Ben je merkeigenaar of (online) retailer en verkoop je producten via Amazon? Dan is het je misschien opgevallen dat er sinds kort een nieuwe badge te zien is naast bepaalde producten. Dit is het Climate Pledge Friendly Label van Amazon. De badge geeft aan dat het product onderdeel is van het nieuwe Climate Pledge Friendly Program van Amazon.
Met dit programma wil Amazon de verkoop van duurzame producten stimuleren. Verkoop je zelf duurzame producten en wil je meer weten over dit programma? Lees dan snel verder of druk op onderstaande pijl en neem direct contact op met een van onze specialisten!
Inhoud artikel:
- Het nieuwe Climate Pledge Friendly Program van Amazon
- Wanneer komen je producten in aanmerking voor het Climate Pledge Friendly Program van Amazon?
- Compact by Design
- De voordelen voor jou als verkoper
- Je Climate Pledge Friendly producten promoten
Wat is het nieuwe Climate Pledge Friendly Program van Amazon?
In 2019 heeft Amazon een Climate Pledge ondertekend. Hierin gaf het bedrijf de toezegging om tegen 2040 “net zero carbon” te zijn. Met andere woorden: Amazon heeft belooft om in 2040, 10 jaar voor de eis in het Paris Agreement, een netto-nuluitstoot aan koolstof te bereiken. Het Climate Pledge Friendly-Program is onderdeel van deze belofte.
Steeds meer consumenten willen duurzamer winkelen. Het Climate Pledge Friendly Program van Amazon speelt hierop in. Het programma is onlangs gelanceerd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Verwacht wordt dat ook Amazon Nederland zich hier snel bij zal aansluiten.
Het Climate Pledge Friendly Program maakt het aantrekkelijker voor verkopers om duurzame producten te verkopen via Amazon. En het bijbehorende Climate Pledge Friendly Label maakt het eenvoudig voor klanten om duurzame producten te herkennen, of tijdens het zoeken hierop te filteren.
Komen mijn producten in aanmerking voor het Climate Pledge Friendly Label van Amazon?
Climate Pledge Friendly-producten zijn voorzien van één of meer duurzaamheidscertificeringen. Hiervoor werkt Amazon samen met een breed scala aan externe certificeringen, waaronder die van overheidsinstanties, non-profitorganisaties en onafhankelijke laboratoria.
Verkoop jij producten op Amazon en ben je benieuwd of jouw producten in aanmerking komen voor het Climate Pledge Friendly Label? Goed nieuws! Als jouw product gecertificeerd is door één of meer van onderstaande organisaties, dan kwalificeert jouw product voor het Climate Pledge Friendly Program van Amazon:
- Bluesign
- Reducing CO2
- Carbonfree Certified
- Cradle to Cradle Certified
- ECOLOGO
- ENERGY STAR Most Efficient
- EPEAT
- Fairtrade International
- The Forest Stewardship Council
- Global Organic Textile Standard
- Global Recycled Standard
- Green Seal
- Made in Green by Oeko-Tex
- Organic Content Standard 100
- Rainforest Alliance
- Recycled Claim Standard 100
- Recycled Claim Standard Blended
- Responsible Wool Standard
Wanneer jouw product één van deze certificeringen bevat, kun je het aanmelden voor het Climate Pledge Friendly Program en krijg je automatisch het bijbehorende Climate Pledge Friendly Label. Meer over bovenstaande certificeringen lees je hier.
Compact by Design
Naast bovenstaande certificeringen, heeft Amazon ook een eigen certificeringen gemaakt, genaamd ‘Compact by Design’. ‘Compact by Design’ is een certificering die producten identificeert die een efficiënt ontwerp hebben. Doordat overtollige lucht en water worden verwijderd uit het ontwerp, hebben producten minder verpakking nodig en kunnen ze efficiënter worden verzonden. Op schaal leiden deze kleine verschillen in productafmeting en -gewicht tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. Meer over Compact by Design lees je hier.
Ook wanneer jouw product niet aan één van de externe certificeringen voldoet, maar wel aan de interne certificering van Amazon, kwalificeert jouw product voor het Climate Pledge Friendly Program.
Let op: Amazon geeft de badge aan producten en niet aan een merk als geheel. Het kan dus dat een aantal van jouw producten voor het label in aanmerking komen en anderen niet.
Wat zijn de voordelen voor jou als verkoper?
Meedoen aan het Climate Pledge Friendly Program van Amazon en het Climate Pledge Friendly Label tonen naast je producten, heeft voor jou als verkoper een aantal voordelen.
1. Het zet je bedrijf, merk en/of producten neer als duurzaam, wat goed is voor de reputatie en het imago van je merk. Steeds meer klanten vinden duurzaamheid belangrijk, waardoor een duurzaam imago hebben heel belangrijk is.
2. Volgens onderzoek van National Retail Federation en IBM geeft meer dan 70% van de shoppers de voorkeur aan milieubewuste merken. Ook gaven klanten aan dat zij bereid waren om meer te betalen voor duurzaam geproduceerde producten. Klanten zijn dus bereid meer te betalen en zullen eerder voor jouw product kiezen wanneer jouw product over dit label beschikt. Kortom: het levert een groot concurrentievoordeel op.
3. In veel gevallen zullen producten met een Climate Pledge Friendly-label hoger in de zoekresultaten verschijnen dan gelijksoortige producten zonder het label. Dit komt omdat het ook voor Amazon zelf ook interessant is om meer duurzame producten te verkopen, omdat dit hen in staat stelt hun belofte van een netto-nuluitstoot aan koolstof tegen 2040 te bereiken.
4. Amazon Advertising beschikt over een aantal oplossingen om je te helpen de vindbaarheid van je Climate Pledge Friendly-producten te verbeteren en contact te leggen met consumenten die duurzamer willen winkelen.
Je Climate Pledge Friendly - producten promoten
Kwalificeren jouw producten voor het Climate Pledge Friendly Program? Dan kun je deze producten op een aantal manieren extra onder de aandacht brengen bij zogenaamde “groene shoppers”.
1. Maak gratis een aparte pagina voor jouw Climate Pledge Friendly-producten:
Je kunt jouw duurzame producten op een aparte pagina in de Store plaatsen. Dit maakt het voor klanten eenvoudiger om jouw duurzame producten te ontdekken.
2. Richt je op de juiste doelgroep:
Daarnaast heeft Amazon een nieuwe doelgroep gecreëerd waarmee je de advertenties voor Climate Pledge Friendly-producten kunt richten op klanten met interesse in duurzaamheid.
3. Stimuleer bewustzijn voor jouw duurzame producten via een video-advertentie:
Je kunt nu eenvoudig een video-advertentie aanmaken waarbij eerst uitleg wordt gegeven over het Climate Pledge Friendly Program, waarna de advertentie voor jouw merk wordt afgespeeld. In dit tweede deel wordt jouw deelname aan het programma benadrukt en worden shoppers aangemoedigd om jouw producten te bekijken. Door de twee video's aan elkaar te rijgen, kun je je merk koppelen aan Climate Pledge Friendly zonder dat je je merk advertentie hoeft aan te passen.
4. Maak gebruik van Amazon’s toolkit:
Om jouw Climate Pledge Friendly-producten ook buiten de Amazon store te promoten.
Meer weten over verkopen op Amazon?
Wil je meer weten over verkopen en/of het promoten van jouw producten via de marketplace van Amazon? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Als marketplace specialist helpt Brandsom je graag met:
- Bouwen van je eigen merk via Sponsored Brands
- Optimaliseren van content en advertenties
- Aanmaken van A+ content
Brandsom heeft bewezen expertise in het optimaliseren en adverteren van content voor Amazon via verschillende integrators, waaronder ChannelAdvisor.
Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.