Brandsom May 12, 2022 11:10:40 AM 13 min read

Amazon Post: social media als marketplace tool

Amazon Posts: social media als marketplace tool

Verkopen via Amazon wordt steeds creatiever. Zo was er bijvoorbeeld al de A+ content en Amazon Brand story. Hiermee voegen merken mooie visuals toe aan hun merkcontent. Een fijne salesboost, maar sinds het begin van dit jaar gaat Amazon nog een stapje verder: ze introduceren Amazon Posts.

Oftewel: sinds kort kan je posten op Amazon. Je deelt bijvoorbeeld afbeeldingen van jouw product, waardoor klanten je makkelijker kunnen vinden. Een beetje zoals op social media dus. De combinatie van social media functies op een marketplace platform is een nieuwe ontwikkeling in de e-commerce markt. Maar wat maakt online posten op Amazon nuttig?

Brandsom helpt merken producten verkopen via marketplaces. De post tool op Amazon speelt daar mogelijk een grote rol in.

Wat houdt posten op Amazon in?

Scrollen door Amazon Posts doet erg denken aan Pinterest of Instagram. Merkaccounts delen spraakmakende afbeeldingen met een omschrijving en een aantal hashtags. Als je het goed doet, geeft dit direct een enorme boost aan de vindbaarheid van jouw product.

Als een potentiële klant zoekt per merk of productcategorie, zien ze direct jouw post. Zeker in je eigen brand feed: daar staan al jouw Amazon Posts onder elkaar. Op de andere websitepagina’s bepaalt het algoritme van Amazon jouw zichtbaarheid.

Net als bij Instagram Ads of Pinterest advertenties, verwijst je Amazon Post naar de detailpagina van je product. En goed om te weten: vooralsnog is Amazon Posts helemaal gratis! Wel bevindt de tool zich nog in de bètafase. Dat betekent dat het waarschijnlijk binnenkort nog extra functies krijgt. Omdat het nog in Betá is kun je je onderscheiden doordat nog weinig sellers gebruik maken van posts. Als je vroeg instapt is het mogelijk om als eerste te profiteren van de voordelen. 


Amazon Posts heeft verschillende voordelen

Naast dat Amazon Posts kosteloos is, heeft het verschillende belangrijke voordelen. We lichten er een paar toe.

  • Een directe link naar jouw product
    Het grootste verschil tussen social media en Amazon Posts is het gemak waarmee de sitebezoeker op de aankooppagina terechtkomt. Het is slechts één simpele klik naar een andere pagina op dezelfde website. Wel zo handig, want bezoekers van Amazon zijn sowieso al op zoek naar een product. De koopbereidheid ligt dan ook hoger dan bij bezoekers van social media als Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest of TikTok.
  • Laat zien wie je bent
    Met Amazon Posts zet je niet alleen je product in de spotlight. Je laat zien waar jouw merk voor staat. Deze nieuwe tool van Amazon biedt unieke kansen voor het visualiseren van jouw identiteit. Ook naar kopers die het merk nog niet goed kennen.
  • Informeren over je product
    Wat is jouw product eigenlijk? Wat hebben klanten eraan, hoe werkt het en waarom moeten mensen het kopen? Dat communiceer je met een foto of video in Amazon Posts. Je trekt de aandacht, maar linkt ook direct door naar de productdetails.
  • Trek gemakkelijker de aandacht
    Met de juiste afbeelding trek je gemakkelijk de aandacht van je ideale doelgroep. In feite is het dus een gratis advertentie. Als je weet hoe het Amazon algoritme werkt, profiteer je hier duidelijk van. Neem gerust contact op met Brandsom als we je hierin kunnen adviseren.
  • Jouw product in actie
    Laat je product zien in een realistische omgeving of zelfs in beweging! Met de juiste foto of video ziet de nieuwe klant direct de vormgeving, kwaliteit en werking van jouw product. Het inschatten van bijvoorbeeld het formaat, de werking of de kleur van een product is lastig met alleen een simpele productfoto. Met Amazon Posts toon je gemakkelijk jouw product in de natuurlijke gebruiksomgeving; geposeerd óf in beweging.
  • Aanbiedingen zichtbaar maken
    Normaal gesproken kosten advertenties een hoop geld. Aanbiedingen onder de aandacht brengen wordt daarom steeds minder aantrekkelijk. Nu is posten op Amazon niet hetzelfde als adverteren, maar het heeft wel dezelfde werking. Post bijvoorbeeld een afbeelding waarmee je 10% korting aanbiedt. Deze komt dan snel terecht bij de juiste klant.


Amazon Post geplaatst, wat nu?

Leuk, dat posten op Amazon, maar waar komen jouw posts eigenlijk terecht? Zeker nu nog weinig merken de functie gebruiken, word je snel zichtbaar voor klanten. Vinden zij je interessant, dan kunnen ze je volgen.

De Amazon Posts zijn op verschillende pagina’s zichtbaar. Het algoritme van Amazon bepaalt welke sitebezoekers het zien en waar. Dat is bijvoorbeeld op de volgende plekken:

Amazon Brand Feed
In je persoonlijke Brand Feed worden al jouw posts verzameld. Klanten vinden er informatie over je merk, maar ook over alle producten uit je Amazon Posts. Dit is dan ook waar ze je kunnen volgen. Een beetje zoals bij Instagram dus.

Posts feed per categorie
Vaak zijn sitebezoekers op zoek naar een bepaald soort product, maar weten ze nog niet precies welk of van welk merk. Daarom maken ze vaak gebruik van categorieën. Ook in de categorieënsectie zien ze binnenkort de Amazon Posts.

Carrousel op de productpagina
Het leukste aan Amazon Posts is dat het bestaande klanten laat blijven én nieuwe klanten aantrekt. Kopers van een bepaald product krijgen onderaan de productpagina een carrousel te zien met ‘related posts’. Ze zien dus direct producten die ze ook interessant vinden.

Klikt een potentiële klant op jouw post in een productpagina carrousel? Dan komen ze allereerst in je Brand Feed terecht. Zo zien ze niet alleen het product waarop ze klikken, maar ook de rest van jouw Amazon Posts.

Brandson Blog - Amazon posts (carrousel) [NL]

Zo werkt het

Wil jij ook starten met posten op Amazon? Eigenlijk is het vrij simpel. Wel kan het alleen als je een geregistreerd merk hebt met een actieve Amazon store. Lees hieronder hoe je start met Amazon Posts.

Stap 1: Log in met je zakelijke Amazon account op posts.amazon.com.
Stap 2: Je komt nu op de ‘Welcome to Posts’ pagina terecht. Klik op ‘get started’.
Stap 3: Heb je meerdere merken op Amazon via hetzelfde account? Dan kan het zijn dat je nu een merk moet kiezen dat je wil promoten met Amazon Posts.
Stap 4: Gelukt? Tijd voor het uploaden van je profielnaam en bedrijfslogo! Als je daarna op ‘submit and continue’ klikt, is jouw Amazon Posts profiel compleet.
Stap 5: Dat was het eigenlijk al. Nu kan je starten met posten. Klik op ‘create post’ en voeg direct een afbeelding toe. Met een korte omschrijving en maximaal 10 product ASINs is je eerste post compleet.

(Een ASIN is een ‘Amazon Standard Identification Number’. De code bestaat uit tien tekens en identificeert producten die te koop staan op Amazon.)

Check vooraf wel even het Creative Acceptance-beleid voor Posts. Zo weet je zeker dat al jouw visuele content voldoet aan de richtlijnen van de marketplace. Kom je er toch niet helemaal uit? Brandsom helpt je graag. Bel ons gerust via +31 (0) 3 02 27 05 20 of stuur een mailtje naar contact@brandsom.nl.

Bonus tip: statistieken van je posts volgen
Als je begint met content plaatsen via Amazon Posts, wil je natuurlijk weten wat wel en niet aanslaat bij de klant. Via https://posts.amazon.com/ bekijk je al jouw statistieken, zoals het aantal volgklikken, productklikken en zichtbare impressies, maar ook je bereik en betrokkenheidspercentages.

Neem contact met Jurriaan

Onze Amazon specialist Jurriaan staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Vul het formulier in en laat Jurriaan contact opnemen om te bespreken wat Brandsom voor jou kan doen!

Of bel direct op +31(0)30 227 05 20.

Jurriaan 210601-122910-7670-RM-Ruben_May