Verkoop jij duurzame mode-artikelen via de online marketplace van Zalando? En wil je de aandacht trekken van bezoekers die interesse hebben in duurzaamheid? Dan is het nuttig om een of meerdere Zalando Sustainability labels te tonen bij jouw producten. Daarom vind je in dit artikel alles over Zalando’s nieuwe duurzaamheidsstrategie, de duurzaamheidslabels van Zalando en de eisen waaraan je moet voldoen om een of meer van deze labels te verkrijgen.
Inhoud artikel:
Brandsom biedt een breed scala marketplace gerelateerde services aan die jouw merk kunnen helpen bij de verkoop op Zalando. We helpen je volledig integreren, onboarden en vermarkten op verschillende marketplaces. Benieuwd naar wat Zalando voor jou kunnen betekenen? Lees dan het tips als je gaat verkopen op Zalando blog of klik op onderstaande pijl en neem direct contact op met een van onze marketplace specialisten voor een vrijblijvend gesprek.
Zalando richt zich met name op jongeren: ‘millennials’ (in 2021 tussen de 26 en 41 jaar oud) en ‘Generation Z’ (in 2021 6 tot 25 jaar oud) zijn de belangrijkste doelgroepen voor de webshop. Deze generaties staan erom bekend duurzaamheid een belangrijk thema te vinden.
Zeker Generation Z staat bekend als ‘woke’ generation. Zij zijn opgegroeid met de wetenschappelijke erkenning van de menselijke invloed op klimaatverandering en zijn zich ervan bewust dat dit een thema is waar zij niet van weg kunnen kijken, omdat het in hun directe toekomst en de toekomst van hun kinderen een grote rol zal spelen. Duurzaamheid speelt voor deze generatie ook een belangrijk rol in de manier waarop kleding geproduceerd wordt.
Steeds meer mensen vinden duurzaamheid belangrijk bij het aanschaffen van kleding. De coronapandemie heeft deze trend nog eens versterkt. Hoewel de coronapandemie op het eerste gezicht misschien weinig te maken heeft met duurzaamheid, leggen veel mensen wel degelijk deze link. De pandemie heeft laten zien hoe kwetsbaar we zijn als mens en hoe onze toekomstige gezondheid afhangt van een gezonde omgeving. Bovendien heeft de tijd die consumenten thuis hebben doorgebracht, gezorgd voor een radicale reset van prioriteiten.
Het heeft mensen laten nadenken over de invloed die we als mens hebben op onze omgeving. Bovendien heeft deze situatie het idee dat dingen ‘nu eenmaal gaan zoals ze gaan’ van de baan geholpen. Als we de wereld volledig stop kunnen zetten vanwege de coronacrisis, dan kunnen we misschien ook wel andere keuzes maken om een klimaatcrisis in de toekomst te voorkomen.
De coronapandemie heeft dan ook geleid tot een enorme toename in de vraag naar duurzame producten bij Zalando. Het aantal actieve klanten dat duurzame mode koopt, is in het begin van 2020 meer dan verdubbeld, tot 40%. 34% van de klanten geeft bovendien aan dat zij duurzaamheid belangrijker zijn gaan vinden in het licht van de coronapandemie.
Zalando heeft zijn duurzaamheidsassortiment dan ook flink uitgebreid: van 27.000 artikelen in 2019 tot meer dan 60.000 artikelen in 2021.
Verwacht wordt dat wanneer we uit de coronacrisis komen, de vraag naar duurzame kleding alleen maar toeneemt. Door de economische crisis die de coronapandemie met zich meebrengt, zullen veel consumenten in de toekomst minder geld te besteden hebben. Ze zullen daarom selectiever zijn en minder kleding kopen, maar bij het kopen van kleding wel meer waarde hechten aan kwaliteit en duurzaamheid.
Ook zal een groter gedeelte van generation Z, die zoals gezegd veel belang hecht aan duurzaamheid, een leeftijd bereiken waarop ze werk krijgen en meer inkomen hebben om uit te geven aan kleding.
Merken die niks doen op het gebied van duurzaamheid, leggen het in de toekomst daarom af tegen merken die zich uitspreken op het gebied van duurzaamheid en duurzaam ondernemen.
Het is dus niet gek dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor Zalando. Zalando streeft ernaar klanten in staat te stellen duurzamere keuzes te maken. Het bedrijf geeft zelf aan dat het een duurzaam modeplatform wil zijn, met een netto positieve impact voor mens en planeet. Dit betekent dat zij meer terug willen geven aan de samenleving en het milieu dan ze ervan nemen. Tegen 2023 willen ze dat 25% van hun bruto handelsvolume afkomstig is uit de verkoop van duurzamere producten.
Drie concrete manieren waarop Zalando de verkoop van duurzame producten via hun webshop wil stimuleren zijn:
Modeartikelen en schoonheidsproducten kunnen gemarkeerd worden met het label “duurzaamheid” wanneer ze voldoen aan één van de hieronder weergegeven duurzaamheidscriteria. Deze criteria hebben betrekking op sociale normen en normen op het gebied van milieu en dierenwelzijn. De criteria zijn afgestemd op internationaal erkende ‘best practices’ in de mode- en beauty-industrie, waaronder de Higg Materials Sustainability Index en de Preferred Fibres and Materials-lijst van Textile Exchange.
Of je de certificering krijgt is afhankelijk van de materiaalsamenstelling van jouw product en/of de duurzaamheidscertificeringen die je kunt overhandigen van derden.
Zalando’s certificeringen voor duurzame kleding:
Zalando’s certificeringen voor duurzame schoonheidsproducten:
Daarnaast toont Zalando ook certificeringen van externe partijen, waaronder:
Verkoop jij duurzame kleding en wil je dat jouw artikelen getagd worden als “duurzaam”? Dat kan! Om het duurzaamheidslabel te verkrijgen moet je de volgende stappen doorlopen:
1. Geef de juiste informatie op via jouw integrator
Je bent zelf verantwoordelijk voor het invoeren van de duurzaamheidsinformatie in de integrator-tool die je gebruikt. Bij het invullen van deze informatie geef je een ‘legal self-declaration’. Dat betekent dat je aangeeft dat je de informatie naar waarheid hebt ingevuld en dat je hier zelf wettelijk voor aansprakelijk bent. Zorg ervoor dat je alle relevante documentatie bij de hand hebt, voor het geval Zalando je vraagt om de ingevulde claims te bewijzen.
2. Overhandig de benodigde duurzaamheidscertificeringen
In veel gevallen moet je duurzaamheidscertificeringen van externe partijen kunnen overhandigen om het Sustainability label te verkrijgen. Verstrek alle verplichte informatie met behulp van XML Feeds (Integrators) of zDirect API/UI.
Hieronder valt onder meer de volgende informatie:
3. Controle
Zodra alle vereiste informatie naar de Zalando PP-tools is verzonden, wordt deze gecontroleerd aan de hand van Zalando’s duurzaamheidsrichtlijnen.
4. Goedkeuring
Na goedkeuring voegt het Zalando Content Creation-team het label ‘duurzaamheid’ toe aan de relevante producten.
Verkoop je duurzame kleding op Zalando of wil je dit gaan doen? En wil je één van de hierboven genoemde Zalando Sustainability labels verkrijgen, zodat jouw producten worden gemarkeerd als ‘duurzaam’? Als marketplaces specialist kunnen wij je hierbij helpen!
Wij kennen alle ins en outs van Zalando en hielpen al eerder merken om een Sustainability label te verkrijgen. Bovendien kunnen wij jou ook helpen bij het koppelen van jouw systemen aan de systemen van Zalando via een integrator.
Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.