Brandsom Aug 14, 2020 10:23:27 AM 13 min read

Verkopen op Otto - Uitleg, tips en tricks

Heb jij een winkel of webshop en/of verkoop je een fysiek product? Dan kun je jouw producten ook verkopen via Otto. Je profiteert dan van het bereik van deze populaire Duitse webwinkel. Dit kan je veel extra klanten en verkoop opleveren. Maar dan moet je het wel goed aanpakken! Daarom vind je in dit artikel alles wat je moet weten over verkopen als externe verkoper op Otto.

Over Otto Group

Otto begon al in 1949 als een Duits postorderbedrijf met het verkopen van schoenen. Nu, 70 jaar later, is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste online retailers wereldwijd. Op Amazon na is Otto zelfs de grootste in Duitsland! Op de site koop je alles van fashion en meubels tot speelgoed en elektronica. De webshop heeft meer dan 7,5 miljoen actieve klanten en is actief in meer dan 30 landen wereldwijd.

Verkopen op Otto Market

Net als bijvoorbeeld op Amazon, Zalando en Bol.com kun je ook op Otto als externe partij jouw producten verkopen. Hiervoor heeft Otto een platform gelanceerd genaamd ‘Otto Market’. Als externe verkoper kun je via Otto jouw producten aanbieden aan een groot en internationaal publiek.

Starten met verkopen via Otto Market

Otto opent zijn marktplaats stap voor stap voor nieuwe partners. Om te beginnen met het verkopen van jouw producten via Otto, moet je de volgende stappen doorlopen: 

  1. Registreer je als potentiële partner via dit formulier. Otto beoordeelt jouw aanmelding en kijkt of je een geschikte partner bent.
  2. Wacht tot Otto je een uitnodiging stuurt om partner te worden. Na het ontvangen van de uitnodiging kun je je registreren en ontvang je de inloggegevens voor het partnerplatform.
  3. Vul je bedrijfsprofiel aan met alle belangrijke informatie (master data).
  4. Lees en onderteken het contract dat je aangaat met Otto. Dit kan volledig digitaal.
  5. Otto controleert of jij voldoet aan alle eisen (geschiktheidscontrole). Het gaat hierbij om wettelijke eisen en eisen vanuit Otto zelf. 
  6. Op het dashboard kun je zien wat de status is van de geschiktheidscontrole. Ben je geslaagd en vulde je alle gegevens in? Dan kun je beginnen met het toevoegen van je artikelen.
  7. Het toevoegen van artikelen aan het assortiment doe je via Otto Partner Connect. Je kunt alle artikelen en productdetails handmatig toevoegen of gebruikmaken van een integrator (zie hieronder).

Verkopen op Otto: eisen voor partners

Om te kunnen verkopen op Otto moet je aan de volgende algemene vereisten voldoen:

  • Je bezit al een eigen webshop.
  • Je hebt een vestiging in Duitsland, vormgegeven volgens een Duitse rechtsvorm.
  • Je beschikt over een Duits btw-nummer.
  • Jouw klanten zijn eindklanten van het product. Met andere woorden, de webshop is niet bedoeld voor groothandelaren die artikelen verkopen voor winkels en webshops om door te verkopen. 
  • Je biedt klantenservice aan in het Duits.
  • Je verzendt je producten vanuit een Duits magazijn
  • Je voldoet aan de kredietcheck.

Ook moet je aan de volgende productvereisten vanuit Otto voldoen:

  • Je verkoopt minimaal 1000 producten.
  • Je verkoopt producten in een of meer van de volgende categorieën: fashion & lifestyle, meubels en woonaccessoires, techniek.
  • Otto verbiedt producten van bepaalde materialen, zoals dierlijk bont, gezandstraald textiel en Oezbeeks katoen (in verband met kinderarbeid). Ook zijn aan het verkopen van producten van bepaalde materialen extra regels verbonden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan producten van leer, veren, dons en wol.
  • Otto verbiedt de verkoop van producten die ingaan tegen hun bedrijfswaarden. Om die reden mag je bijvoorbeeld geen producten verkopen die het gebruik van wapens of drugs verheerlijken. 
  • Je moet jouw producten verzenden met Hermes of DHL.

Verkopen op Otto: benodigde documenten

Ten slotte moet je Otto van de volgende gegevens voorzien:

  • Know Your Cotumer (KYC): Otto is wettelijk verplicht om zogenaamde KYC-documenten te vragen. Hiermee verifieert Otto jouw bedrijfsgegevens en identificeert de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Dit is bedoeld om witwassen tegen te gaan en het financieren van terrorisme te voorkomen.
  • Informatie over de manier waarop jij jouw producten verzendt en de manier waarop klanten jouw producten kunnen terugsturen.
  • Betalingsinformatie (B2B).
  • Informatie over jou als handelaar: naam, adresgegevens, kopie van identificatiebewijs.
  • Productspecificaties (zie hieronder).

Waarom verkopen op Otto? De voordelen!

Niet iedereen wordt zomaar toegelaten als partner op Otto. Het is bijvoorbeeld moeilijker om toegelaten te worden op Otto dan op bol.com. Toch heeft het verkopen op Otto veel voordelen:

  • Otto heeft een groot bereik: 7,5 miljoen actieve klanten.
  • Door te verkopen op Otto kun je jouw producten eenvoudig internationaal verkopen: Otto is actief in meer dan 30 landen wereldwijd.
  • Het is de op een na grootste webshop in Duitsland (op Amazon na). Als je jouw producten in Duitsland wilt lanceren is deze webshop dan ook zeer geschikt.
  • Doordat het lastiger is om toegelaten te worden als partner, heb je een betere concurrentiepositie wanneer je wél wordt toegelaten. Ook zijn de filteropties voor klanten goed, waardoor klanten jouw producten eenvoudiger kunnen vinden.
  • Verkoop je mode? Dan is Otto zeker interessant voor jou: het is de grootste webshop voor mode.
  • Verkoop je meubels? Ook dan is deze webshop voor jou een voor de hand liggende keuze. Otto heeft een betere logistieke afhandeling voor grote meubelen (two-man-handling).
  • Ten slotte breidde Otto kortgeleden de mogelijkheden voor retail media uit. Gesponsorde productadvertenties en (banner)reclames zijn nu vrij eenvoudig te boeken.

Productspecificaties

Voordat je kunt starten met verkopen heeft Otto productspecificaties van al jouw producten nodig. Het gaat hierbij onder meer om: 

  • merk
  • logo
  • productnaam
  • productbeschrijving
  • 3-5 bulletpoints
  • informatie over verschillende elementen, zoals: materiaal, lengte, cupmaat, aantal onderdelen en verpakkingsgrootte
  • productnummer
  • categorie en subcategorie volgens de lijst van Otto

Verder heeft Otto de volgende artikelinformatie nodig:

  • informatie over mogelijke variaties, zoals kleur en maat
  • artikelnummer
  • bruto verkoopprijs
  • EAN-code (Europese artikelnummering)
  • aantal in voorraad
  • verzendtype (pakketpost of bulkgoederen)
  • levertijd (minimaal binnen 2 werkdagen)
  • afmetingen en gewicht verpakking
  • land van herkomst

Otto Partner Connect

Otto Partner Connect (OPC) is het controlecentrum voor externe verkopers op Otto. Je krijgt toegang tot dit portaal nadat je het registratieproces bij Otto Market doorloopt. In dit portaal vind je alle belangrijke informatie.

Daarnaast zijn de volgende functies nu of binnenkort beschikbaar: 

  • producten inzien en beheren
  • overzicht van bestelstatus en verzonden producten
  • samenvatting van alle betalingstransacties
  • verkoopanalyse en optimalisatie van het assortiment
  • extra diensten en advertenties

Verzendmethoden

Je kunt je producten op twee manieren naar de klant sturen.

  • Directe verzending: je stuurt de producten vanuit jouw magazijn rechtstreeks naar de klant. Let op: voor het verzenden van jouw producten moet je Hermes of DHL als vervoerder gebruiken.
  • Integratiemodel (ook wel het cross-docking-model genoemd): je stuurt jouw producten naar Otto en Otto verzendt de bestellingen.

Hulp bij automatiseren: integrators

Het handmatig toevoegen van al je artikelen aan het partnerportaal is veel werk. Daarom is het verstandig om een integrator te gebruiken. Deze software koppelt jouw interne systemen aan een of meerdere marktplaatsen. Om een integrator te gebruiken heb je wel ICT-kennis nodig.

Door een integrator te gebruiken kun je al jouw producten automatisch toevoegen aan het partnerportaal van Otto. Bestellingen worden automatisch verwerkt en de voorraad wordt vanzelf bijgehouden. Jij kunt gemakkelijk jouw producten, voorraad en bestellingen inzien. 

Heb jij zelf niet genoeg ICT-kennis om deze koppeling te maken? Bij Brandsom hebben we ervaring met het integreren van merken met alle belangrijke integrators, waaronder: ChannelEngine, Productflow, EffectConnect, Vendiro en Tradebyte. Wij kunnen je dan ook helpen met:

  • het vinden van de juiste integrator;
  • het koppelen van je systemen;
  • en het onboarden en mappen van je producten.

Hulp bij verkopen op Otto

Heb jij interesse in het verkopen van jouw producten op Otto en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen jou bijvoorbeeld helpen met:

  • het onboarden van je producten via diverse integrators (automatisering)
  • het verbeteren van je producttitels- en beschrijvingen (optimalisering)
  • het succesvol inzetten van de advertentiemogelijkheden (advertising)