Brandsom Nov 1, 2021 11:23:50 AM 11 min read

Het koopblok op Bol.com

Diensten Strategy-1

 

Als je verkoopt op bol.com ben je vast wel bekend met het koopblok. Daarnaast weet je ook hoe belangrijk het is om hier met jouw producten een plekje te bemachtigen. In dit artikel lees je alles over het koopblok op bol.com. Wat is het precies? Hoe verover je deze plek? En wat kan het winnen van het koopblok jou opleveren als verkoper? Blijf lezen om antwoorden te krijgen op deze vragen.

Inhoud artikel:

 

Wil je meer weten over het koopblok van Bol.com of hoe je de verkoop op deze marketplace het beste kunt aanpakken? Klik dan op onderstaande pijl en neem direct contact op met een van onze specialisten!

Pijl naar beneden (oranje)

 

 

Wat is het koopblok op bol.com?

In feite bepaalt het koopblok op bol.com wie van de verkopers de bestelling krijgt. Als je niet in het koopblok staat, dan krijgt jouw concurrent hoogstwaarschijnlijk de bestelling. De strijd om het koopblok ontstaat als meerdere leveranciers precies hetzelfde product aanbieden. De partner die de plek wint is degene die het beste aanbod heeft wat betreft prijs, levertijd en service.

 

                               Buybox Bol-1

 

Stel, je wilt een boek kopen en tikt de titel van dit boek in als zoekopdracht. Als meerdere partners van bol.com dit boek verkopen, kan slechts één van deze partners worden geselecteerd. Het koopblok wordt als het ware aan één partner toegewezen. In het resultaat dat naar voren komt zie je de naam van de verkoper staan. Onder de knop van het winkelwagentje kun je zien welke andere verkopers deze titel ook verkopen. Als je wilt, kun je het product dus ook bij een andere verkoper kopen. Alleen doen consumenten dit meestal niet; bij 99% van de zoekopdrachten gaat de consument voor de verkoper in het koopblok

 

 

De beste strategie voor het winnen van het koopblok op bol.com 

Het koopblok op bol.com is een gewilde plek. Zeker als je van plan bent jouw bedrijf te laten groeien. Om het koopblok te winnen, dien je rekening te houden met een aantal factoren:

  • Snelle levering

Snelle levering is erg belangrijk. Bol.com eist van partners dat zij snel en transparant zijn op het gebied van levering om zo de eindklant tevreden te stellen. Consumenten verwachten namelijk een steeds snellere levering, soms zelfs nog dezelfde dag. Het algoritme van bol.com kijkt naar het aantal leverdagen dat je als verkoper opgeeft. Is dit bijvoorbeeld 1-2 werkdagen, dan rekent bol.com het als 2 werkdagen. Maak hoe dan ook de levering waar. Lever je later dan de beloofde levertijd, dan werkt dit in jouw nadeel.  

 

  • Scherpe prijzen

Als jij als verkoper de scherpste prijzen aanbiedt, dan heb je meer kans om het koopblok te winnen. In het verkoopaccount kun je op de prijsanalyse-pagina de prestatie van jouw prijs bekijken. Bol.com geeft in categorieën aan hoe scherp of marktconform jouw prijs is. 

 

  • Servicenormen van bol.com

Als verkoper op bol.com word je op een aantal servicepunten beoordeeld. Deze servicepunten hebben weer eigen servicenormen. Dit zijn minimale eisen waar je aan moet voldoen om je producten te kunnen blijven verkopen. Als je hoog scoort op deze punten, is de kans groot dat jouw product in het koopblok komt te staan. 

 

Checklist om het koopblok op bol.com te winnen

Bol.com heeft 8 punten opgesteld die jou helpen om het koopblok te winnen. Wij hebben de belangrijke punten hieronder voor je op een rij gezet:

  1. Levering op tijd; 93 procent van alle bestellingen dienen op tijd bij de klant te zijn. 
  2. Zo weinig mogelijk annuleringen; slechts 2 procent is toegestaan. 
  3. Toevoeging track-and-tracenummer aan alle pakketten en brieven.
  4. Telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur.
  5. Minimaliseren van klantvragen: hoe meer klantvragen, hoe onduidelijker jouw productbeschrijvingen en/of afbeeldingen. 
  6. Beoordelingscijfer van 8 of hoger: dit geldt voor de beoordeling als verkoper en heeft verder niets met jouw productbeoordelingen van eindklanten te maken. 
  7. Zo min mogelijk retouren. 
  8. Snelle reactie op klantvragen: 90 procent van de klantvragen wordt binnen 8 kantooruren beantwoord. Met kantooruren worden de tijden bedoeld op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur. 

 

Om het koopblok op bol.com te winnen hoor je als verkoper hoog te scoren op al deze punten. Bol.com houdt dit op transparante manier voor je bij. In het verkoopaccount zie je in een duidelijk overzicht hoe jij wekelijks scoort op deze servicenormen. 

 

Jouw bol.com strategie 

Het lijkt misschien alsof bol.com zelf altijd de plek in het koopblok wint, in plaats van deze aan een externe partner te geven. Toch is dit niet altijd het geval. Het algoritme kijkt naar prijs, levertijd en service. Bol.com biedt zelf vaak scherpe prijzen voor producten. Wil je hiermee concurreren zonder dat je continu handmatig de prijzen moet aanpassen? Dan kun je als verkoper gebruik maken van repricing tools van Vendiro en ChannelEngine. 

 

Heb je hulp nodig bij het gebruik van deze repricing tools? Als gecertificeerd partner van verschillende integrators weten we bij Brandsom precies wat jij nodig hebt om jouw verkopen op bol.com en andere marketplaces tot een succes te maken. Wil je weten hoe je als verkoper hoog scoort op alle gestelde punten, zodat jij het koopblok op bol.com wint? Vul onderstaand contactformulier in en vraag een vrijblijvend gesprek aan met een van onze specialisten.

Neem contact op met Matthijs

Vul het formulier in en laat Matthijs contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Matthijs