Brandsom May 12, 2020 5:17:32 PM 4 min read

Corona versnelt Google’s marketplace ambities

Google in de problemen

Door de groeiende populariteit op marketplaces worden zoekmachines als Google minder relevant. Steeds vaker begint de consumer journey op marketplaces. Dit, omdat de marketplace interface en zoekfuncties beter toegespitst zijn op consumeren dan de Google zoekmachine. Als je schoenen zoekt ga je naar Zalando, als je een set markeerstiften wilt ga je naar Bol en voor een goedkope bestekset is het eigen merk van Amazon erg aantrekkelijk. Is Google nog nodig om het product te vinden wat je zoekt?

Cijfers laten ons zien dat steeds minder consumenten Google nodig hebben om een product te vinden:

  • Google ziet dat zij bezoekers verliest aan marketplaces.(bron)
  • Bovendien investeren bedrijven steeds minder in Google advertenties door de Corona crisis. (bron)

Tijd voor Google om hier iets aan te doen

De reactie zagen we vorig jaar: Google maakte haar marketplace functionaliteiten gratis voor iedere retailer. Beter laat dan nooit. Google is nog steeds een van de meest bezochte websites en scoort hoog op betrouwbaarheid. Daarnaast hebben zij enorm veel consumentendata en al een visual search capabiliteit.

Liefdadigheid of eigenbelang?

Vanaf april 2020 in de VS en eind van datzelfde jaar wereldwijd kunnen alle bedrijven hun producten gratis aanbieden op het Google Shopping platform. Hiervoor was dat alleen mogelijk voor bedrijven die Google advertenties kochten. De internetgigant redeneert dat zij kleine bedrijven wilt helpen in de Corona crisis die hun fysieke winkels moeten sluiten en waar e-commerce een prioriteit wordt. Maar waarschijnlijk is de concurrentie strijd met Amazon (en andere marketplaces) de onderliggende en doorslaggevende factor.

Conclusie

Welke beweegreden dan ook, retailers krijgen de mogelijkheid om gratis miljoenen consumenten te bereiken via de Google Shopping pagina en consumenten kunnen hierdoor meer producten van meer winkels vinden. Een samenwerking met Paypal zal moeten zorgen voor een makkelijke koppeling met de retailers en een snelle check-out voor de consument. Hoe groot zal het aandeel van Google worden in de online retailmarkt en waar ligt hun kracht ten opzichte van een Amazon of Bol.com?

Meer weten?

Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en houden je op de hoogte wanneer de uitrol in Nederland precies is. Dan helpen wij je graag om jouw producten zichtbaar en goed vindbaar te maken in Google Shopping. Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten

Pijl naar beneden (oranje)

Neem contact op met Imco

Onze marketplace specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Imco van Elk, Marketplace consultant, Amazon specialist