Brandsom Dec 16, 2021 4:54:22 PM 14 min read

Verkopen op wholesale marketplaces

Diensten (1) [3]-1

 

Het wholesale marketplace model is steeds meer online beschikbaar. De groothandelsmarkt begint aan een inhaalslag, als het gaat om de digitalisering van hun verkoop. Het is natuurlijk ook een complexe sector. Door de B2B-benadering wat betreft prijsstelling, zijn de plannen niet altijd even goed te digitaliseren. Daarom duurde het even voordat wholesale marketplaces, ofwel groothandels, online gingen. Toch zie je het steeds meer terug. In dit artikel lees je er meer over. 

 

Inhoud artikel:

 

Wil je meer informatie over de verkoop van producten via wholesale marketplaces? Onze specialisten helpen je graag met de opzet en uitvoering van een succesvolle strategie. Klik op onderstaande pijl en neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Pijl naar beneden (oranje)

 

Wat zijn wholesale marketplaces?

Wholesale betekent groothandel en betreft doorgaans transacties van grote omvang. Het is de verkoop van producten aan retailers of andere zakelijke klanten. Over het algemeen worden de goederen in bulk verkocht. Omdat de B2B-klant de producten in groten getale afneemt, liggen de prijzen per product lager. Vroeger waren deze groothandels vooral fysieke plekken. Nu bevinden groothandels (ofwel wholesale marketplaces) zich steeds meer online. 

 

Dat heeft natuurlijk alles te maken met de coronacrisis. Dit dwong de groothandelssector om een nieuwe weg in te slaan. Omdat verkopen op afstand noodzakelijk was en nog steeds is, werden de wensen en behoeften naar een online-verkoopkanaal steeds groter. Dit biedt kansen voor zowel de groothandelssector zelf als retailers. 

 

Een andere reden voor de groei van de wholesale marketplaces is dat andere grote marketplaces ook producten in bulk verkopen aan zakelijke klanten. Denk hierbij aan Amazon en Alibaba. In Nederland is dat Bol.com. Een wholesale marketplace die opereert in een bepaalde niche kan zich ook als expert in de markt neerzetten en zo meer omzet creëren, zonder ondergesneeuwd te raken door de grote reuzen.

 

Wat verkoop je via wholesale marketplaces en wanneer maak je er als verkoper gebruik van?

Dat heeft natuurlijk te maken met verschillende factoren. Waar ben je als bedrijf traditioneel goed in? In welke branche ben je actief en in welke markt zie je kansen? Voor de vraag wat je verkoopt via wholesale marketplaces, is dus geen eenduidig antwoord. 

 

De belangrijkste speler in de VS van dit moment is de Chinese marktplaats Alibaba. Dit is een populair platform geworden voor bedrijven. Vooral dropshippers profiteren van de goedkope goederen, die Alibaba in bulk aanbiedt. Onlangs heeft Amazon echter ook voorzichtige stappen gezet in de groothandel. De Amazon Professional Beauty Store, die het in 2019 lanceerde, is gericht op het leveren van producten aan salons. Sinds die tijd is Amazon er druk mee bezig om groothandels zover te krijgen dat ze online gaan verkopen en dus ook gebruik maken van Amazon als hun zakelijke marktplaats. 

 

Ook eBay houdt de trend binnen de wholesale marketplace sector goed in de gaten. Het bedrijf werkte pas nog samen met BULQ, een liquidatiebedrijf dat onverkochte of geretourneerde goederen aanbiedt aan bedrijven of wederverkopers. BULQ heeft sinds 2015 al een eigen marktplaats. Alleen bemerkten zij dat veel van hun kopers en verkopers ook flink actief waren op eBay. 

 

Het ligt er dus helemaal aan wat je verkoopt en op welke plekken je klanten te vinden zijn. Als je niet bekend bent met het wholesale marketplace model en je hebt daarom extra advies nodig, helpen de consultants van Brandsom je graag verder. Klik op onderstaande pijl om direct contact op te nemen met een van onze consultants.

Pijl naar beneden (oranje)

 

Wat is het verschil met het third-party marketplace model?

Het wholesale marketplace model kent overeenkomsten met third-party marketplaces, zoals Bol.com, Amazon en Zalando. Alleen zijn er ook veel verschillen. Dit zijn de grootste verschillen:

 

#1 Online versus offline

Platformen bestaan al lange tijd. Door de maatschappelijke ontwikkelingen, wordt de fysieke plek steeds minder belangrijk. Online platformen verkopen aan zakelijke klanten, maar dan zonder een groot magazijn. Dat maakt het makkelijk voor zakelijke klanten om producten te bestellen. Ze hoeven niet naar een winkel ergens op een industrieterrein en dat scheelt hen ook weer tijd. Third-party marketplaces zijn ook heel druk bezocht, omdat ze veel aanbieden op het platform zonder het product zelf te bezitten. 

 

#2 Interactie versus transactie

De prioriteit van traditionele bedrijven is om zoveel mogelijk te verkopen. Platformen focussen op de beste match tussen consumenten en producenten of verkopers. Hoe meer consumenten er op het platform zijn, hoe meer verkopers zich ook aanbieden op het platform. Marktplaatsen noemen dit het netwerkeffect. Het aantal interacties is een USP van het platform. 

 

Uit de data wordt waardevolle informatie verkregen, die verkopers weer kunnen gebruiken om hun producten te verkopen. Een goed voorbeeld hiervan is recensies. Hoe profiteer je hiervan als retailer? Hoe meer goede recensies over jouw product, des te meer klanten er weer naar je toe komen. Die reviews komen tot stand door goede interactie met de klant. 

#3 Klantervaring boven conversie

Het maakt voor Amazon niets uit welk product zij verkopen, zolang de klant maar een prettige ervaring had tijdens het aankoopproces. Omdat een merk of retailer relatief gemakkelijk zijn producten kan verkopen op Amazon, hebben zij een breed assortiment en is de kans groter dat het meest relevante product wordt aangeboden. 

 

Daarentegen zijn traditionele retailers product first: zij hebben producten op voorraad die verkocht moeten worden waarbij de marge leidend is. Ook kan de consument niet altijd achterhalen wat de ervaringen zijn van anderen met het product. De platforms stimuleren aanbieders om de klantervaring en hun aanbod te verbeteren. Een goede klantervaring leidt uiteindelijk tot conversie. De transparantie draagt hier zeker aan bij en dat is waar het aan ontbreekt bij de traditionele groothandels. 

 

#4 Voorraad versus Direct To Consumer

De traditionele groothandels houden ook veel voorraad en dat brengt financieel weer een risico met zich mee. Online marketplaces bieden producten aan die de retailer of het merk zelf verzendt. Aan de marketplace wordt een commissie betaald voor het faciliteren van de verkoop, maar de marketplace zelf hoeft geen voorraad aan te houden en heeft dus geen voorraadrisico. Hierdoor kan een marketplace relatief gemakkelijk opschalen en een breder assortiment aanbieden zonder een extra distributiecentrum te hoeven openen.

 

Wholesale in de toekomst: hoe ziet dat eruit?

De verwachting is dat de traditionele groothandel steeds meer verdwijnt. Het nieuwe wholesale marketplace model groeit alleen maar de komende tijd. Naast de opkomst van de grote marktplaatsen, ontstaan er steeds meer niche wholesale marketplaces. Deze richten zich op een bepaalde branche, zodat duidelijk is voor de zakelijke klant waar ze naartoe kunnen. 

 

Deze online groothandels kijken af hoe de grote marktplaatsen met klanten omgaan. Veel e-commercebedrijven kunnen de B2B-bedrijven veel leren als het gaat om de inzet van eCommerce-bestel-apps. Dit heeft de consumentenmarkt geholpen met de online groei en app-gebaseerde aankopen. De focus moet vanaf nu ook liggen op klantervaring (CX), gedetailleerde productinformatie, beeldoptimalisatie, sociale verkoop en een verkoopteam dat zich toelegt op het bedienen van de online kanalen. Deze benadering is een verandering van mindset voor B2B-verkopers.

 

Wil je succesvol aan de slag met verkopen via wholesale marketplaces? Neem vrijblijvend contact op met Brandsom 

Ben jij een B2B-verkoper en wil je verkopen via wholesale marketplaces? Neem dan contact op met Brandsom voor een vrijblijvend adviesgesprek. Mail naar contact@brandsom.nl of bel ons op 030-2270520. 

Neem contact op met Imco

Onze marketplace specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Imco van Elk, Marketplace consultant, Amazon specialist