content: Marketplaces als Zalando en AboutYou bieden de mogelijkheid tot het opzetten van advertentiecampagnes. Er wordt hierbij veel gebruik gemaakt van influencers op social media. Het doel hiervan is om jouw merk en producten meer onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten.

  • Display ads: display advertising is uitermate interessant om potentiële klanten te bereiken die in-market zijn om een gelijkaardig product te kopen. Je kunt namelijk targeten op vergelijkbare producten, relevante categorieën of interessegroepen.  

 

 

Checklist verkopen op (Fashion) marketplaces

Als je op de juiste manier met marketplaces omgaat kan dat erg winstgevend zijn. Daarom geven we nog een korte opsomming om je een duidelijk overzicht te geven: 

 

Brandsom Fashionmarketplace checklist [6]

Het uiteindelijke doel van het aanscherpen van je strategie is het verminderen van annuleringen en retouren en het verhogen van de conversie. Met behulp van een integrator verzamel je data en weet je precies welke verbeterslagen je kunt maken als kledingmerk of retailer. Uiteindelijk leidt het ertoe dat je kostenefficiënt kunt werken en dat tevreden klanten weer terugkeren. 

Neem contact op met Daniel

Onze Fashion specialist Daniel staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Daniel contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20

Daniel Rabbie, Marketplace specialist, Fashion marketplace consultant