Diensten (1) [3] (1)-1

 

Heb jij als winkelier plannen om te verkopen via marktplaatsen en wil je ook nog eens buiten de landsgrenzen treden? Dan is het aantrekkelijk om te verkopen op Cdiscount. Het is de op één na grootste online marketplace van Frankrijk. Op het platform zijn nog niet veel externe verkopers actief. Met slechts 13.000 partners is de concurrentie niet groot. Daarom is het nu een goed moment om als verkoper gebruik te maken van Cdiscount. 

In dit artikel lees je alle ins en outs over deze grote Franse online retailer, zoals:

  • Hoe groot Cdiscount is en wat je daar kunt vinden.
  • Waarom je wil verkopen op Cdiscount.
  • Wie de doelgroep van Cdiscount is.
  • Hoe je jezelf presenteert als je gaat verkopen op Cdiscount.
  • Met welke methoden jij het verkopen op Cdiscount een succes maakt. 

 

Hoe groot is Cdiscount en wat verkopen zij?

Cdiscount is opgericht in 1998 en is één van de grootste e-commercebedrijven in Frankrijk. Eerst verkocht het platform alleen zijn eigen producten. In 2011 lanceerde het bedrijf zijn eigen marktplaats voor externe partners. 

Sinds 2000 is het een dochteronderneming van Groupe Casino, een Franse retailgroep die meer dan 100 jaar geleden werd opgericht. Tegenwoordig heeft Groupe Casino vestigingen in Europa, Zuid-Amerika en Zuid-Azië. Groupe Casino heeft een jaarlijkse netto-omzet van 32 miljard euro. Verder ziet Cdiscount er als volgt uit: 

  • De omzet in 2020 was 2,2 miljard euro.
  • Het platform krijgt 23,4 miljoen unieke bezoekers per maand.
  • De webshop bevat 40 brede categorieën en 2000 subcategorieën.
  • 100 miljoen producten online.
  • 13.000 professionele verkopers op de markt. 

Cdiscount kun je zien als een online catalogus die artikelen in bijna alle productcategorieën verkoopt. Alleen vers voedsel is hier niet te vinden. Je zit goed bij Cdiscount als je op zoek bent naar: 

  • Dvd, Blu-rays, boeken en muziek;
  • Computers, fotografie, telefoons en audiovisuele apparatuur;
  • Apparaten, huishoudelijke artikelen en meubels;
  • Delicatessen, wijn en alcohol;
  • Mode, cosmetica, babyproducten en sieraden;
  • Muziekinstrumenten, producten voor huisdieren en bagage. 

Waarom verkopen op Cdiscount?

De Franse e-commercemarkt is de op twee na grootste in Europa, na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Cdiscount is al vele jaren een leider in Franse e-commerce, hoewel het onlangs werd overtroffen door Amazon.fr. Maar Cdiscount is minder concurrerend en heeft ongeveer drie keer minder verkopers dan Amazon.

Cdiscount voert al enkele jaren een belangrijk beleid voor het werven van buitenlandse verkopers en gaat partnerschappen aan om internationale leveranciers te helpen integreren met zijn markt. Partnerschappen zijn onder meer:

Het stimuleren en ondersteunen van grensoverschrijdende handel is een belangrijk onderdeel van de strategie van Cdiscount.

Wie is de doelgroep van Cdiscount?

Cdiscount staat erom bekend vooral prijsbewuste consumenten aan te trekken, door lage prijzen te hanteren. Het platform toont in de buy box vooral de producten van verkooppartners met de laagste prijzen. Met andere factoren houdt het platform geen rekening. Verder richt Cdiscount zich vooral op jonge mensen met een interesse in technologie. De Franse retailer is groot in de verkoop van computers en techproducten. 

Hoe meld je je aan als verkoper op Cdiscount?

Als je een professionele verkoper bent met een btw-nummer, kun je een verkoopaccount aanmaken op Cdiscount. Goedkeuring van de retailer zelf is wel een vereiste en daarvoor moet je eerst een online formulier invullen. Als Cdiscount de inzending goedkeurt, kun je meteen aan de slag. 

Hoe verkoop je op Cdiscount?

De verkopersinterface is online of via een API beschikbaar. Het verkoopproces hangt af van het feit of de producten al in de Cdiscount-catalogus staan. Bij catalogusproducten voeg je de status van het product toe – nieuw of gebruikt. Je kan ook zelf de prijs en de voorraad invoeren. Zodra er voorraad is toegevoegd, verschijnt deze op de site van Cdiscount en is deze zichtbaar voor klanten. 

Voor producten die nog niet in de catalogus staan, stuur je een bestand op per e-mail of de Cdiscount API. In beide gevallen integreert Cdiscount zelf nieuwe productinformatie. Verkopers hebben geen invloed op het aanbod van producten op Cdiscount, zoals dat wel het geval is op de Amazon-marktplaats. 

Voor het verkopen op Cdiscount betaal je als verkoper wel een maandelijks vast bedrag van 39,99 euro. Daarbij draag je variabele commissie af over de verkochte producten. Die ligt tussen de 4,5 en 20 procent. 

Welke verzendmethoden zijn beschikbaar?

Cdiscount biedt kopers de keuze uit: 

  • Levering aan huis;
  • Levering aan een Groupe Casino winkel;
  • Ophalen in de winkel van de verkoper;
  • Ophalen bij een inzamelpunt. 

Voor alle opties betaal je verzendkosten. Alleen als de consument het pakket ophaalt bij een verkooppunt, betaal je geen extra kosten. Wil je de logistiek uit handen geven aan Cdiscount? Ook dat is een optie. De online retailer heeft ook een fulfilment dienst. 

Hoe maak je van verkopen op Cdiscount een succes?

Verkopen op Cdiscount is vooral een succes als je de laagste prijzen hanteert. De retailer is erg sterk in computers, elektronica en huishoudelijke apparaten. Als je deze producten aanbiedt, dan is de kans groot dat je een flink aantal bezoekers treft. Verder richt Cdiscount zich op het werven van verkopers van woninginrichting, sieraden en bagage. 

Er is geen manier om productgegevens te optimaliseren voor de zoekmachine. Cdiscount maakt alle productinformatie zelf aan. Als verkoper heb je dus een lage prijs nodig om succesvol op de markt te verkopen. Het platform heeft zijn eigen tool om prijzen continu te herzien, zodat verkopers een bodemprijs voor elk product kunnen instellen. De prijs wordt automatisch iedere keer 1 cent omlaag gebracht, totdat de bodemprijs is bereikt. Verkopen op Cdiscount werkt voor jou als verkoper écht, als je zeker weet dat je lage prijzen hanteert. 

Verkopen op Cdiscount? Neem contact op met een consultant van Brandsom

Wil jij met jouw webshop ook buiten de landsgrenzen treden en heb je behoefte aan een gesprek met gespecialiseerde consultants? Dan ben je bij Brandsom aan het juiste adres. Brandsom biedt een breed scala aan diensten die jouw verkoop op diverse marktplaatsen ten goede zullen komen. Onze specialisten hebben ervaring in het helpen van merken bij het onboarden, integreren en vermarkten van producten, content optimalisatie, vertalingen en het opzetten van advertentiecampagnes.

Vind meer informatie en een kostenoverzicht op onze homepagina, bekijk onze servicepagina, neem contact op via contact@brandsom.nl / 030-2270502 of vul onderstaand contactformulier in en vraag vrijblijvend een gesprek aan.

Neem contact op met Thijs

Onze Fashion specialist Thijs staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Thijs contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20

Thijs