Brandsom Nov 6, 2020 5:37:18 PM 8 min read

Verkopen op de SportScheck Marketplace

Verkoop je sportkleding en/of sportartikelen? Dan is de Duitse marketplace SportScheck misschien interessant voor jou! SportScheck is een populaire sportwinkel met maar liefst 16 vestigingen in heel Duitsland. 

Naast fysieke winkels heeft SportScheck een online winkel waarmee het bedrijf producten verkoopt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. En die online winkel is nu ook open voor externe verkopers. Benieuwd of verkopen op SportScheck iets voor jouw bedrijf is is? Lees hier meer over deze webshop.

SportScheck: de ontmoetingsplaats voor sportbeleving

SportScheck profileert zichzelf als een "ontmoetingsplaats voor sportbeleving". Het bedrijf wil naast sportkleding en sportartikelen ook diensten, evenementen en informatie bieden op het gebied van sport. 

Bij diensten kun je bijvoorbeeld denken aan de loopmetingen die gedaan worden in de fysieke winkels. Bij evenementen kun je denken aan het populaire hardloopevenement RUN, het Gletscher Festival, de Women Power Days of aan een van de kleinere evenementen die door het jaar heen worden georganiseerd. Informatie, tips en tricks over verschillende sporten vind je ten slotte in de blog op de website.

Populariteit SportScheck

Als Nederlander ben je misschien nog niet bekend met deze sportwinkel. Maar vergis je niet: SportScheck is een van de meest toonaangevende (web)winkels op het gebied van sport in Duitsland. Ook is de site razend populair in Oostenrijk en Zwitserland.

De cijfers op een rijtje: 

  • 58,8 miljoen bezoeken per jaar aan de online winkel
  • Meer dan 15 miljoen unieke gebruikers
  • 2,4 miljoen actieve online klanten
  • 13 miljoen bezoekers per jaar in de filialen
  • Meer dan 350 duizend mensen bezoeken evenementen van SportScheck
  • 1,6 miljoen volgers op social media

Verkopen op SportScheck: assortiment

Het assortiment van SportScheck bestaat uit meer dan 35.000 artikelen van meer dan 500 merken. De webwinkel focust zich op outdoor, fitness, hardlopen, voetbal en wintersport. Als externe verkoper kun je er echter alles verkopen, zolang het onder de categorie ‘sportkleding’ of ‘sportartikelen’ valt.

SportScheck overgenomen door Galeria Karstadt Kaufhof

Tot en met 2019 was SportScheck onderdeel van de Otto Group. Eind 2019 is SportScheck overgenomen door de warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof. Galeria Karstadt Kaufhof wil SportScheck integreren in zijn omnichannel retailportfolio. Volgens experts zal dit ertoe leiden dat SportScheck één van de grootste spelers wordt op het gebied van sport in Duitsland. Met andere woorden, als je wilt verkopen op SportScheck: now is the time!

Verkopen op de SportScheck Marketplace

Goed nieuws: je kunt nu ook als externe verkoper jouw producten verkopen via de marketplace van SportScheck. Hiermee wil SportScheck complementaire productassortimenten op de markt brengen en het assortiment uitbreiden voor zijn klanten. 

Bijzonder aan verkopen via de SportScheck Marketplace is dat ook bezoekers aan de fysieke winkels, in contact kunnen komen met jouw producten. De online producten kunnen namelijk ook stationair worden aangeboden door verkopers met de iPad via de in-store app. Hierdoor worden ook de filialen verkooppunten voor externe verkopers.

Wat je moet weten over verkopen op SportScheck

Houd rekening met de volgende punten als je producten wilt verkopen via SportScheck:

  • Je kunt alleen sportkleding en sportartikelen verkopen.
  • Je precieze aanbod en prijzen bepaal je zelf.
  • Ook ben je zelf verantwoordelijk voor de online presentatie van jouw producten (denk aan foto's, tekst, etc.) 
  • Ook het verwerken en terugbetalen van retouren regel je zelf.
  • Je verstuurt jouw producten direct naar de eindklant, via Hermes of DHL.
  • SportScheck vraagt om een commissie per verkocht product. Dit betekent dat je een percentage van je verkoopprijs afstaat aan SportScheck.
  • Het integreren van jouw producten op de marketplace van SportScheck gaat via Tradebyte.

Dit regelt SportScheck voor jou:

  • Verkoop en betalingsverwerking
  • Maandelijkse afrekening volgens de afgesproken voorwaarden
  • Klantenservice

Integreer jouw producten op SportScheck via Tradebyte

Wanneer je jouw producten wilt verkopen op de marketplace SportScheck, maak je gebruik van de integrator Tradebyte. Deze integrator automatiseert de koppeling tussen jouw eigen systemen en die van SportScheck. Zo hoef je niet handmatig jouw aanbod bij te houden. 

Wat regel je via Tradebyte?

  • Aanbodbeheer: aanmaken, wijzigen en verwijderen van producten in je eigen verkoopsysteem. De wijzigingen zijn direct zichtbaar op SportScheck.
  • Ordersynchronisatie: synchroniseer je orderverwerking. Met Tradebyte importeer je eenvoudig al je openstaande orders automatisch naar jouw systeem. Ook koppel je track & trace-gegevens eenvoudig terug naar SportScheck.
  • Contentbeheer: je kunt eenvoudig jouw content beheren, denk bijvoorbeeld aan productinformatie en foto's.

Geïnteresseerd in verkopen op SportScheck of andere marketplaces?

Wil je jouw sportkleding en sportartikelen verkopen op SportScheck? Brandsom heeft bewezen expertise in het onboarden van merken op marketplaces wereldwijd. We zijn bovendien gecertificeerd partner van Tradebyte. Meer weten? Klik dan op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten

Pijl naar beneden (oranje)

Neem contact op met Imco

Onze Marketplace specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Imco van Elk, Marketplace consultant, Amazon specialist