Brandsom Oct 16, 2020 4:03:28 PM 10 min read

Zalando Marketing Services | Mogelijkheden en starten

Verkoop jij als externe partner producten via de marketplace van Zalando? Dan weet je als geen ander dat de concurrentie op dit platform groot is. Jouw producten komen tussen alle andere producten van externe verkopers en van Zalando zelf te staan. Dat maakt het moeilijk om op te vallen. 

Door gebruik te maken van de Zalando Marketing Services (ZMS) creëer je extra aandacht voor jouw producten. Het promoten van je producten via ZMS zorgt voor extra verkoop en daarmee voor extra inkomsten. Daarom in dit artikel alles wat je moet weten over marketing via Zalando.

Wat zijn Zalando Marketing Services (ZMS)?

Zalando Marketing Services omvat alle promotie- en advertentiemogelijkheden die je als externe verkoper kunt inzetten om jouw merk en jouw producten meer onder de aandacht te brengen onder de bezoekers van Zalando. ZMS helpt jou te analyseren en definiëren wie jouw klant is en hoe je deze het beste kunt bereiken en benaderen. Door middel van datagedreven marketing en verschillende mogelijkheden op het gebied van media, contentcreatie en influencer-marketing helpt ZMS jou om jouw merk- en groeidoelstellingen te bereiken.

Wat Zalando doet

Wanneer je gebruik maakt van ZMS, gaat Zalando voor jou aan de slag om creatieve campagnes te bedenken die passen bij jouw merk of product. Dit doet Zalando op basis van inzichten uit data van meer dan 34 miljoen klanten. Zalando maakt boeiende lifestyle-video's en afbeeldingen. Ook zet Zalando influencer-marketing in. Zo bereik je niet alleen je huidige fans, maar ook nieuwe doelgroepen die nog niet bekend zijn met jouw merk of product.

Meer dan 70% van alle verkopen op Zalando wordt mobiel gedaan en Zalando zorgt daarbij voor een prettige digitale ervaring. Denk aan het creëren van bestemmingspagina's, online stijlgidsen en een interactieve ‘fit finder’.

Zalando Marketing Services: hoofdpunten

  • datagedreven marketing
  • uitgebreide expertise op het gebied van mode en contentcreatie
  • uitgebreide mogelijkheden op het gebied van media
  • creatieve campagnes met boeiende lifestyle video's en afbeeldingen
  • influencer-marketing 
  • authentieke styling die past bij jouw merk/product
  • productgerichte inhoud

Voordelen van Zalando Marketing Services

Dit zijn de voordelen van ZMS voor jou als externe verkoper: 

  • Stimuleer de verkoop van jouw producten door op maat gemaakte campagnes.
  • Focus je op een deel van jouw producten, bijvoorbeeld nieuw gelanceerde producten, of op je hele assortiment.
  • Versterk je merkpositionering en vertel jouw merkverhaal op Zalando.
  • Vier productlanceringen via verschillende kanalen en promoot jouw producten in alle 17 landen waar Zalando actief is.
  • Maak gebruik van creatieve concepten die de impact en prestaties van uw merk vergroten.
  • Krijg diepgaand inzicht in de markt en jouw klanten op basis van data.

ZMS Mogelijkheden

ZMS biedt verschillende mogelijkheden en tools aan om jouw producten te promoten: 

  • Consumer Insights
  • ZMS Creative
  • Campagnes/media

Hieronder gaan we uitgebreid in op deze mogelijkheden/tools.

ZMS Insights

Kennis is macht, zeker in de wereld van (online) marketing. ZMS Insights biedt precies dat: kennis en inzicht. Van kennis over de ontwikkelingen en trends in de markt, tot inzicht in jouw (potentiële) klanten op Zalando en daarbuiten. Dit helpt jou om strategische product-, marketing- en merchandisebeslissingen te nemen. Ook kun je je prestaties vergelijken met die van concurrenten en kansen identificeren om te groeien en marktaandeel te winnen.

  • Ad hoc Consultancy Services: krijg een goed beeld van jouw huidige en potentiële klanten. De data-experts van Zalando bieden je advies en op maat gemaakte analyses. 
  • ZMS Insights Tool: een selfserviceplatform waarop je allerlei analyses kan vinden op het gebied van aankopen, klanten, SKU-analyse en meer.
  • Op maat gemaakte dashboards: stel je eigen KPI's in en krijg eenvoudig inzicht in je prestaties.
  • Studies en publicaties: krijg inzicht in belangrijke ontwikkelingen en trends.

ZMS Creative

ZMS Creative is de creatieve tak van de Zalando Marketing Services. Op basis van data verkregen uit Insights, ontwikkelt en produceert Zalando inspirerende verhalen die passen bij jouw merk. 

  • Op data gebaseerde marketing.
  • Creatieve concepten en baanbrekende ideeën die passen bij jouw merk.
  • Creatie, ontwerp en productie van content op maat.
  • Influencer-marketing: ZMS creative gaat op zoek naar een influencer die bij jouw merk en jouw budget en doelstellingen past.

ZMS Campagnes/Media

Op het internet draait alles om beeld: alleen met mooie, kwalitatieve foto's en video's houd je de aandacht vast van jouw doelgroep. ZMS Campagnes/Media plant en voert impactvolle campagnes uit voor jouw doelgroep. Dit doen ze op Zalando zelf, maar ook op andere websites en op sociale media.  

  • Bedenken, ontwerpen en uitvoeren van campagnes.
  • Mediaplanning en programmatisch inkopen via alle kanalen. 
  • Diepgaande campagne-analyses en end-to-end rapportage.

Problemen voor up-coming brands

Kleine en middelgrote modebedrijven hebben het niet makkelijk in deze tijd. Veel merken kampen met problemen. De wensen van consumenten veranderen supersnel en zijn moeilijk te voorspellen. Hierdoor kampen veel modebedrijven met te grote voorraden.  Wanneer je als modemerk een nieuw product wilt lanceren, word je vaak geconfronteerd met het zogenaamd "cold start problem". Je product/merk moet eerst nog meer bekendheid krijgen, voor het ontdekt kan worden door consumenten. Maar je hebt nog weinig gegevens over jouw (potentiële) klanten, waardoor je nog niet weet op welke manier je hen kan bereiken. Ook heb je nog weinig financiële middelen om te gebruiken voor je marketing.

Starten met Zalando Marketing Services

Loop je zelf tegen dit probleem aan? Dan kan investeren in Zalando Marketing Services uitkomst bieden. ZMS biedt namelijk campagnes voor elk budget. Een gemakkelijke manier voor kleinere merken om te beginnen, is door te investeren in gesponsorde ZMS-advertentieformaten. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid voor jouw producten, wat weer leidt tot extra omzet. 

Ook stelt Zalando's machine learning-technologie je in staat om snel meer feitelijke gegevens te verzamelen over de shoppers die jouw specifieke producten leuk vinden en kopen. Externe verkopers op Zalando die gebruik maken van ZMS groeien in de eerste maanden ongeveer twee keer zo snel als externe verkopers die in deze tijd geen campagnes uitvoeren.

  • Direct meer bekendheid voor jouw merk
  • Direct meer omzet
  • Direct meer inzicht in jouw (potentiële) klanten
  • Verkoopstijging tot 30%

Zalando's 5 million Euro fund

Omdat het op dit moment voor veel kleine en middelgrote bedrijven moeilijk is om te investeren in marketing, heeft Zalando een fund opgezet van 5 miljoen om deze bedrijven te helpen. Je kunt tot het einde van 2020 aanspraak doen op deze fund. Neem contact op met zms@zalando.de voor meer informatie en om erachter te komen of jij in aanmerking komt.

Wat moet je doen behalve marketing?

Om succesvol te verkopen op Zalando moet je zorgen voor kwalitatieve (best-in-class) producten en een goede merkbeleving. Bovendien moet je voldoen aan Zalando's logistieke eisen. Meer over Zalando's logistieke eisen lees je hier.

Hulp nodig met verkopen op Zalando?

Wil je aan de slag met het verkopen van jouw producten op Zalando? Of heb je hulp nodig bij het promoten van jouw producten via Zalando Marketing Services? Bij Brandsom helpen we merken om succesvol te verkopen op online marketplaces. Neem contact met ons op voor meer informatie.