Brandsom Jul 18, 2021 11:52:00 AM 19 min read

Duurzaamheid op Fashion marketplaces

Diensten (1) [3] (1)-1

 

De termen ‘duurzaam’ en ‘mode’ lijken moeilijk met elkaar te rijmen. Trends volgen elkaar in een razend tempo en dat spoort ons aan om alsmaar nieuwe kleding te kopen. Omdat de consument steeds meer kijkt naar hoe bewuster met het milieu om te gaan, is het voor de modebranche belangrijk om in te zetten op duurzaamheid. In dit artikel worden een aantal duurzame fashion initiatieven binnen marketplaces besproken en wat een van de grootste spelers (Zalando) doet aan duurzaamheid. 

 

Inhoud artikel:

- Waarom inzetten op duurzaamheid een goed idee is
- Welke nieuwe duurzaamheidsinitiatieven zijn er binnen de fashion e-commerce industrie? 
- Wat doet Zalando aan duurzaamheid?

 

Wil je meer weten over de beste algehele fashion strategie voor marketplaces? Klik dan op onderstaande pijl en neem direct contact op met een van onze specialisten om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Pijl naar beneden (oranje)

 

 

Waarom inzetten op duurzaamheid een goed idee is

Wat betekent dit precies? Duurzame mode is gemaakt met respect voor de mens en de omgeving. Of het nu gaat om grondstoffen, energiegebruik, arbeidsrechten of transparantie in het maakproces: alle aspecten zijn onderdeel van duurzame mode als vraagstuk.

De moderne consument laat graag de aarde een stukje schoner achter aan de volgende generaties. Kledingmerken doen er goed aan om met hun marketingactiviteiten in te zetten op duurzaamheid. Waarom slaan kledingmerken de plank mis als zij dit niet doen?

  • Algehele duurzaamheidstrend: de moderne consument is kritischer en milieubewuster dan ooit tevoren. Duurzaamheid is niet alleen belangrijk voor de mode-industrie, deze trend speelt ook in andere sectoren. Met name in de Retail verschijnen er initiatieven als het verwijderen van plastic zakjes, wattenstaafjes en rietjes uit de schappen.
    Zelfs Bol.com liet weten dat zij sinds dit jaar stoppen met de verkoop van producten van wegwerp plastic. De belangrijkste beweegreden voor dit besluit is het plastic zwerfafval dat rondzwerft in onze oceanen. Volgens de Europese Commissie bestaat ruim 70% van het zwerfafval in de oceaan uit plastic.

    image2vector (4)
  • Koopgedrag millennials en Gen Z: de nieuwe generaties groeiden op met het internet. Deze bron verschaft hun informatie tot alle nieuwsbronnen ter wereld. Ze hebben dus snel toegang tot informatie op het gebied van duurzaamheid. Dat maakt hen bewust over de werkwijze van de kledingindustrie. Deze generaties verwachten dat merken meewerken om hen tegemoet te komen als consument. Tussen 2016 en 2019 verdrievoudigden de zoekopdrachten naar ‘duurzame mode’, aldus Forbes.

  • Ethisch verantwoord: duurzame kleding is goed voor zowel mens als milieu. Bedrijven doen er goed aan om te kijken naar hoe zij de mensen kunnen beschermen die onderdeel zijn van het productieproces. Onder welke arbeidsomstandigheden verkeren de katoenboeren die de grondstoffen voor de kleding plukken? Zijn de kledingstukken niet gemaakt in sweatshops? Een organisatie die kijkt naar mensvriendelijke arbeidsvoorwaarden vergroot haar vertrouwen bij de consument.

  • Vermindering CO2-uitstoot: de activiteiten van milieuvervuilende bedrijven komen door de toegang tot diverse informatie sneller aan het licht. Als een bedrijf zeer vervuilende of onethische praktijken erop nahoudt, is het een kwestie van tijd voordat de media hierover bericht. Negatieve berichtgeving zorgt voor problemen rondom een merk of een organisatie. Consumenten zeggen vervolgens hun vertrouwen op en dat zie je als bedrijf terug in de dalende verkoopcijfers.
    News
  • Tijdloze kwaliteitskleding: hoewel duurzame kleding duurder is qua prijs, loont het toch voor de consument om dit type kleding aan te schaffen. De stijl en kwaliteit van duurzame kleding kenmerken zich als tijdloos. In de winkel betaal je er iets meer voor. Wel scheelt het uiteindelijk in je portemonnee, omdat de kleding langer meegaat en qua trend niet seizoensgebonden is. Dat maakt het voor consumenten aantrekkelijk om duurzame kleding aan te schaffen. 

 

 

Welke nieuwe duurzaamheidsinitiatieven zijn er binnen de Fashion e-commerce industrie?

Omdat de behoefte aan duurzame kleding groeit, schieten nieuwe initiatieven op dit vlak als paddenstoelen uit de grond. Hieronder staan 7 sustainable fashion marketplaces die gericht zijn op het verkopen van duurzame mode.

 


  1. SuperTake it Slow: deze webshop is het initiatief van Laura Snijder. Na haar studie Fashion &
          Textile Technologies kwam zij op het idee om al haar favoriete eerlijke merken samen te 
          voegen op één platform. De webshop Take it Slow is daarvan het resultaat. Op de 
          webshop vind je verantwoord geproduceerde kleding voor vrouwen die er ook nog eens 
          stijlvol uitziet. De bekendste merken die je hier koopt zijn Armed Angels en Matt & Nat.

  2. Thegreenlabels.com: de kleding op deze site is niet alleen duurzaam, maar is zelfs
          geproduceerd op veganistische wijze. Er zijn geen dieren geschaad of gebruikt tijdens het
          maken van de kleding en de schoenen. Verder kijken de initiatiefnemers van thegreenlabel.com
          naar schone processen en het verminderen van afval tijdens het maken van de kleding.
          Belangrijke factoren zijn laag waterverbruik, duurzaam transport en gerecyclede materialen.

  3. SCOON: de duurzame kleding in de webshop van SCOON is stijlvol en zeer goed van
          kwaliteit. De merken hebben een positieve impact op je huid, de aarde en lokale
          communities. Ze verkopen naast kleding ook beautyproducten, babyspullen, accessoires
          en schoenen.

  4. Project CeCe: is een verzamelwebsite voor duurzame en eerlijke kleding. In de webshop zie je
         gelijk aan welke keurmerken of duurzaamheidslabels de kleding voldoet.

  5. Sophie Stone: verkoopt unieke mode-items van verantwoord geproduceerde merken uit hippe
         steden als: Londen, Parijs, Kaapstad, Istanboel en Amsterdam. De stijl is te omschrijven als
         urban, stijlvol en vrouwelijk. De 15 verschillende merken kijken allemaal naar goede
         arbeidsomstandigheden en een kleine milieu-footprint.

  6. Rhine Studio: een Nederlands initiatief van de twee voormalig huisgenoten Thijs en Cyril. 
         Vanuit hun passie voor kleding en sneakers begonnen zij een webshop met handgeschilderde
         kleding. Na een tijdje vroegen ze zich af wat hiervan de impact is op het milieu en veranderden
         uiteindelijk hun verkoopstrategie. Tegenwoordig zetten zij zich in op duurzame labels. De stijl is
         opvallende prints, urban en stoer.

  7. Wolf & Storm: Oprichter Marlieke Broekmeulen merkte dat het als vegan lastig is om kleding
         te vinden die paste in haar lifestyle. De kleding die ze vroeger vond was niet altijd even
         fashionable en daar zocht zij zelf een antwoord op. Wolf & Storm is hiervan het resultaat. De
         producten in deze webshops zijn duurzaam, vegan én biologisch.

takeitslow   image2vector (3)scoonprojectceceimage2vector (2)rhinestudioimage2vector (1)

 

 

 

Zalando sustainability

Naast deze 7 duurzame mode-initiatieven zijn er tegenwoordig veel meer shops als deze te vinden. De keuze wordt alleen nog maar groter. Zelfs de grote modeketens nemen sustainable fashion op in hun assortiment. Denk hierbij aan H&M, Mango en Zara. 

Hetzelfde geldt voor Zalando. In 2020 breidde het modeplatform haar duurzame assortiment uit van 27.000 naar 60.000 items. Het aantal klanten dat naar verantwoord geproduceerde mode zoekt, steeg met meer dan 40 procent tot het eind van 2020. De nieuwe collectie is een van de vele maatregelen die Zalando doorvoerde sinds eind oktober 2019. Als bedrijf dragen zij graag hun steentje bij aan het welzijn van mens en milieu

Niet alleen met kleding, maar ook met beautyproducten verduurzaamt de Duitse marketplace. Klanten hebben de keuze uit biologische, bosvriendelijke, vegan en natuurlijke make-up en huidverzorging. Daarnaast zetten zij een initiatief op voor klanten om gebruikte kleding weer terug te sturen in ruil voor een korting op de volgende aankoop. 

Lees meer over duurzaamheid op Zalando in dit artikel op onze website. 

zalandose_sustainabilityprogressreport2020_ataglance_teaser_image_0

 

Brandsom helpt bij het bepalen van de optimale duurzaamheidsstrategie voor jouw fashion merk

Brandsom adviseert jou hoe je als webshop duurzame producten kunt verkopen om de nieuwe generatie consumenten tegemoet te komen. Dit geldt uiteraard voor online fashion retailers zoals Zalando en About You. Daarnaast geven wij advies over deze trends voor andere webshops zoals Amazon en bol.com. 

Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via  / 030-2270520 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan. 

 

Neem contact op met Daniel

Onze fashion specialist Daniel staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Daniel contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)03 227 05 20

Daniel Rabbie, Marketplace specialist, Fashion marketplace consultant