Brandsom May 5, 2021 8:33:26 AM 23 min read

Multi-Country Inventory, European Fulfilment Network en PAN-European

Verkoop jij regelmatig producten via Amazon? En wil je hierbij jouw logistiek uit handen geven? Dan kun je kiezen voor Fulfilment By Amazon (FBA): je legt je producten dan op voorraad bij Amazon en Amazon regelt alles vanaf de bestelling tot het verzenden van het product. Ook de klantenservice en eventuele retourzendingen worden door Amazon opgepakt. Binnen Fulfilment By Amazon heb je drie opties: Multi-Country Inventory (MCI), European Fulfilment Network (EFN) en PAN-European FBA. 

Wat zijn de opties in Amazon Fulfilment?

Start je net met verkopen op Amazon? Dan kunnen de verschillende logistieke opties overweldigend zijn. Allereerst moet je kiezen of je je eigen fulfilment wilt doen (Partner Fulfilment), of dat je dit aan Amazon wilt overlaten (Fulfilment by Amazon). Meer over deze twee opties.

Kies je voor Fulfilment by Amazon, dan sta je voor een tweede keuze. Binnen Fulfilment  by Amazon heb je namelijk verschillende opties, die bepalen op welke manier Amazon jouw producten distribueert. Op dit moment heb je de keuze uit drie opties:

  • European Fulfilment Network (EFN)
  • Multi-Country Inventory (MCI)
  • Pan-European FBA

Welke optie je ook kiest, je kunt altijd verkopen in alle landen waar Amazon actief is. Toch heeft de vraag in welke landen je wilt gaan verkopen wel invloed op je keuze. De optie die je kiest, bepaalt namelijk in welk magazijn of welke magazijnen van Amazon je jouw producten opslaat en daarmee de kosten die verbonden zijn aan de distributie van jouw producten in Europa.

Om je te helpen een keuze te maken, bespreken we hieronder de voor- en nadelen van de drie opties in Amazon Fulfilment.

Amazon Fulfilment optie 1: European Fulfilment Network

De Amazon Fulfilment optie European Fulfilment Network is een goede keuze als je net begint met verkopen op Amazon en je doel voornamelijk is om naar één Europees land uit te breiden. Je kiest één land om je voorraad in op te slaan en in dat land begin je met verkopen. Het is dus verstandig om hierbij te kiezen voor het land waar je denkt de meeste producten te gaan verkopen. Let op: je kunt vanuit dit land wel degelijk ook in andere landen verkopen, maar hierbij betaal je dan zogenaamde cross-border fees. 

Voordelen European Fulfilment Network:

  • Je hoeft je producten maar op één plek op te slaan.
  • Je voorraadbeheer is overzichtelijk. 
  • Je kunt je marketing voornamelijk op één land richten.
  • Je hoeft maar één btw-nummer aan te vragen, namelijk in het land waar je jouw producten opslaat. 
  • Je hoeft naast je Nederlandse belastingaangifte enkel aangifte te doen in het door jou gekozen land. 

Nadelen European Fulfilment Network:

  • Het is lastiger om andere landen te bedienen. Deze optie is dus vooral geschikt als je je met name op één Europees land wilt richten en minder geschikt als je echt wilt internationaliseren. 
  • Verzendingen naar landen waar je producten niet staan opgeslagen duren langer, wat een reden kan zijn voor klanten om voor een concurrent te kiezen.
  • Je betaalt zogenaamde cross-border fees wanneer je toch bestellingen vanuit andere landen krijgt.

Amazon Fulfilment optie 2: Multi-Country Inventory (MCI)

Wil je het grootser aanpakken? En denk je dat jouw producten de potentie hebben om klanten in heel Europa te bereiken? Kies dan voor de Amazon Fulfilment optie Multi-Country Inventory (MCI). Je kunt jouw producten dan opslaan in verschillende magazijnen in heel Europa. Door strategisch een aantal landen te kiezen, maak je het eenvoudiger om aan klanten in verschillende landen te verkopen, zonder dat je hiervoor zogenaamde cross-border fees hoeft te betalen.  

Goed nieuws: je hoeft zelf je producten maar naar één magazijn te sturen. Amazon zorgt er vervolgens voor dat je voorraad verdeeld wordt over de door jou gekozen landen. 

Voordelen Multi-Country Inventory (MCI):

  • Verkoop eenvoudiger aan klanten in verschillende landen in Europa. De beste optie als je wilt internationaliseren.
  • Je betaalt geen cross-border fees voor de verkoop in landen waar jouw producten staan opgeslagen. Je betaalt dan alleen lokale verzendkosten. 

Nadelen Multi-Country Inventory (MCI):

  • Verkoop je aan klanten in een land waar jouw producten niet op voorraad liggen? Dan betaal je nog steeds cross-border fees aan Amazon. 
  • Je voorraadbeheer wordt complexer.
  • Wanneer je in verschillende landen wilt verkopen, moet je hier ook rekening mee houden in je marketing.
  • Je moet voor elk land waar je jouw producten opslaat een btw-nummer aanvragen. 
  • Je moet btw-aangifte doen in alle landen waar je producten staan opgeslagen. 

Amazon Fulfilment optie 3: Pan European FBA

De laatste en meest uitgebreide Amazon Fulfilment optie is Pan European FBA. Pan-Europese FBA helpt je in heel Europa te verkopen door je voorraad dichter bij je Europese klanten te brengen en je bestellingen sneller en tegen lagere kosten te bezorgen. Ben jij van plan om Europa te veroveren met jouw producten? Dan is deze optie de juiste optie voor jou. Je slaat je producten op in alle zes Europese landen met een magazijn van Amazon, namelijk: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en Tsjechië. 

Ook bij deze optie geldt: jij verstuurt je producten naar één land, waarna Amazon ervoor zorgt dat je voorraad verdeeld wordt over alle Europese landen waar Amazon magazijnen heeft.

Voordelen:

  • De beste optie als je regelmatig producten verkoopt in heel Europa.
  • Bereik eenvoudiger, sneller en goedkoper alle Europese Amazon klanten.
  • Verkoop je een product aan een klant in één van de landen waar jouw producten staan opgeslagen? Dan betaal je alleen de lokale verzendkosten. 
  • Waar je klanten ook zitten, al je producten zijn automatisch ‘Prime Eligible’ in heel Europa.

Nadelen:

  • Je moet zeker weten dat je er klaar voor bent om in heel Europa te verkopen. 
  • Hoewel het op de lange termijn kosten kan besparen en waarschijnlijk een hoop meer klanten oplevert, zul je in eerste instantie meer moeten investeren. Je kosten gaan omhoog, bijvoorbeeld als het gaat om marketing en de kosten voor een accountant of belastingadviseur.
  • Je voorraadbeheer wordt een stuk complexer.
  • Je moet een btw-nummer aanvragen in alle zes de landen waar je producten komen te liggen. Je dient ook belastingaangifte te doen in alle zes landen.

Wat zijn de kosten voor Amazon Fulfilment?

Wanneer je Amazon je logistiek laat verzorgen dan moet je hiervoor betalen. Er zijn verschillende kosten waar je rekening mee moet houden. Wat deze kosten precies zijn, is afhankelijk van: de landen waar je producten liggen, de landen waar je producten naartoe verzonden worden en de grote en het gewicht van de producten die je verkoopt.

De kosten bestaan uit: 

  • maandelijkse voorraadkosten;
  • extra voorraadkosten voor producten die lang blijven liggen;
  • verzendkosten;
  • retourkosten;
  • kosten voor eventueel verwijderen of vernietigen.

We bespreken al deze kosten hieronder.

Voorraadkosten Fulfilment by Amazon

Voor welke optie je ook kiest, je betaalt altijd voorraadkosten aan Amazon. Amazon vraagt een vergoeding per kubieke meter die jouw product inneemt in hun magazijn. Daarnaast verschilt de hoogte van de vergoeding per maand en per productcategorie. 

Hieronder zie je een overzicht van de maandelijkse voorraadkosten:

Bron afbeelding: Amazon 

Zoals je ziet in bovenstaande tabel, betaal je meer in de maanden oktober tot en met december. Deze maanden zijn duurder, omdat er dan een hogere vraag is naar voorraad vanwege de feestdagen en andere speciale dagen zoals Black Friday. 

 

Extra voorraadkosten voor producten die lang blijven liggen

Amazon wil natuurlijk, net als jij, dat jouw producten zo snel mogelijk verkocht worden. Ligt je voorraad langer dan één jaar in een van de distributiecentra van Amazon? Dan betaal je een extra vergoeding bovenop de normale voorraadkosten: de zogenaamde ‘Long term storage fee’. 

Aantal producten per kubieke meter

Long term storage Fee

< 1700 producten / kubieke meter

€170,00 per maand

> 1700 producten / kubieke meter

€0,10 per product

 

 

 

Verzendkosten Fulfilment by Amazon

Naast kosten voor het opslaan van je producten, betaal je Amazon ook voor het verzenden van je producten. De kosten hiervan zijn afhankelijk van de plek waar je producten zijn opgeslagen én het land waar de producten naartoe moeten. Voor de verzendkosten maakt het dus veel uit welke van de drie opties binnen Amazon Fulfilment je kiest. 

Verzendkosten bij verkoop in één land  

Verkoop je je producten slecht in één land en liggen je producten in het magazijn van dat land? Dan betaal je enkel lokale verzendkosten. Deze verschillen per land, maar zijn over het algemeen vergelijkbaar met de kosten die Nederlandse postorderbedrijven vragen voor het verzenden van pakketjes. De exacte kosten vind je hier.

Verzendkosten bij verkoop in meerdere landen

Verkoop je producten in meerdere landen? Dan ligt het aan de door jou gekozen distributie-optie wat je precies betaalt voor het verzenden van jouw producten. 

  • Kies je voor het European Fulfilment Network (EFN) dan stuur je jouw producten naar één distributiecentrum. Bestelt een klant uit een ander land een van jouw producten? Dan betaal jij Amazon zogenaamde EFN-verzendkosten, ook wel cross-border fees genoemd. Deze verzendkosten liggen zo’n twee à drie keer hoger dan lokale verzendkosten.
  • Kies je voor de Multi-Country Inventory (MCI) dan bepaal je zelf in welke landen jouw voorraad ligt. Komt er een bestelling uit één van de landen waar jouw voorraad ligt? Dan betaal je alleen de lokale verzendkosten. Voor de bezorging aan klanten buiten deze landen betaal je alsnog de EFN-verzendkosten of cross-border fees.
  • Wanneer je gebruik maakt van het PAN-European programma houdt Amazon jouw voorraad aan in verschillende landen. Je kunt nog steeds je producten naar één distributiecentrum versturen, maar Amazon verspreid je producten vervolgens over distributiecentra in heel Europa. Omdat je in ieder land voorraad hebt liggen, betaal je altijd alleen de lokale verzendkosten. Ook wanneer dit in een land is waar Amazon geen magazijn heeft.

Retourkosten Fulfilment by Amazon

Retourzendingen… de doorn in het oog van elke online verkoper.  Retourzendingen kosten online verkopers veel tijd en geld. Ook wanneer je voor Fulfilment by Amazon kiest, moet je rekening houden met extra kosten voor retourzendingen. Dit werkt als volgt: 

  • Zoals je weet, houdt Amazon bij elke verkoop een commissie in. Dit is een bepaald percentage van je verkoopprijs.
  • Bij retourzendingen krijg je deze commissie terug, maar hier wordt een zogenaamde refund administration fee (administratiekosten voor de retourzending) op ingehouden. 
  • Deze administratiekosten betreffen 20% van je verkoopcommissie, met een maximum van € 5,00.

Fulfilment by Amazon kosten voor verwijderen of vernietigen

Er zijn nog een aantal situaties waarbij je Amazon extra kosten moet betalen:

  • Wanneer je jouw producten uit het magazijn wilt laten halen en ergens anders heen wilt sturen, betaal je een zogenaamde FBA Removal Fee. Hoe hoog deze kosten precies zijn, verschilt per land. In Duitsland is de Removal Fee € 0,25 per ‘standard-sized’ product en € 0,50 per ‘oversized product’. Let op: dit geldt echter alleen als je jouw producten naar een ander adres in Duitsland stuurt. Wil je jouw producten naar Nederland laten sturen, bijvoorbeeld naar je eigen magazijn? Dan komen de kosten hoger uit.
  • Wil je dat Amazon jouw producten vernietigd? Dan betaal je de FBA Disposal fee. Ook deze kosten verschillen per land waar je jouw producten hebt liggen en wilt laten vernietigen. Voor het vernietigen van jouw producten uit een Duits Amazon magazijn betaal je € 0,10 per ‘standard-sized’ product en € 0,25 per ‘oversized’ product. Denk je dat je jouw producten ook niet meer in een ander land kunt verkopen? Dan is laten vernietigen dus verstandiger dan laten verwijderen. 

Hoe kun je je aanmelden voor Fulfilment by Amazon?

Verkoop je al producten op Amazon en wil je aan de slag gaan met Fulfilment By Amazon? Volg dan de volgende 4 stappen: 

1. Zet je huidige vermeldingen over naar Fulfilment by Amazon.
Je kunt dit per productvermelding bepalen:
  • Log in op je Seller Central-account en ga naar de pagina “Voorraad beheren”.
  • Selecteer alle vermeldingen die je wilt overzetten naar Fulfillment by Amazon.
  • Klik op “Acties” en vervolgens op “Veranderen in Fulfilled by Amazon”.

2. Kies of je gebruik wilt maken van de etikettenservice:

  • Als je kiest voor samengevoegde voorraad zonder etiket, kun je producten zonder etiket vermelden en verzenden voor Fulfillment by Amazon, maar dan moeten je producten wel aan de eisen voldoen.
  • Kies je voor de etikettenservice dan moet je op elk product een item-etiket plakken. Voor sommige eenheden kan Fulfillment by Amazon de etiketten voor je plakken. Hiervoor brengt Amazon € 0,15 in rekening.

3. Bereid de verzending van je voorraad voor:

  • Geef de hoeveelheid per eenheid aan.
  • Vermeld het adres van waaruit je de eenheden verzendt.
  • Selecteer de gewenste verzendmethode.

4. Verzend je voorraad:

  • Amazon stuurt je het ID en de locatie van het fulfilmentcentrum waar je jouw producten heen mag sturen.
  • Verzend je producten naar dit fulfilmentcentrum. 
  • Zijn je producten correct ontvangen? Dan kun je starten met verkopen!

Bandsom

Heb je interesse in het verkopen van producten via Amazon? Of doe je dat al en wil je meer weten over de verschillende opties binnen Fulfilment by Amazon en welke geschikt is voor jouw merk of bedrijf? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Als marketplaces specialist helpen we je graag verder!

Neem contact op met Imco

Onze Amazon specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Imco van Elk, Marketplace consultant, Amazon specialist