Brandsom Dec 18, 2020 1:16:00 PM 11 min read

WhatsApp Shopping: hoe werkt het?

Social media kanalen treden steeds vaker in de voetsporen van online marketplaces als: Amazon, Zalando en Bol.com. Social commerce zorgt ervoor dat de inspiratie opdoen en de aankoop maken, nu kunnen plaatsvinden op een plek. Na de Instagram shop speelt nu ook de business versie van WhatsApp in op deze trend. 

Met de business versie van WhatsApp kun je niet alleen chatten, maar ook je producten tentoonspreiden en een catalogus delen waarop jouw klanten zien wat er beschikbaar is. En met de nieuwe winkelwagen functie kunnen klanten nu zelfs rechtstreeks in WhatsApp shoppen! In dit blog lees je meer over:

 

 

Winkelwagen WhatsApp: shoppen maar!

Sinds kort biedt WhatsApp 'Winkelwagens' aan. Deze functie is ideaal als je als bedrijf vaak meerdere items tegelijk verkoopt aan een klant. Met WhatsApp Winkelwagens kunnen gebruikers door een catalogus bladeren, meerdere producten kiezen en de bestelling als één bericht naar het bedrijf verzenden. 

Dat is fijn voor de klant, maar ook voor jou! Het wordt voor jou zo namelijk een stuk gemakkelijker om bestellingen bij te houden, aanvragen van klanten te beheren en transacties af te ronden.

 

Stappenplan WhatsApp Shoppen

Wil je jouw producten verkopen via WhatsApp? Doorloop dan de volgende stappen:

  1. Zorg dat je een WhatsApp Business-account hebt. 
  2. Maak een catalogus aan.
  3. Deel jouw catalogus in WhatsApp-gesprekken, op sociale media en op je website.
  4. Beantwoord vragen over jouw producten en bevestig binnenkomende bestellingen.
  5. Rond je bestellingen af en stuur de producten naar jouw klant.

 

Een WhatsApp business account aanmaken

Elk bedrijf kan gebruikmaken van de winkelwagen functie. Wel moet jij als verkoper een WhatsApp Business-account hebben. Je kunt deze app gratis downloaden in de Google Play Store en de Apple App Store. Jouw klanten kunnen de functie gewoon via een normaal account gebruiken. 

Als WhatsApp Business-gebruiker beschik je automatisch over de functie Winkelwagen. Je hoeft geen stappen te ondernemen om de winkelwagen in te schakelen. Wel moeten zowel jij als de klant de nieuwste versie van WhatsApp hebben om de functie te gebruiken.

 

Een catalogus aanmaken in WhatsApp Business

Voordat je producten kunt verkopen via WhatsApp moet je eerst een catalogus aanmaken. Dit doe je via WhatsApp Business. 

  1. Open WhatsApp business. 
  2. Ga naar instellingen --> bedrijfsinstellingen --> catalogus.
  3. Klik op 'product of service toevoegen'.
  4. Voeg voor het product dat je wilt verkopen een foto toe, een naam, een korte beschrijving en de prijs. 
  5. Voeg eventueel de productcode of SKU-codes toe. 
  6. Klik op 'save'. 

Let op: 

  • Elk product of dienst in de catalogus moet een unieke titel hebben.
  • Je kunt maximaal 500 producten of diensten uploaden naar je catalogus.
 
Een WhatsApp Catalogus delen

Wanneer je een catalogus hebt aangemaakt, kun je deze eenvoudig delen met jouw (potentiële) klanten. Dit kan direct via WhatsApp naar klanten waar je al contact mee hebt. Maar je kunt de link bijvoorbeeld ook delen op sociale media of op je eigen website. Zo kunnen meer potentiële kopers jouw bedrijf ontdekken en direct contact met je opnemen. Klanten stellen eenvoudig vragen over jouw producten of diensten of kopen jouw product of dienst gelijk aan!

 

Voordelen voor consumenten en retailers

Wanneer je een catalogus aangemaakt hebt, kunnen klanten jouw catalogus bezoeken via een gewoon WhatsApp account. Daar zien zij twee knoppen:

  • Bericht sturen aan bedrijf: hiermee kan de klant een gesprek starten met jou, of vragen stellen over een product
  • Toevoegen aan winkelwagen: hiermee kunnen klanten producten verzamelen en bestellen

De klant doorloopt de volgende stappen wanneer zij via WhatsApp bij jou willen kopen:

  1. Ze openen WhatsApp en gaan naar een chat met jouw bedrijf of direct naar jouw bedrijfsprofiel.
  2. Ze klikken op het Catalogus-symbool naast jouw bedrijfsnaam en bladeren erdoorheen.
  3. Ze voegen producten toe aan de winkelwagen via toevoegen aan winkelwagen of klikken op bericht sturen aan bedrijf als een vraag hebben over een specifiek product.
  4. Voor ze een bestelling plaatsen, hebben ze de mogelijkheid om de bestelling te bekijken via 'winkelwagen bekijken'. Ze kunnen vervolgens kiezen om meer producten toe te voegen of de hoeveelheden van de bestaande producten aan te passen.
  5. Wanneer de winkelwagen is bijgewerkt, stuurt de klant het als één WhatsApp-bericht naar jou. De bestelling is pas definitief als de verkoper, jij dus, hem bevestigt.

 

Interesse in verkopen via WhatsApp?

Heb jij interesse in het verkopen van jouw producten via WhatsApp Shoppen, of via één van de vele online marketplaces? Als e-commerce specialist kunnen wij je hiermee helpen! Klik op onderstaande pijl en neem contact op met een van onze specialisten

Pijl naar beneden (oranje)

Neem contact op met Imco

Onze Marketplace specialist Imco staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Imco contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Imco van Elk, Marketplace consultant, Amazon specialist