Ben jij een eigenaar van een kleding merk of webshop in mode, beauty, accessoires, sportkleding lifestyle of wearables? Dan kom je in aanmerking om op Zalando te kunnen verkopen, weet wel dat het platform op dit moment alleen invite-only is. Door je producten te verkopen op Zalando kun je profiteren van de naamsbekendheid en populariteit van deze grote online marketplace. Dit kan je dus veel extra klanten en verkoop opleveren. Maar dan moet je het wel goed aanpakken! In dit artikel lees je alles wat je moet weten als je verkoper wilt worden op Zalando.
- Verkopen op Zalando via het partnerprogramma
- Integreren van jouw producten op het Zalando-platform
- Logistieke opties voor externe verkopers Zalando
- Artikelen onboarden op Zalando
- Eisen productafbeeldingen Zalando
- Beginnen met verkopen op Zalando: checklist
- Integratie-checklist (Partner Fulfillment)
- Integratie-checklist (Zalando Fulfillment Services)
- Meer producten verkopen op Zalando
- Hulp bij automatiseren via Zalando: integrators
- Wat kost verkopen op Zalando?
- Hulp bij verkopen op Zalando
Zalando is het grootste online modeplatform in Europa. De webshop begon in Duitsland en verkoopt op dit moment aan ruim 48 miljoen klanten in maar liefst 25 Europese landen. Naast Duitsland en Nederland verkoopt Zalando in: Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland, België, Spanje, Denemarken, Finland, Polen, Noorwegen, Luxemburg, Tsjechië, Ierland, Slovenië, Litouwen, Slowakije, Hongarije en Roemenië. Zalando begon als online schoenenwinkel, maar groeide al snel uit tot een webshop voor mode in het algemeen. Je koopt er nu naast schoenen ook dames- en herenkleding, sportkleding, modeaccessoires, lingerie, smartwatches, make-up en verzorgingsproducten. Het assortiment bestaat uit producten van meer dan 6000 merken. .
De Europese modemarkt maakt dankzij digitalisering een radicale verandering door. Klanten, merken, retailers, fabrikanten, stylisten, contentproviders en logistieke bedrijven worden met elkaar verbonden door nieuwe technologieën. Zalando wil hierop inspelen en hiervan profiteren door in te zetten op een platform-based businessmodel. Dit houdt concreet in dat Zalando vraag en aanbod bij elkaar wil brengen: verkopers en klanten dus.
Op dit moment biedt Zalando eigen producten en producten van externe verkopers aan, maar in de toekomst wil Zalando nóg meer inzetten op inkomsten uit verkopen van externe verkopers. Om dit te bereiken doen ze grote investeringen in het verbeteren van de infrastructuur en het aantrekken van merkpartners. Als je verkoper wilt worden op Zalando dan bieden de ambities van Zalando op dit vlak te groeien interessante kansen.
Nu al biedt het verkopen van producten op het platform van Zalando veel kansen voor webshopeigenaren. Het platform biedt jou als merkeigenaar of (web)winkeleigenaar namelijk de kans om door meer klanten te worden gezien en daarmee meer producten online te verkopen. Het grote internationale netwerk van Zalando biedt je bovendien de mogelijkheid om eenvoudig in meerdere landen te verkopen.
Via het partnerprogramma kun je jouw voorraad direct publiceren op het Zalando-platform. Als partner houd je zelf de controle over je assortiment en je prijzen. Zalando regelt de betalingsverwerking en de klantenservice. Daarnaast kun je gebruikmaken van extra diensten, zoals Zalando Fulfillment Services en verschillende marketingopties. Hier zullen we meer over vertellen in dit artikel.
Merken die al meedoen aan het partnerprogramma zijn onder andere: Mango, Bestseller, Nike, Superdry, The North Face, Wrangler, Oysho, Esprit en s.Oliver, Converse, LEGO, Clinique en L'Oréal Paris.
Hoe werkt het integreren van jouw producten op het Zalando-platform precies?
Het handmatig toevoegen van al jouw producten en jouw voorraad bijhouden is natuurlijk veel te veel werk. Toch moet de informatie van elk afzonderlijk partnerartikel naar de online Zalando-catalogus worden geüpload. Dit is nodig om de informatiestroom met voorraad en bestellingen tussen Zalando-klanten en -partners mogelijk te maken. Je kunt hiervoor uit verschillende integratiemethoden kiezen:
Laat het aan ons over: je kunt het inpassen van jouw producten op het Zalando-platform natuurlijk ook aan ons overlaten. Wij maken de verbinding tussen jouw producten en het platform van Zalando en bieden je ondersteuning bij het beheren van jouw account.
Als externe verkoper op Zalando kun je ervoor kiezen om de verzending van de verkopen, het logistieke proces ook wel fulfillment genoemd, zelf te doen of door Zalando uit te laten voeren. We zullen hieronder uitleggen wat beide opties inhouden en wat daarbij komt kijken.
Kies je ervoor om het logistieke proces zelf te doen, dan beheer je zelf je voorraad en de verzendingen vanuit jouw eigen magazijn. Heb je een product verkocht, dan moet je dus zelf de verzending regelen van de bestellingen naar de klant.
Hiervoor moet je aan de volgende eisen voldoen:
Lees meer informatie over de logistieke eisen van Zalando.
Als externe verkoper kun je er ook voor kiezen om het logistieke proces aan Zalando uit te besteden. Je kiest dan voor Zalando Fulfillment Solutions (ZFS). Als je hiervoor kiest leg je jouw producten op voorraad in de magazijnen van Zalando. Zalando regelt voor jou het voorraadbeheer en het verpakken en verzenden van jouw producten. Ook eventuele retouren handelt Zalando voor je af.
Lees meer over Zalando Fulfillment Solutions
Het Customer Experience Model (CXM) is een monitoringtool om de prestaties van partners op reflecteren. Dit model zorgt ervoor dat Zalando alle klanten consequent een goede shopping ervaring biedt. Het is belangrijk dat partners goed en hoog scoren op o.a. zichtbaarheid, klanttevredenheid, order rate en laag scoren op zalando partner retouren.
Zalando Shipping Solutions (ZSS) is een verzendservice met toegevoegde waarde voor partners in het Zalando-partnerprogramma die Tradebyte als integrator gebruiken.
ZSS stelt partners in staat om internationaal te groeien en klantbeloften waar te maken door gebruik te maken van Zalando's transportinfrastructuur en is momenteel beschikbaar voor verzendingen naar Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Frankrijk, België, Zweden, Denemarken en Finland. In 2022 gaat Zalando nog meer landen aansluiten op hun transportinfrastructuur waardoor jij nog eenvoudiger aan klanten in het buitenland kunt verkopen.
De consument die op Zalando koopt, moet tot 100 dagen een artikel gratis terug kunnen sturen. Als Zalando-partner ben je verplicht deze retourtermijn aan te bieden.
Je kunt ervoor kiezen om de retouren zelf af te handelen of gebruik te maken van Zalando Return Services (ZRS) waarbij je alles uitbesteedt aan Zalando. Doe je het zelf dan ben je zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van de retouren. Zo moet je ervoor zorgen dat de consument een extra retourdoos krijgt of dat de doos waar je het producten in verzonden hebt, geschikt is om een tweede keer te gebruiken. Ook moet je zelf zorgdragen voor het aanleveren van een retourlabel. Als je dit zelf wil doen, dan is ons advies om te werken met een integrator (verderop meer) zodat je alle orders en retouren via een dashboard eenvoudig kunt beheren.
Wil je geen werk hebben aan retouren , maak dan gebruik van de Zalando Return Solutions.
Als je gebruikmaakt van Zalando Return Solutions, is het retourproces overzichtelijk en eenduidig. De klant stuurt alle producten die op Zalando bij jouw shop gekocht zijn, zelf terug naar het Zalando Fulfilment Center. Als de items daar aankomen, worden de producten automatisch ZFS items: items binnen Zalando Fulfillment Solutions. Dit houdt in dat het product in de voorraad van Zalando gaat en dat, wanneer het product opnieuw verkocht wordt, Zalando de verzending van het product regelt. De logistieke medewerkers checken de retouren eerst op kwaliteit, daarna gaat het artikel terug de voorraad in.
De data van het aantal retouren gaat naar de Zalando Customer Service. Deze afdeling neemt vervolgens met jou contact op om de kosten te verrekenen. Het voordeel van de Zalando Return Solutions is dat je als verkoper niet veel werk hebt aan de retouren.
Als externe verkoper op Zalando ben je zelf verantwoordelijk voor het assortiment, de prijzen en het beeldmateriaal dat je gebruikt. Je kunt ervoor kiezen om je volledige assortiment te ‘onboarden’, of een deel van jouw producten. Al jouw producten krijgen een productcode of SKU.
Let op! Verkoop je artikelen die andere verkopers ook verkopen? Elk artikel wordt één keer weergegeven op de website, onder één SKU. Dit betekent dat één SKU meerdere resellers kan hebben. De klant van Zalando kan zelf kan kiezen wie de leverancier wordt, een reseller of de merkeigenaar zelf.
Bij het onboarden van jouw artikelen moet je op de volgende zaken letten:
Om succesvol te verkopen op Zalando is het gebruiken van kwalitatieve foto’s van jouw producten heel belangrijk. Goede foto’s en goed geschreven productbeschrijvingen versterken jouw merkwaarde op Zalando. Zalando stelt strenge eisen aan de productfoto’s van externe verkopers. De eisen verschillen per productcategorie (kleding, schoenen, accessoires, etc.). Alle eisen lees je hier.
De belangrijkste technische eisen aan de productafbeeldingen:
Houd verder rekening met het volgende:
Voordat je kunt beginnen met verkopen op Zalando moet je aan de volgende eisen voldoen:
2. Je verkoopt artikelen in één of meerdere van de volgende categorieën: kleding, schoenen, sportkleding, mode-accessoires, verzorging.
3. Je voldoet aan de servicevoorwaarden van Zalando: gratis verzending en retour, 100 dagen retourrecht, verzending door een door Zalando goedgekeurde logistieke partner.
Heb jij interesse in het verkopen van jouw producten op Zalando en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken?
Wij kunnen jou bijvoorbeeld helpen met:
Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.
Voldoe je aan alle eisen die Zalando aan partners stelt? Fijn! Dan sta je vast te trappelen om jouw producten op het platform aan te melden.
Voordat je kunt beginnen met het aanmelden van jouw producten op het Zalando-platform, moet je echter wat voorbereidingen treffen. Wanneer je ervoor kiest om de logistiek zelf te doen (partner fulfillment) kijk dan of je aan alle punten op de volgende 4 checklists voldoet.
1. Je hebt het Zalando-contract ondertekend.
2. Het contract tussen jou en de integrator is ondertekend.
3. Je hebt een contract ondertekend met één van de goedgekeurde vervoerders.
4. Je hebt de ‘master data sheet’ (een spreadsheet met daarop alle beschikbare productgegevens) aan Zalando verstrekt.
5. De namen en functies van alle belangrijke contactpersonen zijn aan Zalando verstrekt.
6. Je hebt toegang tot Zalando Partner University (ZPU) waar je alle informatie kan vinden over het Zalando Partner Programma.
7. Je bent op de hoogte van het BTW-beleid. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw belastingverplichtingen in de landen waar jij via Zalando verkoopt. Voor sommige landen betekent dit dat je een lokaal btw-nummer nodig hebt.
8. De KYC-documenten zijn ingediend bij Zalando (zie hieronder).
Voor je jouw producten kunt verkopen op het Zalando-platform, moet je de benodigde KYC-documenten naar Zalando sturen. KYC staat voor Know Your Customer. Het aanleveren van KYC-documenten is een wettelijke vereiste op basis van de Duitse witwaswet. Vanwege deze wet is Zalando vereist om de identiteit van zijn klanten (d.w.z. contractuele partners) die verkopen via de Zalando Marketplace vast te stellen.
Wat moet je doen?
Kies je ervoor om de verzending van de bestellingen door Zalando te laten uitvoeren (Zalando Fulfillment Services)? Dan moet je aan dezelfde punten voldoen als die hierboven zijn genoemd. Uiteraard kun je de ‘checklist met betrekking tot logistiek’ dan overslaan.
Als je kiest voor ZFS, regelt Zalando namelijk alle logistieke zaken voor jou. Jij hoeft er alleen voor te zorgen dat jouw producten bij Zalando in het magazijn liggen. De bestellingen worden door Zalando verpakt en verstuurd. Zalando zorgt daarbij ook voor de leveringsdocumenten.
Verkoop je al op Zalando, maar wil je graag jouw het aantal verkopen en daarmee je omzet laten groeien? Dat kan! Meer verkopen op Zalando doe je door:
Hieronder geven je meer tips om je omzet op Zalando te laten groeien.
Goede productinformatie zorgt ervoor dat je producten beter gevonden en vaker worden verkocht. De productinformatie helpt de klant namelijk een goed beeld te vormen van zijn eventuele aankoop. Zo verbeter je je productinformatie:
1. Vul de productspecificatie volledig in. Vul alle kenmerken die van toepassing zijn op jouw product in.Een andere manier om het aantal verkopen op Zalando te verhogen is door gebruik te maken van de Marketing Services van Zalando. Verkopen op Zalando biedt veel kansen, vanwege het grote bereik en het grote aantal actieve klanten, maar de concurrentie op het platform is groot. Door gebruik te maken van Zalando Marketing Services (ZMS) kun je ervoor zorgen dat jouw producten bij meer klanten onder de aandacht komen.
Zalando Marketing Services bestaat uit de volgende drie diensten:
1. Consumer Insights: krijg een beter begrip van jouw (potentiële) klanten. Met Consumer Insights biedt Zalando jou advies en analyses op maat. Met deze adviezen kun je jouw product-, marketing- en merchandisebeslissingen verbeteren.
2. ZMS Creative: met ZMS Creative biedt Zalando jouw verschillende manieren om jouw marketing op een creatieve manier in te zetten: door storytelling en op basis van data.
3. ZMS Media: met ZMS Media kun je marketingcampagnes uitvoeren op de website van Zalando, op social media en op andere online kanalen.
Waarom zou je gebruikmaken van Zalando Marketing Services? Hieronder zetten we enkele voordelen op een rijtje:
Zalando Collabary is een platform van Zalando Marketing Services. Het biedt de mogelijkheid om samenwerkingen op te zetten met influencers. Het platform kun je zien als een marktplaats voor influencers.
Op het platform vind je grote en kleine influencers. Als jij dus een influencer zoekt voor jouw product of merk, dan is er een grote kans dat je die vindt op Collabary. Je kunt kiezen voor een kleine influencer tegen een lage prijs. Heb je meer budget, dan kies je voor een influencer met een groot aantal volgers. Collabary is een initiatief van Zalando, het doel is om merken en content creators te verenigen en samen het merkverhaal over te brengen naar de doelgroep.
Ben je overtuigd en wil jij aan de slag met het verkopen op Zalando? Maak het jezelf dan eenvoudig door te werken met een integrator.
Een integrator is software die jouw interne systemen koppelt aan het systeem van één of meerdere marketplaces. Door gebruik te maken van een integrator kun je al jouw producten automatisch aanmelden op het platform van Zalando. Bestellingen worden automatisch verwerkt en de voorraad wordt automatisch bijgehouden. De integrator biedt je een interface waarop je jouw producten, jouw voorraad en jouw bestellingen kunt inzien.
Het kiezen van de juiste integrator is cruciaal, als je eenmaal gekoppeld bent zijn de kosten voor het wisselen hoog. Daarnaast zijn de roadmap, de functionaliteiten de integratiemogelijkheden en het prijsmodel van de integrator belangrijk voor het succes op de marketplaces.
Bij Brandsom hebben we ervaring met het integreren van merken met alle belangrijke integrators, waaronder: ChannelEngine, Tradebyte, ChannelAdvisor en Zalando's Partner portaal zDirect. Wij kunnen je dan ook helpen met:
Neem contact met ons op, we leggen je graag vrijblijvend meer uit over Integrators en hoe we jou op die manier eenvoudiger kunnen laten verkopen op Zalando.
Verkopen op Zalando kan je veel opleveren, maar er zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden. Merken en retailers betalen Zalando commissie per product dat je via het platform verkocht hebt. De commissie wordt berekend als percentage van de verkoopprijs van het product en ligt tussen de 5% en 25%. Het exacte percentage is afhankelijk van de productcategorie en de prijs van het product. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de commissie.
Wil je meer weten over verkopen op Zalando, neem dan contact op met een van onze specialisten via het contactformulier hieronder.