Brandsom Sep 25, 2020 1:15:40 PM 11 min read

Voice search, de toekomst in e-commerce?

‘Hey Google’, ‘Hallo Alexa’, ‘Hi Siri’, het klinkt al heel gewoon. Voice search groeit razendsnel. Eind 2019 had zelfs 60% van alle smartphonegebruikers één of meerdere keren gebruik gemaakt van voice search. 

Voice search is niet meer en niet minder dan een normale zoekopdracht, maar dan gedaan met je stem. Jouw device zet spraak om in tekst en de zoekmachine presenteert de gewenste resultaten. 

Desondanks worden de spraakbesturingen nog niet veel gebruikt om aankopen te doen. Toch is dit een kwestie van tijd. Wij kijken graag samen met jou naar de toekomst van voice search binnen de e-commerce.

Wat is Voice Commerce?

Met behulp van voice commerce, ook wel bekend als vcommerce, heeft de consument de mogelijkheid om met behulp van spraakopdrachten online producten te bestellen. Jij vertelt als gebruiker aan je mobiele device naar welk product je wilt zoeken. Vcommerce biedt dus eigenlijk het alternatief voor het toetsenbord en de muis. 

De belangrijkste apparaten die spraaktechnologie interactie mogelijk maken zijn smartphones en tablets met virtuele assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistent en slimme luidsprekers zoals de Amazon Echo en Google Home.

Welke producten zijn het meest geschikt?

Op de vraag welke producten het meest geschikt zijn om te kopen met behulp van voice commerce, is geen eenduidig antwoord te geven. Toch gelden hiervoor een aantal basisregels:

  • Eenvoudige, zelfverklarende producten

In de meeste gevallen is de klant al bekend met het product, het gebruik van het product en is de prijs niet te hoog. Denk bijvoorbeeld aan tissues. 

  • Digitale diensten
    Het is eenvoudig om digitale diensten als films, muziek en audio via voice search te bestellen. De klant weet bij dit soort producten over het algemeen precies wat hij zoekt. 
  • Herhalingsaankopen
    Het handige van herhalingsaankopen is dat de virtuele assistent precies weet wat er besteld moet worden. Huishoudelijke artikelen en hygiëneproducten zijn perfecte herhalingsaankopen. 

Hoe beter een virtuele assistent de gebruiker leert kennen, hoe eenvoudiger het is om producten via vcommerce te bestellen.

Bol.com is één van de pioneers op het gebied van vcommerce. Sinds 2018 hebben ze een aantal toepassingen ontwikkeld voor de Google Assistent. Denk aan spraakassistent hulp bij het vinden van het perfecte cadeau of vragen naar de status van je bestelling. Een goede tip van Bol.com: begin klein. Kies een geschikt startpunt en werk dat helemaal uit voordat je gaat verbreden.

De verschillen tussen search en voice search

Wanneer men iets zoekt op internet, zijn er een aantal belangrijke verschillen tussen gewoon zoeken en voice search:

  • Gesproken zoekopdrachten zijn langer
  • Bij voice search telt alleen de eerste positie
  • Een duidelijkere zoekintentie met een gesproken zoekopdracht
  • Lokaal is van groot belang.

Optimaliseren voor voice search

Er zijn verschillende manieren om je webshop te optimaliseren voor voice search. Het allerbelangrijkste is en blijft een goede SEO-basis. Zorg er dus allereerst voor dat de veiligheid, snelheid, content, autoriteit, etc. goed op orde zijn. Een goede vindbaarheid met voice search begint namelijk bij een goede vindbaarheid in de standaard zoekresultaten. 

Daarnaast is het voor voice commerce van belang om de verplichte essentiële productinformatie te delen. Deze productinformatie bestaat uit drie onderdelen:

  1. Technische informatie
    Dit zijn de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst: de naam, afmetingen, kleur, hoeveelheid, gewicht, materiaal en ga maar door.
  2. Logistieke informatie
    Dit is informatie over de verpakkingseenheid, verzendopties, levertijd, bedenktijd, manier van betalen en de klachtenprocedure.
  3. Commerciële informatie
    De prijs die de consument voor het product of de dienst moet betalen, dus inclusief BTW en eventuele verzendkosten. Bij de commerciële informatie kun je ook dingen als certificaten en energie labels benoemen. 

Het optimaliseren voor vcommerce is dus eigenlijk grotendeels gelijk aan het optimaliseren van je tekstuele content.

Klantcontact met voice search

En we gaan nog een stapje verder. Naast het bestellen van producten en diensten, is het middels voice search ook mogelijk om klantcontact te hebben. Via de programma’s ‘Google Actions’ en ‘Alexa Skills’ kunnen consumenten de spraakassistent van een bedrijf of merk inschakelen. Deze assistent is door jou als bedrijf zelf in te richten om bijvoorbeeld vragen te beantwoorden en de gebruiker een dus nog betere winkelervaring te geven.

Dé vijf belangrijkste vcommerce tips

Het is duidelijk, voice search wordt steeds belangrijker. Ook op het gebied van e-commerce. En de beste manier om op een competitieve manier deel te nemen aan vcommerce is om zo snel mogelijk te beginnen. Hoe? Wij zetten de vijf belangrijkste vcommerce tips voor je op een rijtje:

  • Ga voor positie ‘zero’
    Nee, nummer één is niet de beste positie in Google. Je hebt ook nog positie ‘zero’. Hoe bereik je dit? Door een uitgelichte Google-snippet te worden. 
  • Verschil tussen gesproken en getypte zoekopdrachten
    Het is belangrijk om te begrijpen dat deze zoekopdrachten van elkaar verschillen om te kunnen concurreren in de wereld van voice commerce. Zoekopdrachten moeten worden behandeld als ‘gesprek’. Ben je benieuwd naar het weer? Dan typ je in Google ‘weer Utrecht’. Aan Siri vraag je ‘Siri, wat voor weer wordt het morgen in Utrecht?’. 
  • Ken je klant
    Het is altijd belangrijk om je klant te kennen, maar in de wereld van de voice commerce is het nog belangrijker. Je moet weten wie er aan de andere kant van de dialoog staat te reageren, met wie je het gesprek aangaat. En houd ook in je achterhoofd dat mensen die middels voice search zoeken vaak druk bezig of onderweg zijn en waarschijnlijk met hun mobiel zoeken. Optimaliseer dus voor mobiel. 
  • Beantwoord vragen duidelijk en beknopt
    Houd in je keyword research rekening met vraag en antwoord en niet alleen met losse zoekwoorden. Ook zoekmachines worden steeds menselijker. Een semantische strategie gaat dus voor op een op zoekwoorden gebaseerde strategie.
  • Denk lokaal

Uit onderzoek blijkt dat mobiele voice search zoekopdrachten drie keer zo vaak lokaal gebaseerd zijn. Zorg er dus voor dat (een gedeelte van) jouw content en landingspagina’s ook lokaal ingestoken worden.

De Franse winkelketen Carrefour heet een op spraak gebaseerde boodschappendienst gelanceerd. Met behulp van je Google Assistent kun je via je persoonlijke profiel boodschappen zoeken en direct bestellen. De voice shopping experience is een belangrijk onderdeel van de e-commerce strategie van Carrefour.

Brandsom

Voice commerce en voice search slagen pas als het efficiënter is dan andere vormen van aankopen doen. Zodra een consument aan Siri, Alexa of Google vraagt iets te kopen, is het niet de bedoeling dat hij of zij een lange lijst met productinformatie te horen krijgt. 

Enerzijds moet de aankoop snel te regelen zijn, maar anderzijds moet de consument wel beschikken over alle benodigde informatie om een miskoop te voorkomen. Kortom: het proces, je website en de communicatie moeten hier op ingericht worden. 

Wij van Brandsom zijn gespecialiseerd in e-commerce en specifiek in marketplaces. Wij houden alle ontwikkelingen in de e-commerce en dus ook vcommerce in de gaten om onze klanten te adviseren en te helpen met het implementeren van nieuwe functionaliteiten.