‘Hey Google’, ‘Hallo Alexa’, ‘Hi Siri’, het klinkt al heel gewoon. Voice search groeit razendsnel. Eind 2019 had zelfs 60% van alle smartphonegebruikers één of meerdere keren gebruik gemaakt van voice search.
Voice search is niet meer en niet minder dan een normale zoekopdracht, maar dan gedaan met je stem. Jouw device zet spraak om in tekst en de zoekmachine presenteert de gewenste resultaten.
Desondanks worden de spraakbesturingen nog niet veel gebruikt om aankopen te doen. Toch is dit een kwestie van tijd. Wij kijken graag samen met jou naar de toekomst van voice search binnen de e-commerce.
Met behulp van voice commerce, ook wel bekend als v-commerce, heeft de consument de mogelijkheid om met behulp van spraakopdrachten online producten te bestellen. Jij vertelt als gebruiker aan je mobiele device naar welk product je wilt zoeken. v-commerce biedt dus eigenlijk het alternatief voor het toetsenbord en de muis.
De belangrijkste apparaten die spraaktechnologie interactie mogelijk maken zijn smartphones en tablets met virtuele assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistent en slimme luidsprekers zoals de Amazon Echo en Google Home.
Op de vraag welke producten het meest geschikt zijn om te kopen met behulp van voice commerce, is geen eenduidig antwoord te geven. Toch gelden hiervoor een aantal basisregels:
In de meeste gevallen is de klant al bekend met het product, het gebruik van het product en is de prijs niet te hoog. Denk bijvoorbeeld aan tissues.
Hoe beter een virtuele assistent de gebruiker leert kennen, hoe eenvoudiger het is om producten via vcommerce te bestellen.
Bol.com is één van de pioneers op het gebied van vcommerce. Sinds 2018 hebben ze een aantal toepassingen ontwikkeld voor de Google Assistent. Denk aan spraakassistent hulp bij het vinden van het perfecte cadeau of vragen naar de status van je bestelling. Een goede tip van Bol.com: begin klein. Kies een geschikt startpunt en werk dat helemaal uit voordat je gaat verbreden.
De verschillen tussen search en voice search
Wanneer men iets zoekt op internet, zijn er een aantal belangrijke verschillen tussen gewoon zoeken en voice search:
Gesproken zoekopdrachten zijn langer
Bij voice search telt alleen de eerste positie
Een duidelijkere zoekintentie met een gesproken zoekopdracht
Lokaal is van groot belang.
Er zijn verschillende manieren om je webshop te optimaliseren voor voice search. Het allerbelangrijkste is en blijft een goede SEO-basis. Zorg er dus allereerst voor dat de veiligheid, snelheid, content, autoriteit, etc. goed op orde zijn. Een goede vindbaarheid met voice search begint namelijk bij een goede vindbaarheid in de standaard zoekresultaten.
Daarnaast is het voor voice commerce van belang om de verplichte essentiële productinformatie te delen. Deze productinformatie bestaat uit drie onderdelen:
Het optimaliseren voor vcommerce is dus eigenlijk grotendeels gelijk aan het optimaliseren van je tekstuele content.
En we gaan nog een stapje verder. Naast het bestellen van producten en diensten, is het middels voice search ook mogelijk om klantcontact te hebben. Via de programma’s ‘Google Actions’ en ‘Alexa Skills’ kunnen consumenten de spraakassistent van een bedrijf of merk inschakelen. Deze assistent is door jou als bedrijf zelf in te richten om bijvoorbeeld vragen te beantwoorden en de gebruiker een dus nog betere winkelervaring te geven.
Het is duidelijk, voice search wordt steeds belangrijker. Ook op het gebied van e-commerce. En de beste manier om op een competitieve manier deel te nemen aan vcommerce is om zo snel mogelijk te beginnen. Hoe? Wij zetten de vijf belangrijkste vcommerce tips voor je op een rijtje:
Voice commerce en voice search slagen pas als het efficiënter is dan andere vormen van aankopen doen. Zodra een consument aan Siri, Alexa of Google vraagt iets te kopen, is het niet de bedoeling dat hij of zij een lange lijst met productinformatie te horen krijgt.
Enerzijds moet de aankoop snel te regelen zijn, maar anderzijds moet de consument wel beschikken over alle benodigde informatie om een miskoop te voorkomen. Kortom: het proces, je website en de communicatie moeten hier op ingericht worden.
Wij van Brandsom zijn gespecialiseerd in e-commerce en specifiek in marketplaces. Wij houden alle ontwikkelingen in de e-commerce en dus ook voice commerce in de gaten om onze klanten te adviseren en te helpen met het implementeren van nieuwe functionaliteiten. Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten.