Brandsom Jul 22, 2022 2:32:55 PM 11 min read

Adverteren op Bol.com doormiddel van Sponsored Products

Verkopen op Bol.com met behulp van advertenties: zo werkt het

Sales verhogen én je merk uitbreiden? Bol.com biedt allerlei interessante opties voor het online verkopen van je producten. Soms gaan die verkopen alleen nét niet zo snel als je graag ziet. Geen zorgen, Sponsored Products zijn de oplossing.

Start je met Sponsored Products, dan maak je in feite gebruik van advertenties. Hiermee breng je jouw producten makkelijker onder de aandacht. Handig, want de concurrentie op Bol.com is groot.

Maar wat zijn Sponsored Products eigenlijk? Hoe kan je adverteren op Bol en hoe start je met het nóg beter promoten van jouw producten? Daarover vertellen we jou in dit artikel graag meer. Meer weten over handelen via de Bol.com marketplace? Neem dan ook zeker even een kijkje op onze pagina over verkopen op Bol.com.

Adverteren op Bol met jouw verkoopaccount

Met behulp van de Brandsom consultancy en Brandsom managed services start je makkelijk met verkopen via Bol.com. Gebruik je al de Brandsom services voor je Bol verkoopaccount? Dan zetten we jouw productassortiment makkelijk over om klaar te maken voor Sponsored Products. Dan kunnen wij je direct helpen met adverteren via Bol.com!

Wat zijn Sponsored Prod­ucts?

Sponsored Products zijn producten die met behulp van een productcampagne beter vindbaar worden voor klanten. Je koppelt zo’n product namelijk aan de juiste zoekwoorden. Hierdoor sta je direct hoog tussen de verschillende zoekresultaten.

Een Sponsored Product is dus eigenlijk een advertentie of campagne. Maar let op: een artikel kan alleen een Sponsored Product worden, als deze al in het Koopblok staat. Het Bol.com Koopblok is een vakje bovenaan een ‘productpagina’ dat één verkoper uitlicht. Het algoritme van de site bepaalt welke verkoper op dat moment het beste is. Deze verkoper komt in het Koopblok.

1.What are Sponsored Prod­ucts_

De voordelen van Sponsored Products

Dat adverteren op Bol.com voordelen heeft, was waarschijnlijk wel duidelijk. Je bereikt hiermee nóg makkelijker miljoenen potentiële kopers door heel Nederland! Het verbetert je vindbaarheid, verhoogt je conversie en uiteindelijk zelfs je omzet. Wij denken dat de onderstaande drie punten de belangrijkste voordelen van starten met Sponsored Products zijn:

  • Zichtbaarheid binnen de juiste doelgroep door zelf ingevoerde zoekwoorden.
  • Heeft jouw Sponsored Product geen effect? Dan betaal je ook niets.
  • Meer kliks naar jouw pagina zorgt ook voor een boost in je organische ranking.

Wat kost adverteren op Bol.com?

Op Bol.com plaats je heel makkelijk en kostenvrij een advertentie. Je betaalt namelijk alleen wanneer klanten daadwerkelijk op je advertentie klikken. Wat je precies kwijt bent aan een advertentie, bepaal je grotendeels zelf. Op Bol.com stel je namelijk makkelijk verschillende budgetten in, bijvoorbeeld per campagne, per dag of per maand. Werkt je advertentie erg goed, maar is wel jouw maximale budget bereikt? Dan is jouw advertentie direct niet meer actief. Je bepaalt dit dus allemaal zelf.

Weet je niet goed wat een handig budget is voor jouw verschillende campagnes? Dan komt de expertise van Brandsom goed van pas. Wij hebben jarenlange ervaring met verkopen en adverteren via verschillende marketplaces en adviseren je hier graag over! Op consultancy basis helpen wij jou verder richting de optimale campagne voor jouw artikel.

2.What-are-the-costs-of-advertising-on-Bol.com-

Cost per click (CPC)

Wil je een advertentieplaats bemachtigen op Bol.com? Dan moet je daarop bieden! Hoe dit precies werkt, leggen we later in dit artikel uit. Het biedingssysteem bepaalt hoeveel je betaalt per klik op je Sponsored Product. Klikt helemaal niemand op jouw advertentie, dan betaal je dus helemaal niets.

Maar natuurlijk wil je dat jouw Sponsored Product wél snel onder de aandacht komt. Neem daarom zeker contact met ons op en kom erachter hoe onze services jouw advertenties nóg effectiever maken.

 

Start met online verkopen op Bol.com door middel van Sponsored Products

Zeker een goed idee dus, starten met Sponsored Products, maar hoe werkt het eigenlijk? Lees hieronder stap voor stap hoe je een Sponsored Product-campagne opzet.

1. Zorg dat je artikelen geschikt zijn als Sponsored Product
Heb je artikelen in het Koopblok staan? Supergoed! Als deze producten ook goede content hebben en natuurlijk op voorraad zijn, kan je ze gebruiken als advertentie.

2. Accepteer de advertentievoorwaarden
In je verkoopaccount vind je het tabje ‘adverteren’. Onder dit tabje accepteer je makkelijk de advertentievoorwaarden. Daarna kan je na ongeveer 24 uur starten met adverteren via Bol.com.

3. Je eerste campagne!
Bij het opzetten van je eerste campagne kies je voor ACoS (Advertising Cost of Sale) of voor handmatig bieden. Bij ACoS kies je het percentage van je omzet dat je wilt uitgeven aan sponsored products, bij handmatig bieden kies je een exacte, maximale klikprijs per artikel of per zoekwoord. Daarnaast kies je natuurlijk ook je zoekwoorden per artikel en kies je de maximale bestedingslimiet.

4. Gelukt? Optimaliseer je marketplace campagne!

Er zijn verschillende manieren waarop je je campagnes kan optimaliseren. We leggen er drie voor je uit.

  • Structureer je campagne consistent
    Het is belangrijk om structuur aan te brengen binnen je campagnes. Je hebt hier verschillende manieren voor. Deze drie methodes hieronder worden het meest toegepast.
    • Structureer op basis van productcategorie. Ze de artikelen die binnen dezelfde categorie vallen in dezelfde campagne.
    • Structureer op merk. Zet je artikelen van hetzelfde merk in dezelfde campagne
    • Structureer op basis van koplopers of topverkopen. Zet je bestverkopende artikelen in dezelfde campagne. 

  • Bereken je ideale ACoS

De ACoS is het percentage van de toegewezen verkoop besteed aan advertenties.  Dit wordt berekend door de totale advertentie-uitgaven te delen door de toegeschreven verkopen. Meer informatie over het berekenen van je ideale ACoS vind je hier.

  • Rapportages
Bij het gebruik van rapportages kan je je campagne verbeteren. Zo maak je snel per campagne, per dag, per merk, per categorie of per artikel inzichtelijk wat er wel werkt en wat niet. Je draait deze rapporten uit onder “rapporten” die te vinden is in je Sponsored Products account.

 

4.How do I set up a sponsored products campaign _

Hulp nodig met verkopen op Bol? Brandsom helpt je graag!

Benieuwd hoe jouw campagnes succesvol worden? Brandsom kan je hierover adviseren, maar je kan verkopen op Bol ook volledig aan ons uitbesteden. Lijkt dit je interessant? Neem ook dan gerust contact met ons op over de mogelijkheden.

Neem contact op met Matthijs

Vul het formulier in en laat Matthijs contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Matthijs